Lantionpohjalihasjumppaa

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja **jumppaa**
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
J

**jumppaa**

Vieras
Oletteko treenanneet lantionpohjalihaksianne koko raskauden ajan? Jos ette, niin missä vaiheessa olette aloittaneet? Oletteko huomanneet siitä olleen selkeää hyötyä synnytyksen jälkeen?

Itse olen ollut aika laiska ja tehnyt jumppaa vain satunnaisesti, mutta nyt kun on jo menossa vko 32 ja synnytys lähenee, niin asia on muistunut paremmin mieleen. Toivottavasti ei ole vielä liian myöhäistä...

Meille suositeltiin jumppaa heti ensimmäisessä perhevalmennuksessa. Kun sitten kun päästiin rentoutusharjoituskertaan, taisi olla toiseksi viimeinen valmennus, niin jumppari sanoi, että tästä lähin harjoitellaankin sitten vain rentoutusta, ei enää lihasjumppaa. No laiska olin minäkin ollut alkuraskauden, mutta synnytyksen jälkeisillä harjoitteilla paikat kyllä palautuivat kohtuu hyvin. Sairaalassa oli synnytystä seuraavana päivänä jumpparin pitämä juttutuokio aiheesta uusille äideille.

Alkuperäinen kirjoittaja **jumppaa**:
Oletteko treenanneet lantionpohjalihaksianne koko raskauden ajan? Jos ette, niin missä vaiheessa olette aloittaneet? Oletteko huomanneet siitä olleen selkeää hyötyä synnytyksen jälkeen?

Itse olen ollut aika laiska ja tehnyt jumppaa vain satunnaisesti, mutta nyt kun on jo menossa vko 32 ja synnytys lähenee, niin asia on muistunut paremmin mieleen. Toivottavasti ei ole vielä liian myöhäistä...

Olen nyt 28+3 ja aloitin jumpan joskus 22 viikolla. Teen sitä lähes joka päivä, samoin kuin myös mammajoogaliikkeitä. Minulla pelkällä lantiopohjajumpalla muuttui ryhti niin että selkä suoristui ja lantio tuli alle jolloin kaikki selkävaivat katosivat (sitä ennen oli kipuillut). En tiedä onko apua synnytyksen jälkeen mutta synnytystä varten itse treenaan koska se auttaa ponnistuksissa niin vauva syntyy nopeammin. Monet synnyttäneet on minulle sanonut että kannattaa todella, ja ne harmitteli jotka eivät olleet jumpanneet. käsittääkseni paikat venyy alatiesynnytyksessä niin että jumpat on aloitettava uudelleen mutta siis itse synnytykseen sitä treenataan, se lyhentää ponnistusvaihetta.

Mulle neuvolan kätilö sanoi,että tiukat lp-lihakset pidentävät ponnistusaikaa. Enpä tiedä,mutta ekan synnytyksen ponnistusaika oli 1h30min ja kolmannen vain 25min. Luultavasti nuo lihakset oli silloin tiukemmat;) Eli minä jumppailin vasta synnytyksien jälkeen,näin suositeltiin mulle.

Alkuperäinen kirjoittaja Ahamaa:
Mulle neuvolan kätilö sanoi,että tiukat lp-lihakset pidentävät ponnistusaikaa. Enpä tiedä,mutta ekan synnytyksen ponnistusaika oli 1h30min ja kolmannen vain 25min. Luultavasti nuo lihakset oli silloin tiukemmat;) Eli minä jumppailin vasta synnytyksien jälkeen,näin suositeltiin mulle.

Outoa, jokaikisessä mammajumppa, mammajooga ym kirjassa suositellaan lantiopohjajumppaa, samoin neuvolasta annettavaissa ohjeissa tekemään joka päivä... miksihän sitten näin...?

Esikoista odotellessa harrastin l-p.jumppaa koko raskauden ajan lukuunottamatta viimeisiä 2-3 viikkoa Käytän geishakuulia niiden helppouden takia. Auttavat hyvin pitämään lihakset kunnossa itseni huomaamatta.
Nyt toista odottaessa myös kuulat käytössä päivittäin. Eivät aiheuttaneet edellisellä kerrallakaan supisteluja, kuten ei nytkään. Raskausviikko34 alussa.

Mun neuvolassa ei ole ohjeistettu milllään tavalla jumppaamaan lantiopohjan lihaksia. Outoa, että näin eri tavalla toimitaan eri neuvoloissa. Näyttää tosi paljon riippuvan terkkarista, mitä ohjeistetaan!

Minä sain neuvolasta kuvalliset jumppaohjeet vielä mukaankin.

Luulen että ne väitteet ponnistusvaiheen pidentymisestä liittyy siihen että jos nainen alkaa kovasti jännittää niin silloin lihaksissa on enemmän voimaa myös olla jännittyneenä. Siis ihan yhtä tärkeää on harjoitella lihastyön ohella niiden samojen lihasten rentouttamista, sillä nimeomaan sillä taas edistetään synnytyksen etenemistä ja kivun hallintaa. Muutoinhan hyväkuntoisen lihakset vaan työntävät ja tekevät työn nopeammin, sen lisäksi että äiti kuntoutuu nopeammin kun selviää vähemmällä vaivalla.

Pakko kommentoida kolmen synnytyksen jälkeen.

1. raskauden aikana osallistuin perhevalmennukseen. Siellä fysioterapeutti ohjeisti lantionpohjanlihasten jumppaan. Eduiksi hän mainitsi sen, että jumpasta tulee jokapäiväinen tapa ja oppii löytämään/tunnistamaan lihakset jolloin treenaaminen on helpompaa synnytyksen jälkeenkin. Treenailinkin aktiivisesti lihaksia koko raskausajan ja lihakset olivat tosi hyvässä kunnossa. Synnytyksessä lihakset kuitenkin kärsivät pahoja vaurioita (lihassäikeet venyivät ja osin jopa katkesivat!!) ja lihasten hermotus ei toiminut ollenkaan. Käytännössä pissassin alleni aina kun esim. nousin tuolilta istumaan. Jumppasin lihaksia kuntoon vain ja ainoastaan fysioterapeutin ohjausessa kaksi kertaa viikossa kahden kuukauden ajan. Sen jälkeen sain jumpata kotonakin ja pikku hiljaa lihakset palautuivat kuntoon, inkontinessi loppui kuitenkin kokonaan vasta kun lapsi oli 1-vuoden.

2. Synnytykseen en treenannut lihaksia juuri lainkaan, ekasta synnytyksestä oli aikaa vajaa 2 vuotta. Synnytys oli helppo (ponnistus kesti 10minsaa) ja sen jälkeen lihakset olivat toki löysät ja lirahtelua tapahtui, mutta sain jumpattua itse lihakset kuntoon noin kuukaudessa synnytyksen jälkeen.

3. Raskauden jälkeen olin ehtinyt palautua 1.ja 2. synnytyksestä, koska edellisestä synnytyksestä oli jo 5v aikaa. Likahkset ok kunnossa ja jumppailin satunnaisesti raskauden aikana. Ponnistus vaihe kesti 20min ja jälkeen päin vei taas aikaa saada paikat kuntoon.

Itse en ainakaan huomannut, että lantionpohjanlihaksien kunnolla olisi mitään vaikutusta synnytyksen ja ponnistamisen kulkuun. Nimenomaan tuo lihasten rentouttaminen lienee tärkeämpää kuin se, että ne ovat timmissä kunnossa. Olenkin miettinyt, että jos en olisi ekassa raskaudessa treenannut niin paljon niin olisinko selvinnyt vähemmillä lihasvaurioilla? Omalla mutu-tuntemuksella treenattu lihas ei sitten tosi paikan tullessa joustanutkaan niin paljon kuin vähemmän treenattu. Kaikki lapset ovat olleet n.3,5kiloisia syntyessään joten silläkään ei eroa voi selittää.

Neuvolasta sain vihjeen raskauden alussa geishakuulien käytöstä hoitamaan lihasjumppaa. Asia oli jo ennestään tuttua ja helppouden takia olen valinnut tämän keinon.
Kuulien kanssa olen oppinut myös sen rentouttamis- harjoituksen.

Yhteistyössä