Läksyjen lukeminen teillä ja meillä ja muualla

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Piika-äiti
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

Piika-äiti

Aktiivinen jäsen
31.12.2006
3 723
0
36
Varaudun samaan niskaani kaikenlaista, mutta meillä on kummallinen ongelma.

Meidän lapset eivät lue eivätkä kai koskaan ole lukeneetkaan läksyjä tai tehneet koulutehtäviä kuin poikkeustilanteissa eli ennen koetta, pitkän poissaolon jälkeen, laajan esseen teon takia tai jos joku asia ei ole tunnilla selvinnyt.

Kaikkien koululaistemme keskiarvot huiskaa yhdeksän korvilla, allekirjoitan ysejä ja kymppejä viikottain ja kukaan ei koskaan lue läksyjä. Sanovat, että opin kaiken jo tunnilla, kerkesin tehdä läksyt linja-autossa kotimatkalla ja ei ole läksyjä.

Olen miettinyt läksyihin liittyvää rutiinia, sitä että niiden lukemiseenkin pitää tottua ja siitä vaan pitää tulla osa arkea. Mutta minun on pakko sanoa, että pölhöksi minä siinä itseni tuntisin jos noita kiitettäviä noppivia poikiani rupeaisin vielä läksyjen lukuun komentamaan, ja en minä nyt sentään sitä halua heille viestiä, että minulle kelpaa vain kympit.

En kehtaa koulun vanhempainilloissa, joissa pienet tukiopetustuntimäärät ja heikot oppimistulokset puhuttavat opettajia ja vanhempia tätä asiaa ottaa esille, mutta onko täällä edes yksi perhe, jossa on jotenkin sama tilanne.

Omat lapset nyt ei vielä ole moisessa tilanteessa. Mutta en mä itte muista tehneeni hirveesti läksyjä yläasteella, ja päästötodistuksen k.a. 9.0. Varsinkaan matikkaa mä en tehny koskaan, jos mä jouduin taululle läksyjä tarkistettaessa niin mä otin kirjan mukaan ja laskin sen siinä. Kielet tuotti hieman ongelmia, mutta niitä mä väsäsin bussissa.

Alkuperäinen kirjoittaja d u m b o:
Voi kun olisikin sama tilanne. Meillä ei pojat opi tunneilla, joten on pakko tehdä läksyt ja optettaakkin täällä kotona :(

Meillä samoin, toinen vielä yrittää joka hemmetin päivä luistaa läksyjen teosta ja aina on joku kirja tai vihko koulussa ja kun kouluun on 20km matkaa niin ei voi edes hakea |O

Mikä siinä on ongelmana? Sitä kyllä ihmettelen, että miten ovat voineet olla tekemättä läksyjä, koska läksyjä kuitenkin aina tulee. Vai ehtivätkö siis tehdä kaikki jo tuon matkan aikana?

Ongelma on luultavimmin oman pääni sisällä, eli taas kerran annan niiden koulusta tulevien läksyjen lukua tähdentävien lipukkeiden ja muiden vanhempien ihmettelyn mennä edelle siitä että tunnen ja tiedän lapseni.

Mutta esimerkiksi harrastuskerhoissa saan kummia kyselyjä miksi meidän lapset eivät jää koskaan kotiin koetta edeltävänä päivänä lukemaan ja lasteni kaverit vetäytyy meiltä aina joskus vaisuina kotiinsa muristen, että miksi noita ei koskaan kukaan laita lukemaan läksyjä, aina vain heitä kotonaan patistetaan kirjojen pariin.

Ja Aaban. Meidän tenavat tekevät varsinaiset tehtävät, kotitehtävät ja lisätehtävät yleensä aina tunnin aikana, ja pyytävät vielä esim. matikasta ylimääräisiä tehtäviä kirjan tehtävien päälle...

Meillä ei nyt ihan noin hyvin mene, mutt apääasiassa poika ehtii tehdä koulussa kaikki tuntitehtävät ja joskus myös läksyt ja lisätehtävät. Kun tulee kotiin niin tekee heti läksyt, joihin menee maksimissaan 10 minuuttia. Ja koskaan ei ole vielä lukenut kokeisiin, muutamia kertotauluja aikoinaan kuulustetliin pojalta parina iltana. Eli koulunkäynti on nyt vielä varsin helppoa... en mäkään siitä aio hössöttää ennenkuin sitten jos tulee vastaan ongelmia. Olen opelta säännöllisesti tiedustellut onko hän huomannut jossain päin vajetta tai ongelmaa, mutta niiltä osin palaute on ollut aina positiivista.

Itse olin todella huono läksyjen teossa ja naama irvessä nekin tein kun muistin. Kokeet kuitenkin meni hyvin ja jälkkärissä istuttiin läksyjen kanssa ja koulusta pääsin 8.3 keskiarvolla. :D Esikoinen tosin 4.luokalla tekee kyllä läksyt kun huomautan asiasta,mutta kokeisiin ei lue ja 9-9½ tulee arvosanoina. Liekö tarkka korvanen tunnilla vai mikä mutta ei hän meikäläiseen ole tullut :laugh:

Siis käsitin, että tekevät kotitehtävät jo joko tunneilla taikka linja-autossa. Joten kyllähän he siis tekevät kotitehtävät. Ja tunnilla tekevät koulutehtäviä. Joten en nyt sanoisi ihan, että eivät tee kotitehtäviään. Että vähän nyt kyllä harhaanjohtava tuo sun juttusi oli.

Yhteistyössä