Hae Anna.fi-sivustolta

Lanttulaatikkoon siirappia vai ilman?

Viestiketju osiossa 'Omat ruokaohjeet' , käynnistäjänä Lanttuloora, 19.12.2011.

1. Lanttuloora Vierailija

Olen etsiskellyt lanttulaatikon ohjetta ja siinä samalla huomasin, miten monella eri tavalla sitä voikaan tehdä:) Mutta suurin ero ohjeiden välillä oli juuri tuo, että joko resepteissä oli siirappia tai sitten ei.

Mitä siirapin lisääminen lanttulaatikkoon tekee? Mausta väkevämmän tai voimakkaamman, vai?

Itse ajattelin tehdä laatikon ilman siirappia.

2. Jx Aktiivinen jäsen

Saadut tykkäykset:
    17
    Aina olen siirappialaittanut. Enpä ole sattunut näkemään siirapitonta ohjetta. Kyllä se makua parantaa pieni määrä siirappia. Sellaisesta olen kyllä kuullut, että jotkut jättävät kananmunan laittamatta lanttulaatikkoon. Minä laitan yhden kananmunan aina myöskin omaan versiooni.

3. noviisi ei ole Vierailija

tehnyt lanttulaatikkoa, mutta eikö lanttujen hidas hauduttaminen juuri makeuta niitä? Eli keittäisi mahdollimman vähässä vedessä, 1 cm kattilan pohjalla kansi päällä ja paistaisi pitkään uunissa.

4. arvuuttaja Vierailija

Makeuttahan siirappi tuo, ja pyöristää makuja.

Luulen, että tavan tausta on vanhassa ajassa: ennen ei ollut takeita säilytysoloista ja lajikkeiden välillä voi olla makeuseroja. Siis ennen, kun on ollut omat tai tietyn tutun paikan lantut, on tiedetty miten makeita lantut ovat kypsinä. Silloin on voinut säätää sen lisämakeuden määrän mieleiseksi.

Nykyään kannattaa ehkä lorauttaa ainakin tilkkanen siirappia. Tai sitten voi koekypsentää vähän lanttua etukäteen ja makustella miten makeaa se on. Mutta eipä se laatikko pilalle mene pienestä lirauksesta. Jos karppaa ja silti haluaa lanttulaatikkoa niin ehkä silloin kannattaa jättää sekin liraus pois?

5. Ulkoelli Aktiivinen jäsen

Saadut tykkäykset:
    2
    Lanttulaatikon voi imellyttää samaan tapaan kuin perunalaatikon, eli lantut keitetään ilman suolaa, lisätään vehnäjauhoja soseeseen ja annetaan imeltyä lämpimässä yön yli. Siirappia ei välttämättä tarvita, makuasia.

6. PRIVET Vierailija

Siirappi antaa hienon värin ja makeus toki on yksi lanttulooran hienoja ominaisuuksia.
    En ole koskaan imellyttänyt lanttusurvosta, mutta toki se onnistuu vaikka lanttu ei olekaan niin tärkkelyspitoinen kuin peruna.

7. Kristiina Vierailija

Siirappi on varmasti makuasia. Tapana ei ole laittaa siirappia, emme pidä mistään kovin makeasta. Sokeriahan täytyy mahdollisuuksien mukaan välttää...

8. minttu62 Uusi jäsen

Saadut tykkäykset:
    0
    En ole minäkään kuullut että lanttulaatikkoa imellytetään. Siirappi ja mausteet tekevät looraan sen perinteisen maun. Aikoinaan opin eineskeittiöllä lanttulaatikon teon, melko samanlaisella ohjeen olin myös kotoani oppinut. Eihän sitä siirappia tarvitse paljon laittaa. Tuntuu että jokaisella on oma tapansa tehdä lanttulaatikkko, niin myös minulla.

9. Lanttuloora Vierailija

Todellakin näitä reseptejä on siis joko siirapilla tai ilman. Hakusessa itselleni olisi sellainen pehmeän, lempeän makuinen lanttulaatikko.........taitaa juuri tämä lempeys tulla siitä että ei ole sitä siirappia....kunhan arvailen, mutta sellaisia pehmeitä, lempeitä laatikoita olen niin monena jouluna syönyt ja sitten myös sellaisia toisenlaisia, että taitaa se ero juuri tuosta yllämainitusta johtua ??

10. privet Vierailija

Minusta lantunmakuinen, lempeä loora tulee ihan yksinkertaisesti keittämällä lanttulohkot ja soseuttamalla ne. Joukkoon hieman keitinlientä, siirappia, kermaa ja voisulaa ja suolaa. Kananmuna tai pari joukkoon hieman kiinteyttämään. Ja nätisti vuokaan, lusikalla perinteinen askelkuvio ja uuniin paistumaan hitaasti ja hartaudella. Lanttulaatikon paistosta tulee suloinen tuoks....

11. Venla* Uusi jäsen

Saadut tykkäykset:
    0
    Minä taas veikkaisin, että makuero johtuu pikemminkin siitä, onko laatikossa muskottipähkinää ja/tai valkopippuria. Minä en käytä kumpaakaan, mutta siirappia laitan ja laatikosta tulee todella hyvää. Pehmeä ja lempeä kuvaa makua hyvin.

12. ei sitä Vierailija

lanttulaatikkoa imellytetä eli ei ole yleinen tapa. Jos joku haluaa niin tehdä niin siitä vaan. Tuleepahan imelää ja imellytettyä jso siirappia lykätään joka ruokaan. Muisten että joku on kertonut jopa imellettyä perunalaatikkoa tehdessään lisäävänsä siirappia jotta imeltyy! Sekään ei ole tarpeellista, imellytys tapahtuu vehnäjauhojen ja sen oikeaoppisen imellytyksen kautta. Resepti taas löytyy hyvistä keittokirjoista. Siirapin lisääminen siihenkin on varmaan uusavuttoman keino.

13. rosmarin1 Vierailija

Siirapista tulee makua, se on varmaa. Kaikki eivät pidä siitä mausta, kuten minä en pidä hunajan mausta. Laitan lanttulaatikkoon siirappi, muskottikukkaa (ei pähkinää) ja mustapippuria. Laitan myös kermaa. Lantut ovat kovin erimakuisia, jotkua makeita jotkus suorastaan karvaita. Nykyisin taitaa tosin olla pelkästään mauttomia EU-lanttuja kaupoissa.

Imellettyä perunalaatikkoa en ole ikinä osannut tehdä mieleistäni. Sekin kuulemma johtuu perunoista. En saa imellyttämällä makeaa, en yhtenäkään jouluna. Laitan siis siihenkin siirappia tai sokeria.

14. kertokaa Vierailija

Perunalaatikosta. Siksi minäkin kysyin, että tajuaisin sen virheen. Pitää kuoria kuumina ja heti ilmeisesti soseuttaa ja heti imeltymään lämpimään paikkaan?

15. Jx Aktiivinen jäsen

Saadut tykkäykset:
    17
    Minä keitän perunat kuorittuina perunalaatikkoon eli siis näinkin voi tehdä.

16. rosmarin1 Vierailija

Minä keitän perunat kuorineen, kuorin ne kuumina ja laitan heti imeltymään vähäisen jauhomäärän kanssa. Ei vain tule sellaista "oikeanmaksuista" laatikkoa, ehkä imellytyspaikka ei ole tarpeeksi lämmin. Minkähänlainen lämpötila se pitäisi olla?

17. kertokaa Vierailija

Sen verran on kemiaa opiskeltu käytännössä, että 60 astetta on optimaalisin lämpötila, mutta, jos menee paljon yli, niin imeltyminen pysähtyy. Siis varmaan se 50 on hyvä, niin sisältää virhemarginaalin?

Mutta onko se perunan laatu sitten oleellinen, eli mikä on merkki?

18. liisi-viis Vierailija

Olen pari viime vuotta tehnyt puikulasta, hieman työläitä kuorittavia tietty ovat ja osa hajoaa kattilan pohjalle. Van Gogh käy myös, rosamundasta ei tule makua, vaikka onkin jauhoinen lajike. Olen imellyttänyt sähköuunissa n. 45 asteessa mutta taidan tänä vuonna kokeilla 50 astetta.

19. privet Vierailija

Niin - siis olen taustaltani juuri hämäläinen ja kotonani tehtiin sitä imellytettyä perunalooraa ja kyllä siihen vielä siirappiakin laitettiin sen jälkeen kun survos oli ollut leivinuunin päällä. Nimittäinse siirappi antaa myös kauniin värin ja perunaloora ei perinteisesti ole vaalea, vaan punervan ruskea, lievällä skaalalla.

20. Marika Vierailija

21. Lanttuloora Vierailija

Voisitkos laittaa tähän minulle lanttulaatikkosi reseptin, niin voisin huomenna sitä kokeilla?

22. Venla* Uusi jäsen

Saadut tykkäykset:
    0
    Tässä, ole hyvä. Kirjoitin tämän jo aikaisemmin johonkin ketjuun, siksi lainausmerkit. Ohje on kolmelle kilolle lanttuja. Itse keitän lantut usein edellisenä päivänä ja laitan yöksi kylmään, jolloin laatikon paistoaika on tietysti hieman pidempi kuin kuumia lanttuja käytettäessä.

"Lantut kuoritaan, paloitellaan ja haudutetaan höyrykattilassa 3-4 tuntia niin, että vesi juuri ja juuri kiehuu. Vielä parempaa tulee, jos lanttujen antaa seistä kattilassa vielä pari kolme tuntia keittämisen jälkeen. Sitten sekoitetaan purkilliseen ruokakermaa 2 rkl korppujauhoja (gluteenittomaan versioon esim. maissijauhoja), n. 3/4 dl tummaa siirappia, yksi kananmuna ja hiukan suolaa. Lantut soseutan sauvasekoittimella ja lisään puolet kerma-siirappi-seoksesta, sekoitan ja lisään loput vähän kerrallaan välillä sekoittaen. Sitten sose vuokaan/vuokiin, pintaan aaltomainen kuvio lusikalla, muutama voinokare päälle ja loota uuniin. 150-175 astetta ja tunnin verran, uunista riippuen."

23. Jx Aktiivinen jäsen

Saadut tykkäykset:
    17
    Muskottipähkinää kannattaa laittaa lanttulaatikkoon antaa siihen kivan jouluisen maun.

24. Lanttuloora Vierailija

Hei, ihanaa ja kiitos reseptistä.......taidan tehdä kaksi laatikkoa, joihin toiseen laitan tuota muskottipähkinää + valkopippuria niin sitten voipi maistella, että mikä se eniten itselle kolahtaa.

25. loorailijalle Vierailija

"tuota muskottipähkinää" ... tätä siirappia, sitä sun tätä.
    Eikö voisi opetella kirjoittamaan ytimekästä suomen kieltä?

Kaikki kentät ovat pakollisia
Luonnos tallennettu Luonnos poistettu

Jaa tämä sivu

Alibi
Anna
Deko
Dome
Erä
Hymy
Kaksplus
Kippari
Kotilääkäri