lapselle kotiintuloajat vai ei?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja mie
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Mulla ei kotona ollut kotiintuloaikoja eikä siitä mitään haittaa kelleen ollut. Mä tulin kotiin aina silloin, kun kaveritkin meni, enkä ollut koskaan pahoilla teillä.

Lastenkodissa puolestaan oli tiukat kotiintuloajat eikä siitäkään haittaa kelleen ollut...no toki mua ne otti päähän kun olin tottunut tulemaan ja menemään kuten huvitti, mutta noin niinkuin muutoin.

Alkuperäinen kirjoittaja Jahvetti:
Kyllä kotiintuloajat.
Mutta ikään, kaveripiiriin yms sopivat!
Näin. Ja tilanteeseen sopivat. Ettei esim teinin tarvitse lähteä leffateatterista kesken elokuvan ehtiäkseen kotiintuloaikaan mennessä kotiin.

Meillä ei sen kummemmin lapsuudessani sanottu aikoja, sanoivat vaan että ei saa olla kauaa poissa (riippuu minne menee) kirjastoon tunti, kavereille pari kolme... ja jos venyy ja vanuu niin sitten tarkka aika. Tällainen kehittää lapsen omaa ajattelua siitä, miten tulisi toimia. Tietenkin pitäisi tarkentaa minkä ikäisestä on kyse, sillä emme voi rinnastaa 10 vuotiasta ja 16 vuotiasta samaan kastiin, sillä isommalta voi odottaa jo että osaa katsella kelloaan ja huolehtia kotiintulsota paremmin...

Ehdottomasti kotiintuloajat, järki sen jo sanoo. Aikuisena olen useasti ollut kiitollinen (ja jo silloin nuorena) vanhemmilleni siitä, että esim vkl kun kävimme joskus diskoilemassa, äiti tai isä tuli hakemaan autolla kotiin (matkaa kylältä meille yli 10km). Oli aivan mahtava tunne, kun jompikumpi vanhemmista oli vastassa, tuli aina tunne että vanhemmat välittävät ja viitsivät nähdä vaivaa esim herätä yöllä hakemaan kotiin.

Kyllä mielestäni lapselle pitää asettaa kotiintulo ajat. Tilanteen mukaan tietenkin voidaan joustaa ja sanoisinko 15-16v voisi kyllä jo odottaa, että kykenee huolehtimaan kotiin tulostaan ns. järkevään aikaan, jos mielii jaksaa nousta ylös aamulla.

Minulla oli kotiintulo aika lapsena, mutta juurikin tuossa 15-16 kesäisenä kyllä jo huolehdin itse siitä, että tulin kotiin hyvissä ajoin arkipäivinä ja viikonloppuisin sitten sovittiin äidin kanssa mihin asti olisi sopivaa tulla, ettei äidin tarvitse huolestua.

Niin, yleistyksiä en sitten tee, kullakin perheellä omat tapansa ja jokainen lapsi on erilainen. Toiselle sopii tiukat aikataulut toinen pystyy päättelemään hienosti itsenäisesti milloin on järkevä aika tulla kotiin.

Alkuperäinen kirjoittaja chef:
Mulla ei kotona ollut kotiintuloaikoja eikä siitä mitään haittaa kelleen ollut. Mä tulin kotiin aina silloin, kun kaveritkin meni, enkä ollut koskaan pahoilla teillä.

Lastenkodissa puolestaan oli tiukat kotiintuloajat eikä siitäkään haittaa kelleen ollut...no toki mua ne otti päähän kun olin tottunut tulemaan ja menemään kuten huvitti, mutta noin niinkuin muutoin.

Hmm, vapaa kasvatus ja lastenkoti?

Yhteistyössä