Hae Anna.fi-sivustolta

laihdutuskuurilla

Viestiketju osiossa 'Eläkkeellä' , käynnistäjänä Onko muita, 24.05.2012.

1. Onko muita Vierailija

Onko teistä eläkeläiset kukaan laihdutuskuurilla? Itse ryhdyin poistamaan noita ylimääräisiä kiloja aluksi Nutrilett kuurilla ja nyt saan jo syödä jotain kevyttä.

Hitaasti se kuitenkin käy. Kolme viikkoa ja paino sahaa kolmen-neljän ja viiden kilon poistumassa.

Välillä haluttaa lyödä kinttaat pöytään ja lopettaa koko touhu,mutta koetan sinnitellä.
    Veden juonti on kamalinta,kun sitä kehotetaan juomaan runsaasti.

2. eräs ikäläski Vierailija

3. kiinnostavaa Vierailija

Kertokaas nyt tyhmälle mitä etua on juoda tuollaisia kalliita litkuja kun vois syödä ihan normaalia ruokaa?
    Jossain vaiheessa kuitenkin se oikein syöminen on opeteltava jos meinaa pitää kilot pois sillä eihän sitä pusseilla voi lopun elämäänsä elää.

Ihania salaatteja on maailman helpoin valmistaa ja sekaan vähän kalaa tai kanaa. Välipaloiksi rahkaa johon sekoittaa esim. ananasmehua ja hedelmänpaloja.

Jo leivän ja sokerin pois jättäminen laihduttaa kummasti.

4. Anni62 Uusi jäsen

Saadut tykkäykset:
    1
    Minä sain tos muutama vuosi sitten ihan ruoka-annoksia pienentämällä ja liikuntaa lisäämällä lähes 20 kg pois.
    Ei mitään poppaskonsteja vaan ihan normaalia ruokaa söin. Vuosien varrella on jäänyt ne aikaisemmin epäterveelliset ruat kokonaan pois ja paljon syödään täysjyvää.
    Muutama kilo on tullut takaisin, et nyt pitää alkaa tsemppaamaan ja enempi pitäisi saada pois kun vain ne takaisin tullee kilot.
    Mies sen sijaan on sopusuhtainen ja pakkaa ne housut tippumaan jalasta. Hää vielä eläkkeelläkin ollessa jaksaa töissä käydä ja pellolla on nytkin.

5. kuurin Vierailija

6. kyllä niinkin Vierailija

On helpompi aloittaa noilla Nutrilett juomilla. Kun pääsee hyvään alkuun niin sitten voi opetella syömään kevyemmin. Minäkin syön nyt jo salaattia ja sokerin ja rasvan syönti on jäänyt.

7. Nanna Vierailija

Minäkin haluaisin laihtua, mutta millä ihmeellä pääsisin edes alkuun? Maha on kasvanut aivan kauheaksi ja ei muuta kuin pullistuu edelleen.

Ihmettelen kauheasti juuri sitä, että en ole nyt vuoteen syönyt lainkaan ns. vaaleita jauhoja, eli kaikki vehnäleivonnaiset on kokonaan pois. Syön päivässä 3 tai 4 palaa real-leipää. Ruuaksi syön ainoastaan salaatteja. Lihaa en syö juuri ollenkaan. Kalaa kyllä toisinaan. Karkkia en syö yhtään, mutta valitettavasti joskus kyllä ostan itselleni jätskin. Muuten on maitotuotteetkin hyvin minimissään. En syö lainkaan ns. oikeata ruokaa, eli ei perunaa, ei kastikkeita, ei pihvejä, ei makkaraa, en ole syönyt vuoteen suurta herkkuani maksalaatikkoa. Salaatteja, salaatteja, salaatteja vaan joka jumalan päivä. Ei sillä, hyviä ne on, molemmat ollaan niihin kyllä tykästytty, mutta mies on lahtunut kymmenen kiloa. Minä en yhtäkään.

Aamulla minun on melkein pakko syödä yksi viili, jugurtti tai rahka, koska minulla on muutama lääke, jotka on otettava aamuisin, enkä saa niitä alas pelkällä vedellä tai kahvilla, ja muutenkin tuntuu vaikealta ajatella lääkkeitä vatsassa ilman mitään muuta "täyttävämpää." En syö puuroja, koska vältän niitä vaaleita jauhoja, eli ei kauraa, ei vehnää. Maitoa en ole juonut muutenkaan kymmeniin vuosiin.

Miikä helvetti tätä minun mahaani kasvattaa? Käyn lenkilläkin joka päivä ; on koira, joka vaatii.

Vatsa kyllä toimiikin suht. hyvin, tosin joskus on hirveän kovalla. Inhoan pelkän veden kittaamista, juon mieluummin kivennäisvettä. Koskaan ei vatsa kuitenkaan tunnu olevan tyhjä, vaikka en esim. aamulla ennen töihin lähtöä söisi yhtään mitään muuta kuin sen pienen jugurtin. Silti tuntuu kuin olisin syönyt hevosen.

Inhoan itseäni, lihon ja lihon vaan päivä päivältä. Pitäisiköhän kokeilla olla kokonaan pari päivää ilman mitään ruokaa, joisi vettä vaan. Taidanpa tehdä niin kun tässä kesäloma alkaa. Siis haluan kokeilla, eikö vatsa todellakaan ilmoita olevansa tyhjä, eikö se edes "murise" niin kuin joskus ennen kun oli vähänkin pitemmän aikaa syömättä.

8. herkkusuu Vierailija

Yritän koko ajan päästä eroon herkuista siinä onnistumatta.

Mutta kyllä jotain iloja elämässä täytyy olla.

Jos vatsa kasvaa oudosti kannattaa käydä lääkärillä. Ihan turha on sinnitellä omin konstein,
    jos elimistössä on jotain vikaa. Neste saattaa kerääntyä monesta syystä.

Jojolaihduttaminen ei ole järkevää. Pysyvä painonhallinta lähtee järkevästä elämäntyylistä.
    Ei yksinkertaisesti osta epäterveellistä ravintoa.

9. ihmettelen Vierailija

Mistäs sinä sitä energiaa saat, kun olet lopettanut rasvan ja sokerin syönnin?

10. ihmettelen Vierailija

Aloitappa kirjaamaan jokaikinen suupala vaikkapa ilmaiseen Kiloklubiin. Siellä näet, mitä todella syöt, JOS kirjaat rehellisesti kaiken syömäsi.

Kerro ihmeessä, minkä verran kaloreita tulee noista syömistäsi salaateista yms vuorkaudessa.

Miten niin vain peruna ja kastike ovat oikeaa ruokaa?

Fazer Ruis Real 420 g

Real-leipähän kohotetaan hiivalla eli siinä yksi turvottaja vatsallekin. Eikä tuo tuoteseloste muutoinkaan kovin houkuttava siirappeineen ole.

Jos haluat hiivatonta, reilua ruisleipää, kokeile Uotilan maalairuislimppua.Ruislimppu, maalaisruislimppu Pälkäneeltä - Uotilan Leipomo

11. Nanna Vierailija

Kiitos vastauksesta. Niin, en tietenkään tarkoittanut, että vain peruna ja kastike olisi sitä oikeaa ruokaa, tarkoitin ne vain esimerkkinä. Siis en syö mitään, mitä pidetään varsinaisena ateriana, siis en mitään laatikoita, en keittoja, en pataruokia, en periaatteessa siis mitään sellaista, mitä nyt ihmiset ruuikseen päivittäin laittavat. Meillä tosiaan syödään vain salaatteja, eikä niihinkään lisätä mitään lihaa eikä makarooneja yms. Vain kaalia, porkkanaa, sipuleita, tomaatteja, paprikaa, salaatinlehtiä, persiljaa, kurkkua ja sen sellaista. Joskus laitan fetajuustoa, mies tykkää siitä kovasti. Itseltäni olen jättänyt senkin pois jo ajat sitten.

No joo, olen ajatellut, että tuo real-leipäkään ei niin aiheellista olisi, olen kyllä syönyt sitä maalaislimppuakin ja ehkä sitten kannattaisi kokeilla sitä uudestaan. Ihan ilman leipää on vähän vaikeata, tykkään edes jotakin vatsantäytettä saada vaikka kahvin kanssa. Mutta mitä se sitten voisi olla jos ei leipääkään. Pullaahan en ole syönyt enää vuoteen.

Enpä usko, että lääkäri ottaisi tosissaan, jos menisin sinne vain sanomaan, että maha kasvaa. Sanosi vain, että kasvaahan se tuossa iässä kun aineenvaihdunta hidastuu ja neuvoisi liikuntaa ja ruokavaliota. Niinhän se aina menee. Eikä tietenkään mulla kasva vain maha, kyllä sitä läskiä kertyy joka puolelle, mutta maha vaivaa eniten, se kun mulla on aina ennen ollut hyvinkin kuosissaan. Kyllä sitä läskiä on takapuolessa, lantiossa, käsivarsissa ja reisissäkin ihan kiitettävästi. Koko ajan tuntuu, että vaatekoko kasvaa.

En minä jaksaisi enää millään ryhtyä millekään hikijumppakuurille, olen yleensä työpäivän jälkeen muutenkin väsynyt ja normaali puolen tunnin tai tunnin kävelylenkki koiran kanssa metsässä kyllä pitäisi riittää. Töissä joudun kulkemaan kymmeniä kertoja päivässä portaita ylös alas ja kantamaan painavia laatikoita, työni ei ole silkkaa istumatyötä. Mihin tästä vielä pitäisi venyä?

Äitini ihmetteli aikanaan aivan samaa ja väitti, ettei syö mitään ja silti lihoo. Nyt uskon häntä, olen aika lailla samaa kaliberia. Silloin ajattelin vain, että syö se kumminkin, ei vain huomaa. Ny ton pakko alkaa uskoa.

Masentuu tässä, kesäkin alkamassa ja minä norsun mitoissa.

Ja tietenkin parit ylioppilasjuhlat viikon päästä edessä ja se sama tuputus taas: mikset ota mitään, eikö kelpaa, olet sääkin kun ei kelpaa vaikka niin kovasti ollaan laitettu, ei se yksi kakkupala nyt sua lihota, maista nyt tätä kun tää on ihanaa, otetaan skumppaa, ai et ota ootpa tylsä. Vaihtoehtona pommaccia, yhtä lihottavaa.

12. ihmettelen Vierailija

Kyllä kannattaa olla tarkkana noiden tuoteselosteiden kanssa.

Mutta ei se läski lisäänny miinuskaloreilla tai sitten sulatat lihaksia läskiksi ja energiankulutus pienenee entisestään. Se läski kun ei sitten kuluta. Varmaankin syöt jotain, mistä sitä energiaa kertyy. Kokeile siis ihmeessä kirjata muutaman viikona ajan jokainen suupala johonkin laskuriin.

Toki aineenvaihdunta hidastuu, mutta juuri ruoalla voi parantaa aineenvaihduntaansa.

Kyllä vanheneva ihminenkin tarvitsee rasvaa ja proteiiniä ja niitähän ei kasviksista saa.

Itse käytän kasviksia monipuolisesti. Esim. finduksen Nuppuvihanneksista saa aivan ihanaa kasvisgratiinia kun lisää joukkoon kuohukermaa ja mausteita ja päälle juustoraastetta. Tai sitten laittaa joukkoon sulatejuustoa. Sellaista kunnon rasvaista, ei sellaista, jossa on käytetty sakeuttamisaineita.:) Tuo siis vain yksi esimerkki.

Perunaa tai pastaa tai riisiä en ole syönyt vuosikausiin.

Jokaisella aterialla tulisi syödä jotain proteiiniä. Rasvaa kannattaa syödä vähintään 60 g /vrk. Mieluummin luonnollsita rasvaa, ei siis sakeuttamisaineita tai kovetettuja tai osittain kovetettuja kasvirasvoja!'

Tiesithän, että aivot koostuvat rasvasta eikä suinkaan mistään kevytlevitteestä, jossa on sakeuttamisaineita.

13. syön Vierailija

Viikon,kun juo pelkkää nutrilett juomaa ja keittoa niin voi syödä pieniä määriä jotakin hiukan tukevampaa,mutta vain vähän. Siinä se juju on.
    Ei pidä syödä hirveitä annoksia ja pieni jumppa hoitaa sen pullean vatsankin josta tuo Nanna valitteli.
    Minä teen vatsaliikkeitä. Nostan jalat ylös selällään maaten ja lasken ne hiljaa alas jännittäen vatsalihaksia. Tuo liike on aina tehonnut minun vatsaläskeihin:) Voi myös "ajaa polkupyörää" ilmassa polkien.

Aamulla syön velliä ja näkkileipäpalan. Hedelmiä ja vihanneksia voi syödä myös jonkun verran.
    Vihannesvatiin raastan porkkanaa,kurkkua kiinankaalia vähän omenaa ja raejuustoa.
    Niin ei minulla ole mitään ongelmia energiaa on piisannut. Vähän erilaista kun syö niin jaksaa. Välillä sitten voi taas pitää pelkkiä Nutrilett juoma ja keittopäiviä.

14. ihmettelen Vierailija

Kukin tietty tyylillään. Kerran kokeilin nutrausta, mutta ei kiitos enää. En halua "myrkyttää" kehoani noilla keinoaineilla, joita noissa ateriakrvikkeissa on. Samalla hinnalla saa oikeaa, aitoa ruokaa. Samalla saa mysö kuituja ja vitamiinejä.

Varpu Tavi suosittelee kirjassaan vähähiilihydraattista eneilyä. Se sopii kaikille laihduttajille.

Haluan syödä hyvää ruokaa vatsan täyteen. Ja hoikentua samalla. Ja voida hyvin.

En siis ole rasvakammoinen vaan käytän voita ja oliiviöljyä, kananmunia ja lihaa ja maukkaita rfasvaisia juustoja. Paino ei ole ollut ongelma sen jälkeen, kun aloin syödä riittävästi. Alkuun kyllä tuntui, ettei mitään tapahdu, mutta sitten alkoi pudota hiljalleen ja sentit katosivat kuin salaa.

Läskihän ei jumppaamalla lähde vaan ruokavaliolla. Lihakset erottuvat paremmin, kun ei ole sitä laardia siinä päällä.

Toki ruokavaliooni kuuluu runsaasti kasviksia ja vihanneksia ja marjoja.

Koskaan en ole voinut näin hyvin.

15. kyllä Vierailija

Kyllä se läski lähtee jumppaamalla,mutta syödä pitää kevyesti. Jumppaaminen vahvistaa lihaksia ja kunto kohenee huristen ja kilotkin putoaa.

16. ihmettelen Vierailija

Liikunta tukee laihdutusta, mutta ruokavalio on kaiken a ja o. Jos liian kevyesti syö, ei laihdutustulos ole pysyvää.

17. Juujuu.. Vierailija

Kevyesti ja vähemmän,mutta ravitsevaa terveellistä ruokaa ja jumppa mukaan:)

18. nn Vierailija

Ei ole mitään lihaksia, jos ei harrasta liikuntaa eri muodoissa.

19. ihmettelen Vierailija

Eikä ole lihaksia, vaikka miten jumppaa ellei syö lihasta kasvattavaa ruokaa. Eikä lihas kasva kevyellä jumpalla, kyllä se vaatii vähän enemmän. Harvemmin lihas myöskään kasvaa ja kehittyy miinukaloreilla. Ainakaan tällä ikäluokalla.....:)

20. jumppaan Vierailija

Jassoo. No mitenkäs sitten sitä pitäs jumpata,että lihakset kasvaisi tällä iälläkin vielä?

21. Eipä ne taida enää lihakset kovasti kasvaa mutta tärkeintä on pitää yllä lihaskunto. Hyviä ohjeita ja aiheesta löytyy lisätietoa Googlaamalla esim Duodecim: Lihasvoimaharjoittelu – ohje keski-ikäisille ja vanhemmille

22. jumpasta tulee Vierailija

Olen ainakin sen huomannut jumpatessani,että paikkoja kolottaa pitempään,kuin nuorena jumpatessa. Nyt tällä iällä nuo kolotukset eivät ollenkaan lopu. Vatsaliikkeiden jälkeen selkääkin kipu vetää köykkyyn;(

23. Ei kevyttä Vierailija

Just kattelin Katsomosta Rakel Lignellin osuuden studio 55:ssa. Hän noudatti Antti Heikkilän oppeja ja kuten tiedetään laihtui 50 kg. Heikkilän mukaanhan kevyttuotteet ovat vihonviimeistä puppua, samoin kaikki nämä nutraus ym. tuotteet. Heikkilän opit kuullostavat kyllä järkeviltä, mutta että pitäisi luopua leivästä, voi ei! Aika kova pala ainakin minulle.

Jotain kuitenkin pitäisi tehdä, alkaa nuo kokonumerot kasvaa vähän liian suuriksi ja suuret vaatteet maksavat maltaita. Nyt olen syönyt normaalisti päivisin ja illalla korvaan syömisen Nutriletin juomalla. Kahdessa viikossa on mennyt kilo.

24. mmv Vierailija

Olen ikuinen laihduttaja, siis sen jälkeen kun täytin neljäkymmentä. Nyt kuusikymppisenä tämä on todella vaikeaa. No onneksi paino on nyt pysynyt samana pari vuotta, mutta ainakin viisitoistakiloa pitäisi saada pois.
    Kantapääni kipeytyi muutama viikko sitten ja menin lääkäriin, en saanut mitään apua siihen, mutta lääkäri totesi, että painoa pitäisi saada pois, niinkuin se nyt heti lähtisi. Onneksi kipu hellitti ja pääsen taas lenkille.
    Tsemppiä kaikille laihduttajille!

25. Kivimuuri Vierailija

Minulla lisääntyi paino vuosia sitten kun muutin omakotitalosta kerrostaloon. Hyötyliikunta vähentyi vaikka kapuankin aina portaat viidenteen kerrokseen tai ainakin silloin kun jalat ovat kunnossa.

Kun Antti Heikkilä oli tässä esillä, niin hänhän on todennut ettei liikunta ole kovin suuri tekijä laihduttamisessa vaan ruokavalio on pääosassa. Minulla on myös sellainen noin kymmenen kilon ylimääräinen taakka kannettavana, mutta lääkäri sanoi sen olevan ihan ok tämänikäiselle naiselle. Lisää ei kuitenkaan saisi tulla. Reisissä on selluliittiä ja se kyllä vaatii oikean ruokavalion lisäksi liikuntaa jos siitä aikoo päästä eroon. Toisaalta mitä väliä jos 60v lähestyvällä on sellua kun sitä on jo paljon nuoremmlilakin!!

Kaikki kentät ovat pakollisia
Luonnos tallennettu Luonnos poistettu

Jaa tämä sivu

Alibi
Anna
Deko
Dome
Erä
Hymy
Kaksplus
Kippari
Kotilääkäri