Laitanko vaipat takaisin... (kuivaksi opettelusta)

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Piku81
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

Piku81

Aktiivinen jäsen
15.10.2007
1 655
0
36
Eli meillä on poika nyt vajaa 2.5v ja on jo pitkään käynyt potalla.. (aloitettiin potatus 7kk iässä hyvällä menestyksellä) välillä on kausia että ei ole suostunut potalle, esim. uusia asioita oppiessa. Nykyään käydään herätessä, ja syönnin jälkeen, ulos mennessä ja tullessa, ja nukkumaan mennessä. Hyvin tulee aina tuolloin yleensä vähintään pissat. Kakat tekee oikeastaan vain pottaan ja on alkanut nyt jopa ilmoittamaan kakasta ja sit mennään potalle. Pissasta ei osaa ilmoittaa, mutta joskus jopa ollut melkeen päivän vaippa kuivana kun on tiheästi saanut potalle (aina ei meinaa malttaa) päikkäreitten jälkeen jos ihan ensimmäisistä heräämisen äänistä vie, niin pissat tulee pottaan ja vaippa on kuiva. Yön jälkeen on ihan märkä ja täys vaippa...

Nyt tänään sit ajattelin et otan pojalta vaipat poissa ja puhuttiin et laitetaan ison pojan alkkarit ja et isot pojat tekee pissat pottaan... ja nyt sit on ainakin neljännet housut jalassa ja siis vahinkoja on tullut... Vahinko aina tullut silloin kun olen kysynyt että tuleeko pissa, ja poika on mutissut jotain ett ei pissa ja lähtenyt leikkimään, samoin tein on tullut takas housut märkänä... Eli kysymys, et tätäkö se sitten on tää opettelu ja et kannattaako lykätä vaippojen pois jättöä siihen et vaipat on kokonaan kuivia..? Eikö poika ole vielä valmis.. ? Kun siis päivän aikana menee jotain 2 vaippaa normisti, eli jonkun verran sitä pissaa tulee vaippaan. Mainittakoon että noi kaikki vahingot tänään tuli reilun tunnin aikana...Torunut en ole vahingoista, mutta olen aina sanonut että isot pojat pissaa pottaan, ja et nyt meidän pitää vaihtaa vaatteet...

Mitäs jos pitäisit ilman alushousuja ku monet saattaa luulla niitä vaipoiksi.. Näin meillä toimittiin ja viikossa olivat molemmat kuivia :) Eivät yhtään tykänneet ku jalkoja pitkin pissi valui!

En laittaisi vaippoja takaisin. Tosiaan ilman alushousuja niin kauan, että on oppinut kuivaksi. Ja jos sinusta näyttää, että pojalla on pissahätä, vie hänet potalle. Sen sijaan,että kysyt, onko hätä, sanot, että nyt taitaa olla pissahätä, mennään potalle.

Älä lannistu vielä, vaan vie säännöllisesti potalle ja pidennä pikkuhiljaa sitä aikaa että rakko ja pidätyskyky kasvaa. Näin lapsi oppii yleensä itsekin huomaamaan sen koska on pissahätä, kun pottaan tuleekin jotain ja voin vielä jutella asiasta pojan kanssa, että miltä se tuntui ennen potalla käymistä jne... Nyt kesällä on kuitenkin helppo opetella kuivaksi, kun voi ulkona käydä puskassa eikä ole toppavaatteita päällä ja sisällä voi olla alkkareissa.

Mun mielestä lapsi on valmis kuivaksi vasta silloin, kun niitä vahinkoja ei tapahdu, jos lasta ei käytä potalla vähän väliä. Ei lapsi ole kuivaksi oppinut silloin, jos se kuivana pysyminen on vanhemman vastuulla. Kun lapsi on siihen valmis, oppiminen tapahtuu nopeasti ja ilman märkiä housuja. :)

Lisää kokemuksia...Minä myös mietin sitä et taitaa poika pissailla melko tiheään kun ainakin kerran tunnissa sais käytää potalla ja nyt onkin semmoinen vajaa 3h oltu "kuivia"...

Juu, tiheästi todellakin pissaa.. vajaa 30min sit oli tehnyt kunnon pissat pottaan ja sit tuli kuiten housuun pissat ja oli pitkin lattioita...Onko muilla näin tiheää pissaamista, onkohan ruo edes "normaalia" et pissaa noin tiheästi? Ei taida poika olla vielä valmis vaipattomuuteen...

Alkuperäinen kirjoittaja Piku81:
Juu, tiheästi todellakin pissaa.. vajaa 30min sit oli tehnyt kunnon pissat pottaan ja sit tuli kuiten housuun pissat ja oli pitkin lattioita...Onko muilla näin tiheää pissaamista, onkohan ruo edes "normaalia" et pissaa noin tiheästi? Ei taida poika olla vielä valmis vaipattomuuteen...

Meidän poika pissaili aina ruokien jälkeen vartin välein. Sitten tahti vähän hidastui. Iän myötä välit pitenivät ihan normaaleiksi. Mutta ei sillä edelleenkään sellaista seurapiirirakkoa ole kuin siskoni tytöillä..

Meillä taas on mennyt niin että kalsarit jalassa tulee vähemmän vahinkoja kuin ilman. Ei raaski likastaa niitä kun on niin mieleiset :D Meidän poika on saman ikäinen ja nyt ollut parisen viikkoa pelkillä kalsareilla, kotona päiväunilla on vielä vaippa. Tarhassa ei sitäkään ja vahinkoja tulee sillon vaan kun ei ehditä esim ulkoa sisälle riittävän nopeaan. Nyt yövaipatkin alkaneet olemaan kohtuullisen kuivia.

Yllättävän hyvin mennyt, potattelu on ollut meillä aika ongelmallista ja vasta n. 2v yleensäkään suostui mokomaan kapineeseen istumaan. Kakkaa ei olisi millään tehnyt kuin vaippaan, siihen auttoi perinteinen lahjonta. Kyllä mä uskon ap että se lähtee teilläkin, älä laita vaippaa takas.

Älä nyt hyvä ihminen heti ekan päivän jälkeen lannistu! Rullaat vaan matot pois lattialta ja peset niitä pissapöksyjä. Kyllä se lapsi jossain vaiheessa homman jujun oppii. Ja potalle kannattaa laittaa, vaikka lapsi väittääkin, ettei ole hätä :-) Sen taisit kyllä jo tajutakin.

Meillä tuota pissahousuvaihetta kesti tosi pitkään, mutta nyt lopulta päiväkuiva lapsi.

Alkuperäinen kirjoittaja Piku81:
Eli meillä on poika nyt vajaa 2.5v ja on jo pitkään käynyt potalla.. (aloitettiin potatus 7kk iässä hyvällä menestyksellä) välillä on kausia että ei ole suostunut potalle, esim. uusia asioita oppiessa. Nykyään käydään herätessä, ja syönnin jälkeen, ulos mennessä ja tullessa, ja nukkumaan mennessä. Hyvin tulee aina tuolloin yleensä vähintään pissat. Kakat tekee oikeastaan vain pottaan ja on alkanut nyt jopa ilmoittamaan kakasta ja sit mennään potalle. Pissasta ei osaa ilmoittaa, mutta joskus jopa ollut melkeen päivän vaippa kuivana kun on tiheästi saanut potalle (aina ei meinaa malttaa) päikkäreitten jälkeen jos ihan ensimmäisistä heräämisen äänistä vie, niin pissat tulee pottaan ja vaippa on kuiva. Yön jälkeen on ihan märkä ja täys vaippa...

Nyt tänään sit ajattelin et otan pojalta vaipat poissa ja puhuttiin et laitetaan ison pojan alkkarit ja et isot pojat tekee pissat pottaan... ja nyt sit on ainakin neljännet housut jalassa ja siis vahinkoja on tullut... Vahinko aina tullut silloin kun olen kysynyt että tuleeko pissa, ja poika on mutissut jotain ett ei pissa ja lähtenyt leikkimään, samoin tein on tullut takas housut märkänä... Eli kysymys, et tätäkö se sitten on tää opettelu ja et kannattaako lykätä vaippojen pois jättöä siihen et vaipat on kokonaan kuivia..? Eikö poika ole vielä valmis.. ? Kun siis päivän aikana menee jotain 2 vaippaa normisti, eli jonkun verran sitä pissaa tulee vaippaan. Mainittakoon että noi kaikki vahingot tänään tuli reilun tunnin aikana...Torunut en ole vahingoista, mutta olen aina sanonut että isot pojat pissaa pottaan, ja et nyt meidän pitää vaihtaa vaatteet...

Ei kannata kysyä tuleeko pissa, vaan käyttää lasta potalla säännöllisin väliajoin, pikkuhiljaa vaippa on kuiva ja se voidaan jättää pois.

Kiitos kaikille taas kokemuksien jakamisesta =)

Juu en minä joka kerta kysykään että tuleeko pissa, eli noina ns. siirtymä hetkinä mennään potalle automaattisesti, vaikka poika väittäiskin että ei pissata.. mut jonku 15min välein kyselin et pissattaako.. mut siis enää ei kysellä vaan viedään tiheästi sinne :D

Niin ja voin minä niitä pissahousuja pestä ja ei siksi haittaa tuo et vahinkoja tulee, vaan mietin lähinnä pojan kannalta asiaa, et jos ei ollutkaan valmis vielä tähän vaipattomuuteen.. Päätin sen ihan yks kaks päikkäreiden jälkeen. On siittä puhuttu pojan kanssa ja siksi ajattelin et kun jo kakatkin ilmoittaa, ja välillä pissaaki tulee ilmoittamaan, joka on kyllä silloin jo vaipassa lämpöisenä...

Mut siis teidän mielestän en aiheuta mitään hallaa jos katellaan tässä vaikka jonkun aikaa alkaako vahinko pissat yhtään vähentyä :whistle: Sehän tässä itellä on kun on tää pienempi vauvelikin heti syöksymässä sinne pissaan läträämään :headwall:

Musta kuulostaa, että lapsesi ei ole vielä oppinut kuivaksi, joten on samantekevää, vaikka laittaisitkin vaipat takaisin joksikin aikaa. Ssätytpä paljolta pyykkäämiseltä ja siivoamiselta. Meillä samanikäinen poika ja vasta tuossa 2v lähtien on tutustuttu pottaan. Kovin samanlaiselta kuulostaa meininki teillä, enkä todellakaan voi sanoa omaa poikaani kuivaksi. Hänellä on vaipat käytössä edelleen, eikä kyllä ihan heti olla niitä pois jättämässä. Meillä on nyt kokeilussa tarrataulu, eli aina kun pissa ja kakka tulee pottaan, saa tarran ja voi laittaa sen tarratauluun vessan seinälle. On alkanut nyt innokkaammin itse ilmoittamaan kun pissa tai kakka tulossa, mutta ei todellakaan aina edes huomaa sitä leikin lomassa.

Meillä oli eka vaipaton päivä ihan käsittämätön, kolmen vartin sisällä oli neljät housut pesussa.. Kolme pissavahinkoa ja yhdet kakat siinä 45 minuutissa. Mä melkein iskin hanskat tiskiin, mutta päätin kuitenkin vielä yrittää. Jo seuraavana päivänä meininki oli ihan toinen. Joten jatka vaan ilman vaippaa, mutta tosiaan voit kyllä jättää kalsaritkin pois ja pitää pojalla pehmeäsaumaisia housuja. SItten kun se pisu valuu samantien reisille niin se ei tosiaan tunnun lapsista mukavalta ainakaan pidemmän päälle, ja siitä se kehitys sitten lähtee.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Mun mielestä lapsi on valmis kuivaksi vasta silloin, kun niitä vahinkoja ei tapahdu, jos lasta ei käytä potalla vähän väliä. Ei lapsi ole kuivaksi oppinut silloin, jos se kuivana pysyminen on vanhemman vastuulla. Kun lapsi on siihen valmis, oppiminen tapahtuu nopeasti ja ilman märkiä housuja. :)

Samaa mieltä :)

En oikein tiedä, mitä kannatisi tehdä. Lapset kun ovat yksilöitä. Meillä auttoi se, että yksinkertaisesti vaihdettiin vaipat pikkuhousuihin. Lapsi oppi ihan itsestään ja hetkessä kuivaksi. Tosin yksi parin viikon taantuma oli sen jälkeen kun mummo pakotti kuivalle lapselle vaipat jalkaan ja ei päästänyt vessaan kakalle vaan piti tehdä vaippaan. Mutta nyt neiti 2 v. 3 kk on täysin kuiva, myös yökuiva.

Alkuperäinen kirjoittaja jaa-a:
En oikein tiedä, mitä kannatisi tehdä. Lapset kun ovat yksilöitä. Meillä auttoi se, että yksinkertaisesti vaihdettiin vaipat pikkuhousuihin. Lapsi oppi ihan itsestään ja hetkessä kuivaksi. Tosin yksi parin viikon taantuma oli sen jälkeen kun mummo pakotti kuivalle lapselle vaipat jalkaan ja ei päästänyt vessaan kakalle vaan piti tehdä vaippaan. Mutta nyt neiti 2 v. 3 kk on täysin kuiva, myös yökuiva.

Taisin lukeakin ketjuasia tästä kyseisestä tapahtumasta mummolassa silloin :whistle:

Juu tänään on menty taas ilman vaippaa, vaikka aamulla tovin mietin että miten tekis :whistle: mut nyt aamupäivällä ei oo tullut vahinko pissoja ja olen ilman kysymättä vienyt potalle, ja välillä ei ole suostunut siihen menemään ja silloin ei olla siihen menty, mut aikas tiheään oon yrittänyt käyttää..Ajattelin että kokeillaan nyt ainakin viikonlopun ajan tai viikkokin. Minun ystävä sanoi että lapsilla voi tulla semmoinen kun aletaan opetteleen kuivaksi, että kun eivät ole tottuneet kastumaan kun vaippa on ollut yleensä.. niin sit pitää vähän kokeilla sitä et kastuuko taas, eli aivan kuin eivät uskoisi sitä aluksi... Ja näin oli päätellyt vaan ihan omien lapsien kokemuksella (4kpl)

Juu ja eihän poika kuiva vielä olekaan, mutta sitähän tässä nyt harjoitellaan...

Yhden kerran on tänään itse juossut kesken leikin huutaen et kakka kakka, ja sit on kiireesti menty potalle ja pissat on tullut =)

Kokeillaan, kokeillaan....

Mut tosiaan kokemuksia, kiitti... :wave:

Meillä kesti 2 viikkoa, ettei enää tullut vahinkoja (päivittäin). Et tietenkään laita vaippaa takaisin. Et kai tosissasi kuvitellut, että lapsi oppii kuivaksi heti kättelyssä. Tietenkin se kestää, ennenkuin lapsi hoksaa idean.

Vaippa "puristaa" enemmän kuin kalsarit ja sen takia ei tarvitse "pidätellä". Hyvä, että tänään on sujunut paremmin, kalsareissa on hieman totuttelemista.

Älä muuten sano tota, "isot pojat pissaa pottaan", koska siitä ei ole hyötyä motivoinnissa, kun poika kumminkin YRITTÄÄ pissata pottaan.

Yhteistyössä