lapselle antibiotista ihottuma?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "huolestunut äiti"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
H

"huolestunut äiti"

Vieras
tyttö 8 vee sai reilu viikko sitten lääkekuurin pissatulehdukseen lääkekuuri loppui ke aamuna ja nyt tänään huomasin et tytön jalat ja maha on täynnä punaisia näppylöitä!
voisko antibiootti tehdä ne vaikka luulis niiden tulleen heto kuurin alettua,nyt ehti jo kuuri ensin loppua.vai onkohan jotain muuta..

Juu, antibiootista tuleva ihottuma (=allerginen reaktio) voi alkaa kuurin loppumisen jälkeenkin. Nyt vaan tarkistat mikä oli antibioottikuurin nimi ja vaikuttava aine, niin osaat sanoa, etteivät seuraavalla kerralla määrää samaa. Useimmiten kyseessä on penisilliini-allergia... Mutta siis iho-oireet eivät ole vaarallisia, lähinnä epämukavia. Jos olisi anafylaktisen shokin vaaraa, niin se olisi tullut jo ensimmäisen pillerin jälkeen, joten älä huolehdi ainakaan siitä. Näpyt menevät yleensä parissa päivässä itsestään ohi.

Oliko Nitrofuria (tai joku sen niminen, sellaset kellahtavat kapselit)? Mä sain siitä pieniä punasia pistenäppyjä jalkateriin ja kämmenselkiin, ja luulin olevani flunssassa samalla, kun olin kuumeessa koko kuurin ajan.

Ja lisäyksenä siis, että mä olin siis niin tyhmä, etten kiinnittänyt asiaan huomiota, ennenkuin sain seuraavan virtsatietulehduksen ja samoja tabletteja kuurin ja taas nous kuume. Ei siinä, sit sain toisia antibiootteja ja muita lääkeallergioita ei oo ikinä ollutkaan.