Laktoosivaivaiset apuja!?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja RouvaHuu
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

RouvaHuu

Jäsen
04.06.2004
157
0
16
Mulla on diagnosoimaton laktoosi- intoleranssi, joka ilmenee jos juon maitoa tmv. ilmavaivoina yms.

Nyt eilen illalla erehdyin syömään melkosen satsin rahkaa, siis ei ollut tosiaan HYLAa se :/

Nyt aamupäivällä on mahassa kiertäny ja vatsa ollut löysällä...siis voiko nää oireet olla siitä eilisestä rahkan syönnistä näin pitkällä viiveellä, vai liekö nyt mahatauti tulossa?

Mä olen yksinkertasesti välttänyt laktoosia ja olen pärjännyt niin ihan hyvin tän intoleranssini kanssa.

Kiitos kovin jos joku viitsii valaista. :flower:

Voi hyvinkin vaivata vasta tuon ajan jälkeen. Miulla itselläni on todettu intoleranssi 18 vuotta sitten ja nykyään on niin, että voin syödä tavallisiakin maitotuotteita..useimmiten ei tule mitään vaivoja...mutta joskus saattaa sitten tulla jopa lasillisesta vähälaktoosista maitoa maha todella kipeäksi ja menee sekaisin... JOtenkin riippuu aina päivästä ja siitä, että onko muuta syönyt...

No illalla tosiaan melko tyhjään vatsaan nykäsin ne rahkat...ja aamulla pelkkää vahvaa kahvia aamiaiseksi :ashamed:

Toivottavasti ei ole ainaskaan mahatautia, nyt syön täs kaurapuuroa, jos se vähän rauhoittas masua :|

Olis tosi ikävää olla mahataudissa tällä helteellä, puhumattakaan siitä että muksutkin tod.näk sairastuis kanssa...

Ja tosta rasituskokeesta; olen ollut sokerirasituskokeessa raskausaikoina, onko samantyyppinen koe sit se laktoosirasituskin?
Meidän kunnassa näemmä aika herkästi laitetaan kokeisiin, kun olen ihan normaalipainoinen, ja yhdessä pissakokeessa näkyi glukoosi +1, ja heti vaan sokerirasituskokeeseen laittoivat, ja vielä toisessakin raskaudessa automattisesti vaikka pissakokeet oli aina ihan normaalit... no menipä nyt asian vierestä, sorry :saint:

En tiiä, et mimmonen se testi on nykyään, mut silloin 18 vuotta sitten kun itse kävin, niin join tietyin väliajoin lasillisen maitosokerivettä ja sitten otettiin aina välissä verikokeet. Yhteensä 5 putkea verta ottivat (kolme kertaa toisesta kyynärtaipeesta ja kaksi kertaa toisesta) Oli se 10 vuotiaalle aikas inha kokemus, muttei ois varmaan enää...

Alkuperäinen kirjoittaja Minea:
No illalla tosiaan melko tyhjään vatsaan nykäsin ne rahkat...ja aamulla pelkkää vahvaa kahvia aamiaiseksi :ashamed:

Toivottavasti ei ole ainaskaan mahatautia, nyt syön täs kaurapuuroa, jos se vähän rauhoittas masua :|

Olis tosi ikävää olla mahataudissa tällä helteellä, puhumattakaan siitä että muksutkin tod.näk sairastuis kanssa...

Ja tosta rasituskokeesta; olen ollut sokerirasituskokeessa raskausaikoina, onko samantyyppinen koe sit se laktoosirasituskin?
Meidän kunnassa näemmä aika herkästi laitetaan kokeisiin, kun olen ihan normaalipainoinen, ja yhdessä pissakokeessa näkyi glukoosi +1, ja heti vaan sokerirasituskokeeseen laittoivat, ja vielä toisessakin raskaudessa automattisesti vaikka pissakokeet oli aina ihan normaalit... no menipä nyt asian vierestä, sorry :saint:
Olen ollu myös samasta syysta sokerikokeessa ja joo samantapainen on. Juodaan makeaa väritöntä litkua ja otetaan pari verikoetta. Ei paha. Paitsi et mula ei ole vaivaa ja hoitsu sano et jos on niin voi tulla tosta juomasta vatsa kipeäksi... En sit tiedä miten kipeäksi.

Alkuperäinen kirjoittaja Vieras:

Olen ollu myös samasta syysta sokerikokeessa ja joo samantapainen on. Juodaan makeaa väritöntä litkua ja otetaan pari verikoetta. Ei paha. Paitsi et mula ei ole vaivaa ja hoitsu sano et jos on niin voi tulla tosta juomasta vatsa kipeäksi... En sit tiedä miten kipeäksi.

Niin joo...enpä tuota muistanut heti, et kun miullahan sit todettiin se laktoosi-intoleranssi, ni menikin tosi sekasin maha siitä litkusta ja kipeä oli...

mulla vähän sama jos juon pelkkää kahvia aamupalaks :) ei muuten puurolla hoidu, vaan se tulee suorinta reittiä pihalle. koittappas leipää... ja juo paljon vettä. kyllä se siitä

Minä menin lääkäriin valittelemaan kuramahaa yli 10 vuotta sitten. Mihinkään testeihin ei laitettu, joska ne eivät kuulemma ole kovin yksiselitteisiä. Ja myöhemminkin olen asiaa tiedustellut ja ei ole lähetettä tullut.

Lääkärillä oli yksinkertainen testi. Ensin ollaan viikko tarkkan syömättä mitään, missä voisi laktoosia olla. Ja sitten sen jälkeen kulautetaan menemään lasi maitoa, jugurttia tai vastaavaa. Ja sitten odotellaan tuloksia, jos niitä on tuloillaan. Tällä testillä meikäläisellä on tuo laktoosi-intoleranssi.

Ja noista oireiden viipeistä. Sen laktoosin pitäisi lähteä hajoamaan ohutsuolessa (se pätkä joka alkaa mahalaukun jälkeen), mutta intolerantikolla kun ei ole toi suolen bakteerikanta ihan kunnossa maitosokerin hajoittamista varten, joutuvat sokurit sitten paksusuoleen, jossa pilkkomisaineiden pitäisi sitten imeytyä elimistöön. Kun näin ei ole käynyt, rupeaa maitosokeri käymään hapettomassa tilassa ja tuottamaan kasvihuonekaasuja eli metaania (eli pierua :D). Ja seuraukset sitten ovat mitä ovat. Eli viive on olemassa syömisen ja oireiden välillä.

Tallaista.

ps. en ole lääkäri enkä mitenkään hoiva-alalla, eli jos edellisessä selostuksessa on jotain puutteita, ne johtuvat minun ymmärryksen vajaudesta!

Alkuperäinen kirjoittaja nibbler:
mulla vähän sama jos juon pelkkää kahvia aamupalaks :) ei muuten puurolla hoidu, vaan se tulee suorinta reittiä pihalle. koittappas leipää... ja juo paljon vettä. kyllä se siitä

kiitti vinkistä! eiköhän se tästä. Alkaa jo tuntua paremmalta.... toivottavasti menee nyt ohi.
Ja tästä lähtien katson kyllä tarkkaan mitä suuhuni laitan... tuli joku mainos mieleen nyt, tosin sanoilla "Varmista että purkissa lukee HYLA" ;)

Eli kokeeseen vaaditaan 12 tunnin paasto. Sitten aluksi otetaan paastoverensokeri, jonka jälkeen juot laktoosiliuoksen. Tästä 20 minuutin kuluttua otetaan seuraava verinäyte, ja vielä 40 minuutin kohdalla yksi verinäyte. Tuloksista sitten selviää onko intoleranssia vai ei, ja kuinka paha se on.
Maha voi kyllä mennä aikamoisen sekaisin joksikin aikaa.

Alkuperäinen kirjoittaja Vierailija:
Eli kokeeseen vaaditaan 12 tunnin paasto. Sitten aluksi otetaan paastoverensokeri, jonka jälkeen juot laktoosiliuoksen. Tästä 20 minuutin kuluttua otetaan seuraava verinäyte, ja vielä 40 minuutin kohdalla yksi verinäyte. Tuloksista sitten selviää onko intoleranssia vai ei, ja kuinka paha se on.

No se on sit samantyyppinen kun sokerirasituskoe. Siinä on kans 12 h paasto, sitten otetaan paastoarvo, juodaan sokerilitku ja sen jälkeen tunnin päästä yks verinäyte ja taas tunnin päästä toinen verinäyte. Pitää katsoa tossa syksymmällä jos menis siihen kokeeseen.

Alkuperäinen kirjoittaja Vierailija:

No olipas "lyhyt" testi :o Miulla kun otettiin otettiin se 5 putkea verta ja jokaisen välillä oli ainakin se 30minsaa...ja joka välissä pitit sitä litkua juoda... Onneks on sit nykyään kivempi testi...

Yhteistyössä