Lapsella ylivilkkaus ja joidenkin asenne siihen.

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "eräs vain"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
E

"eräs vain"

Vieras
Meidän esikoiselle on siis ihan virallinen diagnoosi ylivilkkauteen.

Ollaan käyty toimintaterapiassa ja nähty paljon vaivaa sen eteen. Ja näin ollen lapsi itse ja me olemme oppineet hallitsemaan sitä.
Tiedämme milloin uhmaa mennä ns. yli. Lapsikin osaa jo keksi sijaistekemistä itselleen, minkä avulla pystyy olemaan aloillaan ja keskittymään yms yms

Eli ylivilkkaus ei ole hävinnyt mihinkään. Vaan sen eteen ollaan tehty, ja tehdään kokoajan töitä, ja tyttö saa edelleen toimintaterapiaa yms.

Joten päällepäin varmasti näyttää että lapsi on ihan normaalia. Ja joillekkin ihmiselle tämä tarkoittaa sitä ettei ylivilkkautta ole ollutkaan.

He ovat tunteneet lapset myös silloin kun tilanne ei todellakaan ollut hallinnassa. Mutta silti ei mene jakeluun.

ja mua oikeasti ahdistaa välillä se etteivät he tunnu tajuavan millaisen työ lapsi ja me vanhemmat olemme tehneet että vilkkaus pysyy hallinnassa edes osan aikaa.

huoh, tajuskohan kukaan. Piti vain päästä purkamaan.

Millaisia vinkkejä kaipaat...

Tytön kanssa tehty paljon rentoutumisharjoituksia, jotka auttavat meillä hyvin nukahtamiseen. Siihen saattoi aikaan mennä useampi tunti kun tyttö ei vain kyennyt rauhoittumaan sängyyn.

Stressilelut ovat myös mahtava apua, saa tekemistä käsilleen kun joutuu olemaan paikallaan.

Pienempänä, ja välillä vieläkin jos tilanne menee yli mennään sivummalle, vaikka ulos missä pääsee touhuamaan.

Nää vaatii tosi pitkäaikaisia juttuja, me aloitettiin alta kolme vuotiaana tarapiat, silloin vielä epäiltiin adhd:ta mutta kun ikää on tullut on keskittymiskykykin parantunut.

ja lapsihan tässä on suurimman työ tehnyt. Eikä me vilkkautta edes yritetä rajoittaa, harrastukset valittu sen mukaan missä saa oikeasti tehdä ja touhuta.

Mutta välillä on keskityttäväkin.

Millä lailla tyttösi käyttäytyi/millainen oli 1-2 vuotiaana?

Kiinnostaa siksi, että mä olen juuri saanut add diagnoosin ja epäilen, että meidän uhmakas/vilkas reilu 1,5vuotias on samassa jamassa. Kovin perinnöllistähän tuo on.

Meilläkin on tyttö jolla epäilen jotain vilkkausongelmaa, tänäänkin ollut hirveän levoton vaikka on ulkoillut yms. Ja on siis ikänsä ollut vaikea, saa raivareita jos ei jokin asia miellytä. Ja nukkumaan ei mee kuin viereen, vaikeus rauhoittua

Yhteistyössä