Lapselle väliviivallinen nimi?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Nutu
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
N

Nutu

Vieras
Onko se mielestänne hankala?
Mulla, miehellä ja meidän esikoisella on viivalliset nimet, ja kaikkia kutsutaan lyhennelmillä =) Nimet tavallaan siis eivät edes ole käytössä.....
Nyt odotan toista lasta ja mietinnässä on hänelle nimi. Sukupuoli ei ole selvillä, ja kovasti pohdin että jatkaakko perinnettä viivallisella nimellä, vai antaakko hänelle suoraan joku lyhy ja kaunis nimi.
Mitäs mieltä olette?!?
Vastaan otetaan myös mielellään viivallisia kauniita ja hieman erikoisempiakin nimiä =)
Kiitos jo etukäteen!

En ole koskaan ymmärtänyt väliviivallisia nimiä... Tulee mieleen ettei vanhemmat ole osanneet päättää! Ja millä niitä sitten pitäisi kutsua? Vainko sillä ensimmäisellä nimellä? Kuulostaa niin dorkalle kun äidit sitten huutelevat Aada-Josefiinojaan....

Miksei voi antaa yhtä nimeä, se toinen sitten toiseksi nimeksi???

Mä tykkään yhdysnimistä, mutta meillä mies ei niinkään.
Se ois vaan kiva olla sellainen helppo, jota sitten tulis käytettyäkin.
Mutta lienee se käytännössä usein menee niin, että lempinimet ja lyhenteet on käytössä.
=)

Anna lapselle suoraan se nimi jota aiotte käyttää.

Yhdessä perheessä lapsen nimi oli Hanna-Mari, koska vanhempien mielestä heidän ajattelemansa Tytti oli liian epätavallinen nimi. Lasta sanottiin Tytiksi, ja kun hän meni päiväkotiin ja kouluun, tuli ongelmia kun Tytin sijasta piti kirjoittaa kaikkialle ihan outo nimi.

No sitä mäkin tässä pohdin, meillä lisättiin väliviiva esikoisen nimeen viimehetkellä ennen kastetta, kun muuten nimi kuulosti niin vaisulta. Ja vauva vaan oli ihan näiden nimien yhdistelmän näköinen... Aika pätevät perustelut, vai mitä =) Nyt ongelmana et jatkaakko perinnettä vai ei!?
Aada-Josefiina =D Kiva nimi!

Meillä neiti numero 2 sai väliviivallisen nimen, ihan vaan koska se mielestäni kuulosti hyvältä.
En välitä mitä muut ajattelee nimestä :) Ja sillä ensimmäisellä nimellä meillä tyttöä enimmäkseen kutsutaan. Tytöllä ei muita nimiä sitten olekkaan =)
Ja nimi siis on Nella-Sofia <3
Tykkäsin nimestä Sofia todella paljon, mielestäni se on kaunis, mutta en sitä lapselleni tahtonut kutsumanimeksi kun Sofiaa on kastettu niin kauheasti - kiitos salkkareille :D :D

Kyllä mä jatkaisin tuota perinnettä että väliviivallinen myös uudelle tulokkaalle.
Meillä kaikki alkaa eri kirjaimella, ja tämä myös jatkuu kun uusi tulokas syntyy.. :D
Nimi ei siis saa alkaa, J:llä, M:llä, E:llä, N:llä ja R:llä :D

Ahaa, Hanna-Mari ja Tytti ei kyl heti kuulosta samalta muksulta. Ja kyllähän usealla viivattomalla tyypilläkin on lempinimi, mikä ihan ok. Vaikee päätös, mut onhan tätä viel aikaa pähkätä. Ideoita kivoista viivallisista nimistä otetaan mielellään vastaan =D

chilitin: Se meilläkin vaikutti nimen valintaan, et ei haluttu antaa kutsumanimeksi liian yleistä nimeä. Nyt tyty on ainokainen tämän niminen Suomessa =) Ja meillä myös tämä viivalline nimi on tytön ainut nimi. Ella, Aada yms. ovat esim. todella kauniita nimiä, mutta nykyisin niin paljon käytettyjä et emme siksi niitä tohtineet nimeksi antaa. Aada-Sofiaa muuten mietimme pitkään!

Mulla on itsellä väliviivanimi, ja käytänkin sitä ainakin virallisesti:) Osa ystävistä käyttää pidempää versiota aina, osa vaan ekaa nimeä. Ala-asteella tosin käytettiin vain ekaa nimeä, koska jotenkin kaikki opettajat aina jättivät loppuosan pois, vaikka siitä sanottiin.

Mun tytöllä on myös väliviivanimi, sen vuoksi että hänen sukunimensä on kaksitavuinen ja etunimi olisi ilman väliviivanimeä ollut myös kaksitavuinen, joten se olisi oudosti töksähtänyt lausuttaessa. Kuulostaa nyt soljuvammalta:)

Ihanaa, paikalla muitakin viivallisiksi lapsensa nimenneitä =)
Vierailija jonka kolmella tytöllä väliviivat: Kutsutaanko heitä kokonaisilla nimillä vai miten se teillä toimii?
Mä en tykkää kovinkaan kauheasti muksuni viivanimen etuosasta (nätti nimi, mut ei jotenkin yksinään kuvasta lastani), joten käytössä lempinimi tai kokonimi...

Päättämättömille vanhemmille pitäisi suoda oikeus antaa lapselle nimi kauttaviivan kanssa. Eli jos ei päästä yksimielisyyteen siitä, annetaanko lapselle etunimeksi Suvi vai Martta, niin nimeksi annetaan Suvi/Martta.

Alkuperäinen kirjoittaja Turbojurpo:
Päättämättömille vanhemmille pitäisi suoda oikeus antaa lapselle nimi kauttaviivan kanssa. Eli jos ei päästä yksimielisyyteen siitä, annetaanko lapselle etunimeksi Suvi vai Martta, niin nimeksi annetaan Suvi/Martta.

Ei se oo päättämättömyyttä:D Yhdistelemällä nimestä tulee ihan uudenlainen nimi.

Vieras joka ehdotti nimi, kiitos! Yksi noista onkin mun oma nimi =) Pojalle tuntuukin olevan vaikeampaa keksiä viivallista nimeä, joten pistän nämä ehdotukset muistiin!
Pelkkä väliviiva olisi ainakin erilainen, mut tyyppi katsottaisi aina kaikissa papereissa poissaolevaksi, kun nimen kohdalla olisi pelkkä - =D
Very importans baby: Juu, mäkin olen törmännyt tähän et kaikki eivät haoksaa sanoa molemmilla nimillä vaik välissä on viiva. Viimeks kun käytin tytyä neuvolassa, niin lääkäri sanoi kivasti koko nimellä, ja neuvolatäti vain alkuosalla! Kulosti vähän hassulta!

very important baby: Just näin, Hilda-Lyydian nimi joko kokonaan tai lempinimi, näin meilläkin toimii! Toi Lyydia on muuten ehkäpä tulossa tulevan muksun nimen loppuosaks, jos tyttö sattuu mahasta putkahtamaan! Myös esikolla loppuosa on ns. vanhan kansan nimi. Kyllä yhdistelemällä saa kauniita ja erikoisia nimiä!
Turbojurbo: Kyllä repesin ton / kohdalla, mut ilmeisesti masuasukas siihen mieltyi kun alkoi mua muksimaan! Tai sit joutui paniikkiin et en kai mä ole ihan tosissaan =)

chilitin: Toi Aada-Olivia on niin kaunis!!!!!! Rasmus-Valtteri kans, mut meil on liikaa R-kirjainta sukunimen seassa, niin olis tosi työläs lausua, pelkkää pärinää koko jätkän nimi! Rose-Marien kans sama ongelma... Täytyy vissiin kehittää joku ärrätön...
Munkin mielestä toi tyttöjen nimien yhdistely on oikeasti paljon helpompaa, pojalle en mainaa keksiä. Miten olis Otto-Elias tai Onni-Topias?

Yhteistyössä