Lapsella (6v) tullut yhtäkkiä hirveitä pelkotiloja. Tietäisikö joku?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja ihmeissään
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
I

ihmeissään

Vieras
Kaikki alkoi mielestäni parin viikon takaisesta ukkosesta.
Lapsi oli iso mummolla yökylässä kun ukkonen paukkui. Tyttö soitti minulle että haluaa kotiin kun ukkonen pelottaa. Tämän jälkeen puhelu katkesi eikä saatu yhteyttä enää puolin ja toisin (matkapuhelinverkko oli kaatunut)
Seuraavana päivänä tyttö tuli kotiin ja kertoi että hän haluaa ensi kerrallakin mennä ukkosella iso mummon luokse koska hänen talonsa on matalammalla ja meidän korkealla niin meidän taloon salama osuu helpommin..... Iso-mummo oli kaiketi rauhoitellut tällä tavalla jotta tyttö jäisi paremmin yöksi kun yhteyskin katkesi.

Tämän jälkeen tyttö kysyy joka päivä (Vaikka aurinko paistaa) "Eihän tänään ole luvattu ukkosta" ja tätä seuraa miljoona muuta kysymystä ukkosesta.

Eikä tässä vielä kaikki:

Tyttö jäi yksi aamu odottamaan autoon meidän omalle pihalle kun kävin hakemassa puhelimen sisältä. Tein samalla jotain muuta joten aikaa meni ehkä 2 min..
Tyttö itki autossa kun minulla kesti niin kauan (ei ole koskaan tehnyt tällaista vaikka on ollut kauppareissunkin ajan autossa odottamassa)

Nyt isänsä kanssa kävi taas sama juttu. Tyttö jäi autoon hetkeksi yksin ja oli sillä välin alkanut itkeä, kun puut heiluivat niin kovasti että pelkäsi niiden kaatuvan auton päälle.

Tämä lista on loputon... Milloin pelkää puiden heilumista, millon ukkosta.... Veneellä ei voinut meinata nukkua kun pelkäsi että vene irtoaa laiturista ja lähtee itsekseen seilaamaan yms. Jos auto pysähtyy tyttö on heti valppaana " miksi pysähdyit" tai ajaessa kysyy "saako näin kovaa ajaa" "toivottavasti sä pysyt tiellä" yms

Mistä nämä voi johtua?!

Lapsi säikähti. Mitä jos kerrot, että sinä pelkäät jotain, mutta se pelko ei ole aiheellinen. Esim. pelkäät jotain sellaista mikä ei siirry lapselle peloksi, vaikka hyttysen pistoa tai jotain pientä, mutta osoitat, että pelolle ei anneta valtaa. Lopulta pelko katoaa.

Lapsilla on silloin tällöin noita pelkovaiheita, ne menee ohi. Vasta 10 vuotiaan pelkoja rauhoitelleena muistelen 6 v:n ikään jotain pelkoja myös kokeneen tuo nykyinen 10v.

[QUOTE="leena";24220200]Lapsi säikähti. Mitä jos kerrot, että sinä pelkäät jotain, mutta se pelko ei ole aiheellinen. Esim. pelkäät jotain sellaista mikä ei siirry lapselle peloksi, vaikka hyttysen pistoa tai jotain pientä, mutta osoitat, että pelolle ei anneta valtaa. Lopulta pelko katoaa.

Lapsilla on silloin tällöin noita pelkovaiheita, ne menee ohi. Vasta 10 vuotiaan pelkoja rauhoitelleena muistelen 6 v:n ikään jotain pelkoja myös kokeneen tuo nykyinen 10v.[/QUOTE]

Kiitos vastauksestasi!
Täytyy yrittää karsia sitä vain pois... Tänään ei meinannut jäädä päiväkotiinkaan vaikka normaalisti on niin innoissaan :(

Kuulostaa ihan meidän 6v tytöltä. Mä luulen että toi on joku kehitysvaihe. Meilläkin nimittäin noita erilaisia pelkoja on tullut enemmän ja enemmän. Juuri risteilyllä sai moneen kertaa selittää että on ihan turvallista nukkua , ei ole tornadoja eikä hyökyaaltoja tms.

Ehkä se johtuu ymmärryksen lisääntymisestä, lapsi on kuullut uusista pelottavista asioista mutta ei ole vielä sisäistänyt sitä ettei kaikki asiat ole läsnä päivittäin taikka omassa elinympäristössä

[QUOTE="vieras";24220235]Kuulostaa ihan meidän 6v tytöltä. Mä luulen että toi on joku kehitysvaihe. Meilläkin nimittäin noita erilaisia pelkoja on tullut enemmän ja enemmän. Juuri risteilyllä sai moneen kertaa selittää että on ihan turvallista nukkua , ei ole tornadoja eikä hyökyaaltoja tms.

Ehkä se johtuu ymmärryksen lisääntymisestä, lapsi on kuullut uusista pelottavista asioista mutta ei ole vielä sisäistänyt sitä ettei kaikki asiat ole läsnä päivittäin taikka omassa elinympäristössä[/QUOTE]

Mietin tätä ihan samaa...
No hyvä tietää että on kuitenkin "normaalia" kehitystä :)

Meillä on 3-vuotiaan kanssa sama juttu. Selitys löytyi miehen siskosta, joka oli ukkosella kertonut pelkäävänsä. Kyseessä siis aikuinen nainen. Ennen lapsemme ei ole välittänyt ukkosesta mitään, mutta nyt pelkää, koska "tätikin pelkää". Tekisi mieli kuristaa kyseinen täti... Olisiko teilläkin mummo saattanut vahingossa sanoa jotain..? Kysy tytöltä.

Yhteistyössä