Laittaisitko lapsen kouluun vuoden etuajasssa, jos...?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja kyselen
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
K

kyselen

Vieras
Lukee jo ennen eskaria sujuvasti, samoin kirjoittaa. Osaa laskea hyvin, ymmärtää numerot ja yhteen- ja vähennyslaskun logiikan, höpöttelee itsekseen, esim. 15 plus 13 on 28, 17 miinus 2 on 15 jne. Elämä muutenkin mallillaan. Syksyllä alkaisi eskari, mutta mietin, että mitä ihmettä tuo lapsi tekee koulussa, jonka alkuun vielä piiiiitkä aika. Laittaisitko jo kouluun syksyllä?

En, annan lapsen olla lapsi. Kerkiää käydä kouluja vielä monta vuotta vaikka oliskin jo valmis hyppäämään esikoulun yli. Nuoremman kohdalla ajattelin puhua että saisi aloittaa eskarin vuoden myöhemmin kuin pitäisi että saa rauhassa kehittyä ja olisi sitten valmiimpi kouluun. eikun siis että kävisi esikoulun kaksi kertaa ja aloittaisi eka luokan vuoden myöhemmin.

Ei taida olla ihan omassa päätösvallassa tuo. Kannattais ottaa kouluun yhteyttä ja kysellä miten asiaa saa eteenpäin. Vaikka osaakin lukea kirjoittaa ym mutta onko sosiaaliset taidot kuitenkaan vielä samalla tasolla isompien kanssa. Ite antaisin lapsen kyllä olla mahd pitkään lapsi. Voihan opettajien kanssa sopia että saa tehtävät oman tasonsa mukaan.

Meillä sama tilanne, mutta en ole edes harkinnut asiaa. Itse asiassa meillä on nyt lähdössä kolmas lapsi eskariin, aiemmatkin ovat osanneet lukea ennen eskaria. Minusta eskarilla on tärkeä merkitys lapsen sosiaalisessa kasvussa, mm. opitaan miten koulussa käyttäydytään, miten isossa porukassa toimitaan (vuoron odottelua ym).

• Tykkää
Reactions: jenttu
En laittaisi.Koulukypsyys on muutakin kuin teknistä matikan ja lukemisen osaamista. Lapsen on tärkeää saada olla ikäistemsä seurassa,jos suinkin mahdollista.

Kummitytön sisko on todella fiksu, luki 4v jne ja silti meni normaalitietä. Hyvä niin ja ekalla opettaja ymmärs antaa likalle sopivia tehtäviä muiden opetellessa lukemaan jne. Äiti aikanaan meni vuotta aikasemmin ja on sanonut että ois kannattanu muuten kasvaa se vuos vielä ja mennä ikätoverien kanssa kouluun.

En laittaisi. Eskarissa kuitenkin opetellaan kouluun valmistavia sosiaalisia ym taitoja ja koululaisilta vaaditaan keskittymistä, ryhmässä toimimista ja muita juttuja, jotka voivat vuotta nuoremmalle tehdä vielä tiukkaa. Kurjaa sitten olisi lapselle, jos tiedollisesti olisikin ekaluokkalaisen tasolla (tai vähän edelläkin), mutta silti saisi koulusta heti alkuun tosi huonon kokemuksen, kun ei osaisi/pystyisi käyttäytymään niinkuin vaaditaan ja saisi siitä moitteita. Ensimmäiset kouluvuodet kuitenkin helposti muodostavat jatkoakin ajatellen merkittävän kokemuksen siitä, millainen koululainen, opiskelija ja oppija on.

En varmaankaan. Riippuu vähän millainen keskittymiskyky lapsella on isossa lapsiryhmässä toimiessa ja miten muut koulussa tarvittavat taidot sujuvat. Vähiten asiaan vaikuttaa se osaako lapsi jo lukea ja laskea.

En laitaisi. Pistäisin eskariin opettelemaan sosiaalisia taitoja.

Jos siellä koulussa eskarin jälkeen kaikki sujuu liiankin hyvin, niin silloin voi harpata kesken ekaluokan toiselle luokalle, lapseni luokalla on tällainen tapaus. Ja meidän lapsi luki sujuvasti eskariin mennessä, laskemisen kanssakaan ei ollut ongelmia. Ensimmäisellä luokalla koulussa oppi uutena tavutuksen :D

Kiitos kommenteista. Tottahan se, että lapsuus on lyhyt jne. Olen miettinyt tätä sen vuoksi, että lapsi on ihan hirveän aktiivinen ja kaipaa haasteita koko ajan. Päiväkodissa turhautuu, kun on kuulemma tylsää, tosin käy tuolla harvakseltaan, kun mun ja miehen työ saatu järkättyä, niin, että lapsilla vähän hoitopäiviä. Lapsella muutama harrastus, joista tykkää ja osaa siellä totella aikuista ja toimii ryhmässä hienosti. Mietin juurikin, että turhautuuko lapsi kuollakseen koulussa? Kavereissa lakoulun opeja, ja sanovat, että nopsemmin oppivia ei käytännössä ehditä opettaa tms., vaan esim. istuvat käytävässä lukemassa kouluavustajan kanssa sillä välin, muut muut harjoittelevat kirjaimia luokassa. Toisaalta on tuo pieni vielä. Niin ja se vielä, että lapsen isosisarus mennyt normiaikaan kouluun, on nyt neljännellä, ja oppiminen ollut takkuista, joten kokemusta myös hitaammasta oppimisesta. Tämä kakkonen on joka suhteessa erilainen. Pysyy tyytyväisenä jos ja kun "virikkeitä" on tarpeeksi, muuten turhautuu.

Kiitos kommenteista. Tottahan se, että lapsuus on lyhyt jne. Olen miettinyt tätä sen vuoksi, että lapsi on ihan hirveän aktiivinen ja kaipaa haasteita koko ajan. Päiväkodissa turhautuu, kun on kuulemma tylsää, tosin käy tuolla harvakseltaan, kun mun ja miehen työ saatu järkättyä, niin, että lapsilla vähän hoitopäiviä. Lapsella muutama harrastus, joista tykkää ja osaa siellä totella aikuista ja toimii ryhmässä hienosti. Mietin juurikin, että turhautuuko lapsi kuollakseen koulussa? Kavereissa lakoulun opeja, ja sanovat, että nopsemmin oppivia ei käytännössä ehditä opettaa tms., vaan esim. istuvat käytävässä lukemassa kouluavustajan kanssa sillä välin, muut muut harjoittelevat kirjaimia luokassa. Toisaalta on tuo pieni vielä. Niin ja se vielä, että lapsen isosisarus mennyt normiaikaan kouluun, on nyt neljännellä, ja oppiminen ollut takkuista, joten kokemusta myös hitaammasta oppimisesta. Tämä kakkonen on joka suhteessa erilainen. Pysyy tyytyväisenä jos ja kun "virikkeitä" on tarpeeksi, muuten turhautuu.

No tuskin turhautuu. Meillä esikoinen oppi itsekseen lukemaan 4-vuotiaana ja luki jo eskaan mennessään sujuvasti kirjoja. Laskikin samalla tavalla kuin teidän muksunne. Koulussa ekaluokka oli helppo, mutta lapset jaettiin kolmeen tasoryhmään ja siinä mentiin sitten, sai lisätehtäviä jne. Ei siis turhautunut :)

En laittaisi.

Minulla ei ole omia lapsia mutta aina kyläillessä ystävällä opetan tämän lapselle lukemista ja laskuja ja numeroita, pari vuotta on vielä eskariin ja saakin olla vaikka osaa jo noin paljon ja on innoissaan. Niinkuin edelliset sanoivat, ei se ole kiinni vain niistä asioiden osaamisista vaan muistakin elämänopetuksista.

Sekinhän tietystä vaikuttaa, että milloin lapsi on syntynyt. Tämä meidän pikkukakkonen on syntynyt tammikuussa, esikoinen marraskuussa! Eli ekalle menijät ovat kyllä hirmu eri-ikäisiä. Vaikkakin se, minkä ikäisten kanssa aikaa viettää muokkaa lasta, niin kyllä tossa kouluunmenoiässä vaikuttaa vielä useampi kuukausi iässä.

Palaan myöhemmin katsomaan kommentteja, nyt työt kutsuu.

Meillä esikoinen oli aivan saman lainen, turhautuminen toki johtuu ihan luonteesta niin kuin meidän tytölläkin ja ei olis pieneen mieleenkään tullut laittaa aiemmin kouluun, sillä kuitenkin se fyysinen ja psyykkinen kehitys tasaantuu jossain vaiheessa. Ikävä kun kaikki luokkakaverit saavuttaa myöhemmin jonkun kriittisen iän ja olet aina ulkopuolinen siitä...

Ainiin vielä täytyy kommentoida tota harrastujuttua, et kyllä vaan, tällä alle koulu-ikäisellä on usea harrastus =) Mua aina naurattaa keskustelu lasten harrastamisesta yleisellä tasolla, joka yleensä liikkuu siinä, et pitäs olla lapsilla tarpeeksi luppoaikaa. No, jos sattuu saamaan lapsen, joka rakastaa ryhmässä olemista, tehtäviä, haasteita, ohjattua toimintaa, niin kyllähän sitä kuskaa ilomielin harrastamaan. Toinen on aivan onnessaan joka paikassa ja koko ajan olis menossa. Kotona meillä on esim. se linja, et tv ja tietsikka on täysin kiinni silloin, kun lapset hereillä, et saatas tota yliaktiivista lasta rauhotettua ja viikossa kaksi kotonaolo päivää, jolloin "ei mennä mihinkään eikä tehdä mitään". En tiedä onko siitä apua, mutta ainakin on yritetty rauhoittaa lasta olemaan....

niin,ehkä sun kakkonen kuitenkin on sitten sellainen normaali/parempi oppilas tulevaisuudessa ja sulla on vaan nyt hämärtynyt käsitys millaisia lapset voivat oikeesti olla tuon ikäisenä, koska olet joutunut taistelemaan edellisen kanssa...

[QUOTE="niin";28369167]niin,ehkä sun kakkonen kuitenkin on sitten sellainen normaali/parempi oppilas tulevaisuudessa ja sulla on vaan nyt hämärtynyt käsitys millaisia lapset voivat oikeesti olla tuon ikäisenä, koska olet joutunut taistelemaan edellisen kanssa...[/QUOTE]

No sitähän mä tässä kyselenkin =) nämä lapset on niin hurjan erilaisia, että otaksun ettei mulla ole kokemusta "keskivertolapsesta". Tosin esikoinen kyllä myös pärjää ok koulussa, mut on tarvinnut tukea. On verkkainen, jähmeä, sellanen pieni mörökölli, joka tarvitsee paljon tsemppiä, että saa asiat tehtyä. Ihana mörökölli =)

En.

Tein kolmannen luokan matikan tehtäviä 6-vuotiaana, ja hinkusin kouluun. Sinne sitten pääsinkin vuoden etuajassa. Koulumenestykseni ei kuitenkaan ollut kuin keskitasoa, ja olin aina porukan nuorin. Omaa lastani en laittaisi aiemmin kouluun näistä omista kokemuksista johtuen.

Tiedän kaksi tapausta, jotka olivat vuotta ylemmällä luokalla kuin iän puolesta kuuluisi olla. Molemmat ovat sanoneet, että ala-asteella se ei haitannut, mutta annas kun alkoi murrosikä ja mentiin yläasteelle. Molemmat kärsivät kun olivat vuotta nuorempia kuin luokkakaverit. Koska vaikka kuinka olisit vuotta ylemällä luokalla, niin siltikään et pääse mm. rippikouluun, saa mopokorttia tai tule täysi-ikäiseksi normaalia aikaisemmin.
Mieti itse kun aloitat ysin kaikki muut juttelee mitä riparilla tehtiin tai kuinka nyt pääsee skootterilla kulkemaan, ja itse joudut odottamaan vielä vuoden.

Tiedän kaksi tapausta, jotka olivat vuotta ylemmällä luokalla kuin iän puolesta kuuluisi olla. Molemmat ovat sanoneet, että ala-asteella se ei haitannut, mutta annas kun alkoi murrosikä ja mentiin yläasteelle. Molemmat kärsivät kun olivat vuotta nuorempia kuin luokkakaverit. Koska vaikka kuinka olisit vuotta ylemällä luokalla, niin siltikään et pääse mm. rippikouluun, saa mopokorttia tai tule täysi-ikäiseksi normaalia aikaisemmin.
Mieti itse kun aloitat ysin kaikki muut juttelee mitä riparilla tehtiin tai kuinka nyt pääsee skootterilla kulkemaan, ja itse joudut odottamaan vielä vuoden.

Nuo nyt eivät ole mitään hyviä syitä siirtää koulun aloittamista vuodella, jos lapsi vain on kypsä siihen.

[QUOTE="vieras";28369669]Nuo nyt eivät ole mitään hyviä syitä siirtää koulun aloittamista vuodella, jos lapsi vain on kypsä siihen.[/QUOTE]

Jaa, kylläpä ne minusta ovat ihan varteenotettavia syitä. Laumahenki on aika kova yläasteikäisillä, ja esim. se ripari on tosi iso yhteinen juttu.

[QUOTE="vieras";28369669]Nuo nyt eivät ole mitään hyviä syitä siirtää koulun aloittamista vuodella, jos lapsi vain on kypsä siihen.[/QUOTE]

No molemmat kaverini kyllä ovat varsinkin murrosiässä valittaneet, miksi heidät laitettiin vuotta aiemmin kouluun. Ei heitä todellakaan kiinnostanut siinä vaiheessa, että katsos sinä olit jo koulukypsä. Kyllä molemmat olisivat mieluummin aloittaneet koulun oman ikäistensä kanssa. Joten kyllä se todellakin on hyvä syy ottaa huomioon kun lasta mietitään laitettavan vuotta aiemmin kouluun. En muutenkaan ymmärrä, miksi pitäisi olla kiire laittaa vuotta aiemmin.

Yhteistyössä