Lapsella särkee usein iltapäivisin/iltaisin päätä

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Kfkfkf
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
K

Kfkfkf

Vieras
Ei koskaan aamuisin tai edes koulussa

Mistähän voisi johtua? Migreenin oireita ollut pari kertaa, isoveljellä myös migreeni (pää tosi kipeä, oksentaa minkä jälkeen särky loppuu ja sit nukutaan pari tuntia) tismalleen samat oireet ollut nyt nuoremmallakin pari kertaa

Mutta muutoin sit särkee vain päätä, pyytää lääkettä ja menee yleensä ohi

Migreeniä lievempänä vai jotain muuta?

mut alkaisko särky vasta illalla jos taululle tihrustamisesta johtuisi??

Vanhemmalla pojalla myös usein nuorempana oli vastaavaa päänsärkyä joka joskus sit aina muuttui kunnon migreenikohtaukseksi. Nykyään äärimmäisen harvoin migreeniä, eikä oikein päänsärkyäkään.

Koulussa tarkistettu näkö, mutta kunnon näöntarkastuksessa ei ole koskaan käynyt. Kyseessä siis 9v lapsi, migreeni alkoi noin vuosi sitten, vanhemmalla pojalla jo 6 vuotiaana :/

Tarkistaisin, että näkö on kunnossa. Mutta jos vika ei ole siellä, kiinnittäisin huomiota siihen, miten on syönyt tuolloin. Onko riittävästi ja toisaalta ei liikaakaan jotain tiettyä. Ja sitten seuraisin, vaikuttaako asiaan vireystila, väsyttääkö?

Mulla itsellä alkaa särkeä päätä, jos on energiahukkaa tai hiilareiden puutetta (tai toisaalta voi hyvin särkeä, jos niitä on syönyt liikaa). Samoin mulla särkee monesti iltaisin, jos väsyttää. Tuo jälkimmäinen menee nukkumalla ohi.

Mulla ja mun pojalla ainakin alkoi päänsärky vasta iltapäivällä/illalla, ja kummallakin ongelma johtui huonosta lähinäöstä eli meillä on kummallakin nykyään lukulasit. Koulussa se että katselee jatkuvasti taululle, kirjaan, taululle, kirjaan jne. rasittaa silmiä, ja kun lähinäkö on huono niin silmän lihakset joutuu tekeen ylimääräistä työtä tarkennuksessa ja se päänsärky johtuu kipeistä lihaksista. Jotenkin noin tuota mulle selitetettiin.

Meillä lapsilla myös päänsärkyä - iltapäivisin. Korjaantui kun he lisäsivät nesteiden määrää .... eli joivat liian vähän päivittäin. Koulussakin ruokailun yhteydessä meni vain 1/2 lasia juomaa , nyt 1 - 2 lasillista.

Myös huono sisäilma aiheuttaa päänsärkyä. Onko koulussa riittävä ilmanvaihto ja hyvä sisäilma? Entä onko lapsella niska-hartiaseudulla jännitystä? Lapset istuvat kuitenkin koko päivän tuoleilla, jotka voivat olla liian matalia/korkeita ja kantavat raskasta reppua.

• Tykkää
Reactions: Koivunkäpy
Mä oon kans ton auringon kannalla. Meillä pojalla myös migreenitaipumusta ja itselläni,todettu ihan kotona että kirkas päivä pistää pään kipeäksi. Aurinkolasikaupoille siis mars! :)

Täällä on tainnut tulla omat ajatukseni jo aiemmin. Ensimmäisenä tuli mieleen tuo näkö. Näöntarkastus kannattaa tehdä jos yhtään tuollaisia oireita. Toisena jännityspäänsärky. Kuunteleeko musiikkia kuulokkeista? Jatkuva ääniärsyke voi aiheuttaa särkyä pidemmän päälle. Migreeni on yksi vaihtoehto. Nestehukkaa ei moni ajattele päänsäryn syyksi, mutta se on hyvinkin yleinen syy. Itselläkin on ollut liian vähäisestä vedenjuomisesta johtuvaa päänsärkyä, joka on loppunut yksinkertaisesti lisäämällä vedenjuontia. Unihäiriöt on yksi mahdollisuus. Syy voi olla myös jokin muutoin päälle näkymätön sairaus tai tulehdustila.

Viimeksi muokattu:
itse olen 14vuotias nuori ja päätäni on särkenyt eilen koko päivän ja tänään alkoi illalla särkeä päätä ihan kunnolla. mietin mistäköhän johtuu koska juon tarpeeksi ja syön normaalisti. minulla myös eilen päänsäryn aikana alkoi tinnittämään taikuului matalaa niin sanottua tinnitystä. sen jälkeen särky katosi. ihan outoa! onko kellään mitää kokemusta tälläsestä?p

Yhteistyössä