S
Suhmuran_Santra
Vieras
lukiko kukaan? Ihan ansiokas teksti oli, ja antoi ajateltavaa vaikka itse en lapsettomuudesta (onneksi) kärsikään vaan muksumme ovat saaneet alkunsa melko helposti. Vähän jäin kuitenkin miettimään, että oikeastiko lapsettomien läheisten pitää loputtomiin ymmärtää kuinka vaikeaa lapsettomuus on? Toki se on varmasti vaikeaa sen kokeville, en tarkoita ollenkaan vähätellä asiaa. Minulla kuitenkin on eräs ystävä (jos nyt enää voin käyttää sitä nimitystä) joka tuntuu kostavan minulle sen että minulla on lapsia ja hänellä ei. Hän on miehensä kanssa yrittänyt lasta pitkään eikä ole tärpännyt ja varmasti se on rankkaa. Ystävänä toki olisin hakunnut tukea asiassa, mutta tämä "ystävä" sysää kokonaan ulkopuolelle, oikuttelee, ei halua nähdä ollenkaan, ei vastaa puhelimeen eikä soita takaisin jne. Länsiväylän jutussa kehotettiin ymmärtämään vaikeita aikoja, mutta niitä olisi helpompi ymmmärtää jos ystävä puhuisi asiasta edes sen verran että kertoo mistä on kyse. Miksi minun pitäisi jaksaa loputtomiin? Muillakin ystävilläni on ongelmia (lapsettomuutta, ja muitakin) mutta olemme pystyneet juttelemaan asiasta ja kun on vaikea hetki (hoidot menossa tai mieli maassa muuten) niin minulle on kerrottu ainakin se, että nyt on vähän aikaa sellainen jakso, jolloin ei jakseta olla tekemisissä. Parempina jaksoina sitten on nähty ja soiteltu. Jos on haluttu jutella ja keventää sydäntä niin olen kuunnellut, ja jos joku ei halua asiasta puhua niin kunnioitan sitäkin. Mutta jos joku vain "kiukuttelee", niin pitääkö minun silti olla ymmärtäväinen, kun toisella nyt on niin vaikeaa? Mielestäni ei, joku raja sylkykuppina olemisellakin on. Ystävyys on sitten muuta.
Tulipa vuodatus, kiitos jos jaksoitte lukea ja jos jaksatte vielä kommentoidakin!
Tulipa vuodatus, kiitos jos jaksoitte lukea ja jos jaksatte vielä kommentoidakin!