Hae Anna.fi-sivustolta

Laparoskopian jälkeen raskaaksi?

Viestiketju osiossa 'Lapsettomuus' , käynnistäjänä Hanna, 05.08.2005.

1. Hanna Vierailija

Hei!

Olen kuullut puhuttavan laparoskopian parantavan mahdollisuuksia tulla raskaaksi. Ilmeisesti väite perustuu siihen, että putket ikäänkuin avautuvat tutkimuksessa. Onko ketään onnistanut laparoskopian jälkeen tai tiedättekö muiden onnistuneen?

2. katinka Vierailija

MOI!

On todellakin mahdollista!Onnistujia on paljonkin,itseleni tuli tuulimuna- raskaus laparoskopian jälkeen heti seuraavasta kierrosta.
    Nyt olen onnellinen 2-vuotiaan tytön äiti!

3. * Vierailija

Tutkimukset ovat nyt varmaankin menneet sekaisin. Laparoskopiahan on vatsan tähystystutkimus, ei siinä auota ""putkia""! Munatorvien aukioloultra taas on tutkimus, jonka olen kuullut auttavan raskaaksi tulemista.

4. kaija Vierailija

Lapraskopialla Todellakin voidaan aukaista ""tukkoon menneitä putkia"", kannattaa käydä lukemassa esim. Perhesuunnitteluneuvolan kotisivuilta lapsettomuus yms. jutuista lisää. Ultraääni sen sijään ei putkia auo (haloo!!!). On tainnut itselläsi mennä tutkimukset sekaisin. Käypä vähän lukemassa tietoa ennen kuin esitätä niitä faktoina.

5. * Vierailija

No enpä sitten tiedä, minulle tehtiin laparoskopia, mutta ei siinä putkien aukioloa katsottu! Mahdollisesti myöhemmin tehdään aukioloultra...

6. Tipi Vierailija

Laparoskopian jalkeen on oikein hyvat mahikset tulla raskaaksi.. itsella se tehtiin noin 2kk sitten ja odotan innolla josko tassa kuussa olis tarpannyt... :)

7. Mimmi Vierailija

Laparaskopialla putsattiin minulta kohdunulkopuolisen raskauden jalkeen munajohtimet! Lapsia oli ennestaan 3 sen jalkeen syntyi viela 2 ilman ongelmia.

8. iipi Vierailija

Tietääkseni lapraskopiassa voidaan tehdä diagnoosiepäilyistä riippuen erilaisia toimenpiteitä.

Itseltäni ko. toimenpiteessä poistettiin endometrioosi kohdun takaosasta. Samalla poistivat joitain kiinnikkeitä ja tarkistivat myös näkyvän suoliston ja umpilisäkkeenkin. Lapraskopian jälkeen lääkäri totesi, että nyt ei ainakaan endon pitäisi olla mahd. raskauden esteenä ja kehotti lapsentekoon, jottei endo ehtisi uusiutua.

9. Ani Vierailija

Minulle tehtiin viime viikolla laparoskopia jossa poistettiin munasarjakysta, polteltiin endopesäkkeitä ja poisteltiin kiinnikkeitä. Samalla tehtiin munatorvien aukiolotutkimus koska olin kertonut lääkärilleni lapsensaantitoiveistamme.
    Joten kun tästä toivun, niin pitänee alkaa kokeilemaan josko nyt tärppäisi :)
    Onnea myös muille vauvantekopuuhiin !

10. sairaslomaa Vierailija

Kuinka pitkäksi aikaa teidät määrättiin sairaslomalle laparoskopian jälkeen ?

Mulla operaatio edessä, ja taisin ymmärtää lääkärin väärin kun kuulin puhuvan 1.5 viikosta !

11. Polgara Vierailija

Minulle tehtiin laparoskopia kohdun ulokopuolisen raskauden takia ja siitä tuli sairaslomaa 1,5 viikkoa.

12. *:lle Vierailija

Eli yleensä laparoskopiaan mennään endo-epäilyn takia, endohan estää raskaaksi tuloa , joten kun se on poistettu , ovat mahdollisuudet taas hyvät ! Tietysti muitakin toimenpiteitä tehdään laparoskopisesti, eika vaan endon takia.
    Omituista kylläkin ettei sinulta * ole samalla katsottu torvien aukioloa .

13. Ani Vierailija

Sain viikon verran sairaslomaa. Laparoskopiasta, eli tähystysleikkauksesta toipuu yleensä todella nopeasti. Toki kaikkihan on yksilöllistä ja riippunee myös siitäkin että mitä leikataan ja mistä yms.

Laparoskopiasta jo seuraavana päivänä kehoitettiin jaloittelemaan ja sen jälkeen kävelinkin joka päivä. Aluksi hiljakseen pieniä matkoja omien tuntemusten mukaan. Sitten pikkuhiljaa pidensin matkoja ja lisäsin vauhtia.

Mitään kovin raskasta ei kannata nostella vähään aikaan, kyllä sen itse tunteekin sisuksissaan jos niin tekee.

Muutama ensimmäinen päivä oli hiukan hankalia, kaikki sänkyyn makuulle meno ja sieltä ylösnousu esim. oli aika mielenkiintoisia. Vatsalihaksia kun ei juuri kannata käytellä, eikä kyllä tehnyt mielikään, sen verran sattui.

Kipulääkkeitäkään en hirveästi tarvinnut muutoin, paitsi silloin leikkauksen jälkeen parina päivänä.

Mutta yllättävän nopeasti kuitenkin tuosta tosiaan toipui.

Ei muuta kuin tsemppiä leikkaukseen !

14. sairaslomaa Vierailija

Kiitos vastauksesta. Eli olin ymmärtänyt oikein lääkärin puheet.

15. leikkauksessa ollut Vierailija

Olin viikko sitten leikkauksessa ja minulla oli kaksi tummunutta kystaa molemminpuolin oikeanpuoleista munasarjaa ja munanjohtimessa oli sikiöajalta alkion palanen, minkä ottivat pois. (Eli toinen munanjohdin oli tukossa). Eli leikkaus voi parantaa hedelmällisyyttä, riippuu vain mitä leikkauksessa tehdään.

16. piuppa Vierailija

Hei viestiketju onkin vanha.
    Mutta jotka aiemmin ootte kirjoittaneet. Tuottiko skopia tuloksia.. ? Oliko teillä lapsettomuus hoitoja lisäksi. Miten nopeasti endo uusi??

Jaa tämä sivu