Hae Anna.fi-sivustolta

laktoositon suklaa

Viestiketju osiossa 'Erityisruokavaliot' , käynnistäjänä Kiiki, 27.03.2006.

1. Kiiki Vierailija

Tyttärelläni (4v.) on ilmeisesti laktoosi intoleranssi, ainakin vatsakivut hellittivät kun siirryttiin laktoosittomaan ruoanvalmistukseen ja maitojuomaan.
    Kaikkea on löytynyt hylana paitsi SUKLAATA.

Tietääkö joku onko olemassa hylamaidosta tehtyä maitosuklaata ?

2. Maidotonta! Vierailija

En tiedä, onko vähälaktoosista suklaata, mutta täysin laktoositonta kyllä on. Kaikki tummat suklaat, useimmat minttutäytesuklaat, useimmat ranskanpastillit, wienernougat... näin äkkipäätä tulevat mieleen. Lisäksi budabestissa on muistaakseni hiukan voita mutta ei maitoa, joten aika vähälaktoosisia nekin ovat.

3. vege Vierailija

Kaikki tummat suklaat eivät ole laktoosittomia.

Wiener Nougat
    Mignon
    Brunbergin tumma ja 60%
    Brunbergin sokeriton riisisuklaa
    Maraboun tumma
    Panda fever patukka
    Marianne-karkit (vaikka niissä lukee maitojauhe, ei niissä ole, tarkista vaikka Fazerilta)
    Rittersport minttu, marsipaani ja tumma suklaa
    Monet Plamilin suklaat (esim. luontaistuotekaupoista)
    Monet Green & Black'sin suklaat (esim. luontaistuotekaupoista)

jne jne. onhan noita :)

Kannattaa katsastaa Eläinoikeusfoorumin ruoka & tuotteet -osiossa olevat keskustelu Vegaanisia herkkuja -> ovat kaikki maidottomia.

Keskustelu:
    http://www.oikeuttaelaimille.net/foorumi/index.php?showtopic=3426

Jos ei toimi niin foorumi löytyy täältä:
    www.oikeuttaelaimille.net/foorumi/
    -> ruoka & tuotteet
    -> vegaanisia herkkuja

4. i love Vierailija

Muistaakseni fazerin i love -suklaapatukka on vähälaktoosinen.

5. Kiiki Vierailija

ihanaa, kiitos kun vastasitte. Olen seissyt karkkihyllyjen edessä varmaan jo yhteensä tunnin löytämättä noita. Tuon tumman suklaan tokin, mutta se on sen verran ""väkevää"" että vaikka itse siitä tykkäänkin niin tyttö ei. Ja joskus kuitenkin haluaisi sillekin jotain hyvää...

Kiitos vielä!!

6. san Vierailija

Tavallisesta tummasta suklaasta voi itse tehdä pähkinä- tai kookossuklaata, miedontaa makua. Ja varmasti väkevämmän suklaan makuunkin tottuu ajan kanssa.

Listattujen lisäksi ainakin Pandan tavallinen tumma suklaa on maidoton. Lisäksi Pandalla on aika monta maidotonta konvehtia.

7. * Vierailija

Lidlin tummasuklaalajitelman pitäisi olla maidoton. Paketissa lukee, että saattaa sisältää jäämiä mutta niinhän taitaa lukea myös Brunbergin paketissa.
    Lidlin suklaa on hyvää, mä ostan sitä 60%
    on myös 45% suklaata, joka voi olla pienelle paremman makuista kun ei ole niin kitkerää.

8. njm Vierailija

Vinkiksi, esim. tofu-vaniljajäätelön päälle voi tehdä suklaakuorrutuksen: osta Lidlin 60% tai 70% suklaata, laita palasia kippoon, hieman maitojuomaa joukkoon. (eli miten juoksevaa haluat suklaasta), sulata hetki mikrossa ja sekoita suklaa ja maito keskenään. Saat maitosuklaata jäätelön päälle. Siitä voi tehdä myös löysää suklaavanukasta, suurusta maizenalla tai perunajauholla kattilassa.

9. panda Vierailija

Pandan tavallisen tumman suklaan tuoteselosteen lopussa seisoo: Voi sisältää pieniä määriä maitojauhetta.

Tällä maitoallergikolla menee pakki ihan taatusti tuosta sekaisin...

10. anneli Vierailija

Kannattaa todellakin kokeilla tuota i love-suklaata. Se on melkein yhtä hyvää kuin fazerin sininen (johon en voi enää koskea, nyyh).

11. anneli Vierailija

jatkoa... Niin paitsi, että laktoositon se i love ei ole, vaan vähälaktoosinen. Mutta etkös viestissäsi hyla-suklaata etsinytkin?

Pieni selvennys: "hyla" on valion itse keksimä sana vähälaktoosiselle, aivan kuin ingman käyttää into-sanaa.

12. korjaus Vierailija

Laktoosi-intoleranssi ei ole sama kuin maitoallergia eli älä sekoita asioita kun et näköjään edes tiedä mistä on kyse!!

13. Olivia Arola Vierailija

Minulla on laktoosiininterölanssi,ja haluan tietää millaisia suklaita löytyy kaupasta.

14. chokolade Vierailija

Hyla ei ole sama kuin laktoositon. Hyla on Valion tuotemerkki. Suklaaseen ei edes tarvitse laittaa maitoa mutat Suomessa maitoa lykätään joka paikkaan, Valio on hvyä markkinoija.

15. please.... Vierailija

Mene kauppaan ja kysy sieltä.

16. sipulinystävä Vierailija

Annat väärää tietoa, nuo mainitsemasi eivät ole laktoosittomia, saan niistä vaivoja. Ei saa antaa väärää tietoa eikä informoida jos ja kun ei tiedä.

17. Noo, Vierailija

useimmat tummat suklaat ovat maidottomia ja samalla laktoosittomia. Wienernougat myös on maidoton. Minttusuklaista ainakin Fazermintit ja After E. ovat laktoosittomia. Ranskanpastilleista en tiedä.

18. Vedän takaisin... Vierailija

Fazermint ei ole täysin maidoton - se sisältää rasvatonta maitojauhetta - alle prosentin!

19. lisäksi tämäå Vierailija

Jos laktoositon tumma suklaa aiheuttaa vatsavaivoja, on yhtenä syynä myös Aika yleinen vatsavaivoja aiheuttava aine n myös karrageeni E407 - Pandan suklaissa ei ole ainakaan, muilta en ole kysynyt:
    http://koti.utanet.fi/~paula/kotikokkeli/karrageeni.htm

siis toi karrageeni on hydrokolloidia, ruskolevää, joka aiheuttaa tulehdusta ainakin koe-eläimille.... Mövenpick- jäätelöissä sitä ei ole myöskään;-)

20. laturi Uusi jäsen

Saadut tykkäykset:
    0
    Brunbergillä nyt myös laktoositon maitosuklaa.. tuli markkinoille tänä keväänä!
    Pieni sininen levy joka maksaa n. 1 e.

21. -kiki- Vierailija

Fazerin tumma suklaa, 200 gr levy, on täysin laktoositon ja gluteeniton, olen varmistanut Fazerilta.

22. psitt... Vierailija

No nyt kun olette pohtineet suklaiden laktoosittomuutta täällä, niin kertokaas tyhmälle onko kokonaan maidottomia suklaita...? Ärsyttää kulkea kaupassa tunti tolkulla etsimässä itselle sopivia ruokia, kun ei enää sovi maito missään muodossa vatsalleni, yllättävän paljon on tuotteita joihin on laitettu maitojauhetta, esim. keksihyllyltä ei löydy kuin muutama laji joita voin syödä. Ja siis käyn vain pikku kylän pikku marketissa, jossa valikoima ei muutenkaan ole kovin runsas, tiedän että voin pyytää kaupan omistajaa tilaamaan joitakin tuotteita minulle, mutta ensin pitäisi löytää ne tuotteeet joita voin käyttää..!
    Eli nyt on hakusessa kokonaan maidoton suklaa..?

23. ?? Vierailija

Noissa tummissa suklaissa on kokonaan maidottomia versioita (uskoakseni useimmat, mutta senhän voit tarkistaa tuoreselosteesta) ja kuten yllä mainitaan Wienernougat on kokonaan maidoton. Myös Fazermint on - paitsi että kuten yllä joku korjaa, se sisältää maitojauhetta alle prosentin eli jos olet ultraherkkä, se ei tietenkään sinulle käy.

24. psitt... Vierailija

Olen lukenut usean tummansuklaan tuoteselostuksia ja järkiään lähes kaikissa lukee että sisältää maitojauhetta... ja vaikka se sisältää vain tuon alle prosentin niin oireita alkaa tulla, koska pidän todella paljon suklaasta ja sitä menee vaikka koko levy kerralla... :) Olen huomannut että mahani oireilee joku päivä herkemmin kuin toinen päivä, mutta en halua ottaa riskiä ja ärsyttää sitä tahallani, siksi huhuilen kokonaan maidottomien suklaiden perään.

25. ?? Vierailija

Ainakin Pandan ja Brunbergin tummat suklaat ovat maidottomia. Samoin reilun kaupan tummissa suklaissa on täysin maidottomia.

Tilaa Ruoka.fi-uutiskirje!

Ruoka.fi-uutiskirje tuo sähköpostiisi usimmat artikkelit, ruokablogit ja kilpailut.

Kaikki kentät ovat pakollisia
Luonnos tallennettu Luonnos poistettu

Jaa tämä sivu

Alibi
Anna
Deko
Dome
Erä
Hymy
Kaksplus
Kippari
Kotilääkäri