Hae Anna.fi-sivustolta

Laparoskopiasta toipuminen

Viestiketju osiossa 'Lapsettomuus' , käynnistäjänä Jo75, 09.05.2007.

1. Jo75 Vierailija

Tiedustelisin teiltä jotka olette laparoskopiassa olleet miten nopeasti toivuitte siitä?
    Minulla on tuo toimenpide edessä ja lääkäri sanoi että sairaslomaa tulee 3 päivää.
    Lähinna minua kiinnostaa se että pystynkö tulemaan töihin jo toimenpidettä seuraavana päivänä... Ja eikö sieltä nyt samana päivänä kotiin pääse? Näin olen ainakin ymmärtänyt...

2. Mulla.. Vierailija

oli lapa reilu vuosi sitten. Lapa oli torstaina, saikkua oli muistaakseni seuraavan viikon johonkin päivään asti mutta vatsa niin kipeä, että olin yhteensä 1,5 vkoa saikulla. Verta vuosin 3 vkoa eli mulla toipuminen oli hidasta vaikka itse endoa poistettiin tosi vähän. Kotiin pääsi samana päivänä mutta seuraavana päivänä ei varmaan kannata ajatella töihin menoa :)

3. Vippe Uusi jäsen

Saadut tykkäykset:
    0
    Mulla kans oli lapa reilu vuosi sitten.. Mää pääsin kotiin seuraavana päivänä (ja hyvä niin). Saikkua oli viikko. Ei todellakaan olisi pystyny meneen töihin, vatsa oli TOSI kipeä ainakin kolme päivää.. Kaks ekaa päivää kävelin kumarassa. Multa poistettiin isohko kysta toisesta munasarjasta. Vuotoa ei juurikaan ollut.

4. ^^ Vierailija

Skopiassa puoli vuotta sitten. Aamulla sairaalaan ja illalla pääsin ulos:) Toimenpide torstaina, perjantai sairaslomaa ja maanantaina töihin.

Kotiinpääsy riippuu täysin kunnostasi. Mulla etukäteen oli tiedossa, että toimenpidettä seuraava yö pitäisi olla sairaalassa, mutta koska olin tolpillani pari tuntia toimenpiteen jälkeen ja vessassakäyntikin onnistui, päästivät pois saattajan kanssa. Muut samana päivänä operoidut jäi yöksi. Ainoa "rajoite" oli kun mua ei oltu nukutettu aikaisemmin, eli ei voinut tietää seuraako siitä jotain, niin seuraavan vuorokauden ajan miehen piti olla varalta samassa tilassa kuin minä, onneksi hän pystyi tekemään töitä kotona:)

Nopeaan toipumiseen vaikutti varmaan se, että mulla ei tehty varsinaisesti mitään, kun ei löytynyt mitään. Lueskelin ennen skopiaa muiden kokemuksia (endometrioosiyhdistyksen forum) toimenpiteestä ja se on todella yksilöllistä. Paras varmaan, kun ei tee kovin tarkkoja suunnitelmia tai odotuksia.

5. skopia Vierailija

Minulla toipuminen nopeaa. Toimepide torstaina. Sain sairaslomaa toimenpidepäivän lisäksi sunnuntaihin saakka. Maanantaina siis töihin. Kivuliasta oli toimenpidepäivän lisäksi kaksi seuraavaa. Silloin tuli myös vuotoa, mutta loppui sekin sitten sunnuntaiksi.

Mulla toimenpide tehtiin päiväkirurgiassa, joten kotiin pääsi jos mitään ongelmaa ei ollut. Virtsaamaan on pystyttävä sairaalassa, muuten ei kotiin pääse. Meillä jo potilasohjeessa luki, että hakija on oltava päiväkirurgisesta joka sitten valvoo kotona toipumista seuraavaan päivään.

Minulle tehtiin kromotubaatiotutkimus samalla kertaa.

6. Kokemus Vierailija

Minulle tehtiin ko. toimenpide viime elokuussa. Aamulla sairaalaan, leikkaus vasta iltapäivällä viimeisenä, joten yön vietin sairaalassa. Seuraavana päivänä pois, kävelin bussiasemalle (n. 1,5 km) ja istuin bussissa tunnin kotiin. Siihen asti meni ihan hyvin, mutta särky alkoikin vasta myöhemmin. Vatsanseutu oli aika hellä lähes viikon. Olin itse sairaslomalla kolme päivää + viikonlopun ennen töihin menoa. Riippuu tietysti työstä, mutta istuminen ei ole mitenkään hirveän mukavaa vähään aikaan, saati sitten fyysisempi työ. Suosittelen siis olemaan ihan rauhassa ja jos voit, älä lupaa töihin menemistä liian aikaisin.

7. Jo75 Vierailija

Kiitos kovasti vastauksistanne. Kovasti olen ajatellut että seuraavana päivänä menisin töihin. Olen yrittäjä ja minun on helkutin vaikeaa olla pois töistä, mutta ehkä varmuuden vuoksi on pakko alkaa tekemään jotain järjestelyitä...

8. NT Vierailija

Mulle tuli saikkua 3 pvää (muutamia pesäkkeitä polteltiin). Ymmärrän yrittäjän paineet ja sanoisin, että olisin pystynyt menemään seuraavana päivänä töihin, jos olisi ollut pakko tilanne. Jos nyt päätät mennä, niin älä ole ainakaan yksin rehkimässä, ettei taju lähde.Ja siis fyysisesti raskasta työtä en kyllä henk.koht pystynyt tekemään kolmeen päivään.
    Tsemppiä!

9. XX Vierailija

Toimenpide oli perjantaina heti aamusta. Koko päivän makasin sängyssä, mitään ei pystynyt tekemään kivun vuoksi. Kyljelle kääntyminen onnistui hammasta purren. Illalla olisin halunnut jo päästä kävelemään, mutta kun hoitajan luvalla nousin istumaan alkoi pyörryttää niin paljon että oli pakko mennä takaisin pitkälleen enkä saanut lupaa yrittää uudelleen. Istumisen jälkeen tuli kova hartiapisto, joka olikin kovin kipu.
    Lauantaina huterasti pääsin liikkeelle. Suihkun jälkeen olin ihan poikki. Saattaja tuli hakemaan iltapäivällä kotiin ja pystyin kävelemään parkkipaikalle. Automatka oli aika inhottava. Sunnuntaina pystyin jo liikkumaan kotona, joskin kivun kanssa. Sairaslomaa reilu viikko.

10. seitisei Vierailija

Aika nopeasti olette toipuneet. Itse olin lapassa viime perjantaina ja nyt maanantaina en voisi millään kuvitella meneväni töihin. Itse endoa minulta ei paljoa poistettu, mutta olen ollut kyllä tolkuttoman kipeä. Onneksi saikkua on koko loppu viikko. Olo on vieläkin ihan turvonnut ja koko kohdun alue aristaa. Vatsakin toiminnut vaihtelevasti ja särkylääkkeitä joutuu syömään kuin karkkia. Itse leikkaus ja sairaala olo oli ihan peace of cake juttua, mutta jälkikivut tulivat kyllä ihan yllätyksenä. . Tsemppiä muille lapaa meneville.

11. toipilas Vierailija

Minä sain 10 päivää sairaslomaa kun minulta poistettiin lapassa kysta ja endometrioosia. Olen 23 ja ensimmäiset neljä päivää olivat painajaista runsaasta määrästä kipulääkkeitä huolimatta. Seitsemäntenä päivänä pystyin jo ihan hyvin kävelemään, mutta ylös en pääse ilman apua. Haavat ovat todella kipeät ja vatsaan koskee edelleen vaikka syön kolme kertaa päivässä buranaa. Toipuminen on todella hidasta ja minulla on enää kolme päivää jäljeää sairaslomaa ja tuntuu ettei toipuminen edisty tarpeeksi nopeasti.

12. Tilannekohtaista Vierailija

Minulle jäi kaasuja vatsaan niin paljon, että vielä viikonkin päästä on kovat kaasukivut ja me mylvivät ympäri vatsaa. Haavat on kipeitä ja vuotavat, vatsalihakset todella hellänä, koko ajan menkkamaisia kramppeja. Minulta lähti kohtalaiset endopesäkkeet sekä kiinnikkeitä mm.suolesta ja rakosta. Rankempi kokemus kuin olisi odottanut, ja viikko ei mitenkään riitä fyysisen työn tekijälle omassa tilanteessani.

13. Tilannekohtaista Vierailija

Ps. Myös rakko antoi odotuttaa toimintaa päiväkausia.

Kaikki kentät ovat pakollisia
Luonnos tallennettu Luonnos poistettu

Jaa tämä sivu

Alibi
Anna
Deko
Dome
Erä
Hymy
Kaksplus
Kippari
Kotilääkäri