Lapsella 5v tic-oireita...

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja emma
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
E

emma

Vieras
neurologille aika varattuna, hirvittää että mitä löytyy. Onko täällä muita joiden lapsilla tic-oireita, onko aina merkki jostain "viasta", vai olisiko ohimenevää? Pojalla ollut oireita yli puoli vuotta, välillä vähemmän ja välillä enemmän.

mulla on itellä ollut pienenä tic-oireita enemmänkin, katosivat itellään mutta palasivat teini-iässä.muutama vuosi niitä kesti sillonkin ja nyt ei oo enää ollutkaan.Kuulemma mulla johtuneet psyykkisistä tekijöistä.
tsemppiä teille!

Ei kaikkien ole pakko olla neurologisesti tyypillisiä, eihän?

5 vuoden ikä on pakkoliikkeiden, änkytyksen ja muun motorisen koheltamisen kulta-aikaa. yritä olla huomioimatta tahattomia liikkeitä tai äänähdyksiä, suotta tulee paineita. Jos oireet ovat häiritseviä, on hyvä että selvitytätte asian.

Mä en tiedä lapsista, mutta eräällä läheisellä aikuisella niitä on välillä. Ei kai niitä ole sen kummemmin koskaan tutkittukaan ja ihan normaalisti kaikki on muuten ollut. Useinhan ne oireet jää lapsuuteen...

Mun tyttö aloitti viisveenä eräänlaisen kurkulla kurnuttamisen (vaikea selittää sitä ääntä) keskittyessään. Epäilin tic-oireen tyyppiseksi, mutta nyt se on huomattavasti vähentynyt. Jospa kaikkois kokonaan.

Kakkosella oli 5-7 ikäisenä tic-oireita, silmien räpsyttelyä, käden heilutusta, pään heilutusta. Oireet katosivat itsekseen koulun alkaessa.
Pikkusella on nyt eskarilaisena välillä pään heilutusta, käsien/tavaroiden nuuhkimista tms tms. Välillä enemmän, välillä taas unohtuu.

tic-oireita on yllättävän monella..niitä alkaa seuraamaan.kun itsellä perheessä poika ,jolla ollut jo monta vuotta niitä..yleistä on.
7-8 vuotiaana hänelle liikkeeseen yhdistyi ääni.
oireet ovat helpottaneet kuitenkin huomattavasti,nyt kun murrosikäinen.
meillä ei ainakaan ole todettu mitään neurologista vikaa hällä. :heart:

Yhteistyössä