Laihdutus raskauden aikana

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Vanhoista vaatteista en luovu
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

Vanhoista vaatteista en luovu

Vieras
Olisin kaivannut kommentteja laihdutukseen raskauden aikana.
Olin ennen hyvin hoikka (176 cm/58 kg), mutta esikoisen odotusaikana räjähdin "vähän" käsiin, ja lihoin 25 kg. Ihan omaa syytä. No, niistä kiloista on jäljellä nyt 14, ja olen raskaana viikolla 11.
Olisin ihan tyytyväinen, jos paino pysyisi tässä 72 kilossa raskauden ajan, tai nousisi maksimissaan 75 kiloon raskauden loppuun mennessä. Olisi hieman realistisemmat mahdollisuudet päästä takaisin vanhoihin mittoihin, tai edes 65 kiloon.

Kysymykseni liittyykin siis kalorimääriin. Ymmärtääkseni normaalitarve minulle olisi noin 2000 kcal, mutta olen miettinyt, kuinka paljon/vähän sitä tarvitsee laskea että saan painon pysymään kurissa? Onko 1500 kcal liian vähän vauvan kannalta? Neuvolantäti tai lääkäri eivät ota kantaa, mikä on mielestäni hölmöä. Sanovat vain, että olen normaalipainoinen. Ehkä, mutta sitä minä nyt en tässä kysykään.
Vauva kai ottaa kaiken minkä tarvitsee huolimatta siitä paljonko äiti syö? Mihinkään nälkäkuurille tässä nyt ei kuitenkaan ole tarkoitus ryhtyä.

Normaalisti käyn kuntosalilla kolme kertaa viikossa, mutta se on nyt jäänyt pahoinvoinnin takia. Aion kyllä jatkaa kunhan yökötys loppuu.

Älä ihmeessä ala mitään laihduttamaan. Mulla ainakin toimi se, että vähän tarkkailin syömisiä (raskausdiabeteksen takia kylläkin), kun en saanut liikkua ennenaikaisuuden riskin takia.

Jos olisin sinä, niin söisin tuon 2000 kcal, koska jos kalorimäärä menee tuonne 1500, niin se on aivan liian vähän. Se vauva kuluttaa kuitenkin ja jos sä vielä liikut normaalisti, niin enpä usko että sun painos kovin paljoa pääsee nousemaan.

Onnittelut tulevasta pienokaisesta :)

no ei kannata normaalipainosta laihduttamaan alkaa raskaana. Pidät vaan huolen että syöt terveellisesti ja liikut normaalisti etkä laske mitään kaloreita. Karkit sun muut herkut kun voi ihan huoletta jättää ja jos sen lisäksi syö terveellisesti ja liikkuu niin ei pitäisi painon ylimääräistä nousta.

no tuo 1500 kaloria ok, älä sen alle mene.. ja syö monipuolisesti,, tiiän pari naista jotka ollu ihan kitukuurilla raskauden ajan ja lapset terveitä,paino heillä kuitenki noussu sen 7 kiloa. kilot jäi laitokselle mutta älä lähde sille linjalle ettet mitään syö!

Ei tämä ole mikään vitsi.
Enkä myöskään ole ryhtymässä millekään nälkäkuurille, kuten jo aiemmin mainitsin.
Minusta ei ole väärin huolehtia itsestään myös raskauden aikana! Edellisen raskauden 25 kiloa on sen sijaan väärin ja täysin tarpeetonta. Se kun ei lähde itsestään pois, eikä ole mitenkään tarpeellista syödä itseään sellaiseen kuntoon.

Minua kiinnostaakin lähinnä juuri se, kuinka monta kaloria päivässä tarvitsen?
Syön terveellisesti, mutta nyt varsinkin pahoinvoinnin aikana tulee helposti naposteltua, ja siksi haluan laskea kalorit, sekä pitää hiukan kirjaa siitä, mitä syön.
Herkkuja en syö, mehuja en juo ja hedelmien kanssakin olen varovainen, koska edellisen raskauden aikana oli juuri sokereiden kanssa ongelmia.

Peruslähtökohta olisi se, etten painaisi laitokselle mennessäni yhtä paljon kuin viimeksi, ettei olisi taas samaa kilojen kanssa kamppailua.

Piti vielä sanoa, että vaikka olenkin ns. normaalipainoinen, haluan laskea kalorit ja pitää syömisistä kirjaa, koska muuten en todellakaan ole enää normaalipainoinen tämän raskauden jälkeen!

Vauva mahassasi vaatii päivässä noin 300kcal, joten minusta voisit syödä hyvin tuon ~1800-2000kcal terveellistä ruokaa päivässä. Pieniä annoksia, 6 kertaa/pvä on hyvä syödä. Näin sinulta ei ehkä kiloja lähde raskausaikana, mutta tuskin niitä juurikaan tulee (muuta kuin sen mitä vauva, istukka, lapsivesi, ym) painavat. Ne jää sit laitokselle synnytyksen jälkeen, kun poistuvat kehosta.

Ja sit imetysajan jatkaisin tuolla samalla, liian vähäiset kalorit lopettavat maidon tulon. Tsemppiä sinulle ja onnea raskauteen! Mielestäni on ihan hyvä idea hieman katsoa, ettei painoa kerry turhia raskauden aikana. :D

Yhteistyössä