Lapsen äiti on usein itsekkäämpi kuin ymmärretään

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "Vieras"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

"Vieras"

Vieras
Tarkoitan siis näitä kenelle on tärkeää lasten vaatteita kuosit, merkit ja esim. lasten vaunujen ULKONÄKÖ. Luuleeko ne oikeasti että niitä lapsia/vauvoja kiinnostaa vaatteiden ulkonäkö samalla tavalla kun sitä huomiota hakevaa mammaa? En tajua miksi ei olla kiinnostuneita ensisijaisesti laadusta ja sen jälkeen hinnasta, jotta lapsille jää muutakin annettavaa kuin sairaan kalliit vaatteet.

Ainakin mitä seuraa palstaa/kavereita niin jotku laittaa vaatteisiin niin paljon rahaa että se on oikeasti pois jostain, esim. lomista, harrastusvälineistä, leluista jne.

Harvemmin ne nätit (ja kalliit) mitään surkealaatuisia on, ainakaan mitenkään huomattavasti heikompaa laatua kuin halvemmat ja rumemmat välineet.

Mielestäni on ihan positiivista "itsekkyyttä" ja hyvä merkki, jos ihmisellä riittää mielenkiintoa/voimavaroja myös estetiikkaan.
Tietty kaikki voi mennä överiksi, mutta en mä näe mitään pahaa siinä, että pitää vaatteiden ja välineiden ulkonäköä tärkeänä, päinvastoin.

• Tykkää
Reactions: moekoe ja Millenia
mä satsaan kyllä kalliisiin ulkovaatteisiin, en niinkään sisävaatteisiin. Mielummin laadukasta, kuin halpaa ja huonoa. meiltä ei nuo hankinnat tosin ole pois muista menoista.

Ilomielein saa laittaa rahansa vaatteisiin ja tavaroihin jos rahat riittää.
Enemmän olisin huolissani niistä lapsista joiden vanhempien rahat menee viinaan ja tupakkaan eikä rahat riitä edes ruokaan saati sitten vaatteisiin. Lomista ja leluista viis.

Esikoisen(poika) kanssa oli ihan sama millainen kuosi oli vaatteissa ja muissa kunhan oli käytännöllinen ja laadultaan normaali.

Kuopuksen(tyttö) kanssa asia on ollut vähän toisin. Tyttö kun on nätti kuin nukke niin ei sille mitään paskoja vaatteita viitti laittaa. Tosin kaikki vaatteet ovat joko kirpparilta tai alennusmyynnistä eikä mitään kalliita merkkivaatteita osteta ollenkaan. Mummu oli nyysinyt Uffan vaatekeräyspaikalta lasten vaatteita, siellä oli pussillinen käyttämättömiä tai kerran käytettyjä lasten merkkivaatteita; "Benetton" ym. Tais olla joku rikas perhe, no meillä ei muksut kulje muute benetton-paidoissa mutta kun kiitos mummun.

Sillai olen samaa mieltä että ei se lapsi tarvi hiehoja merkkivaatteita mutta kieltämättä on niin että esim. p.o.p in ja benettonit kuteet ovat vaan tosi laadukkaita eivätkä menetä kokoaan ja värejään kymmenissäkään pesuissa. En ole oikein raaskinut ostaa pienen ihmisen paitaa joka maksaa 20 € jolla saa jo hyvän matkaa ruokaakin.

[QUOTE="Vieras";28157451]Tarkoitan siis näitä kenelle on tärkeää lasten vaatteita kuosit, merkit ja esim. lasten vaunujen ULKONÄKÖ. Luuleeko ne oikeasti että niitä lapsia/vauvoja kiinnostaa vaatteiden ulkonäkö samalla tavalla kun sitä huomiota hakevaa mammaa? En tajua miksi ei olla kiinnostuneita ensisijaisesti laadusta ja sen jälkeen hinnasta, jotta lapsille jää muutakin annettavaa kuin sairaan kalliit vaatteet.

Ainakin mitä seuraa palstaa/kavereita niin jotku laittaa vaatteisiin niin paljon rahaa että se on oikeasti pois jostain, esim. lomista, harrastusvälineistä, leluista jne.[/QUOTE]

Minä en todellakaan ole lastenvaatefriikki kuten nykyään aika monet ihan itsekin sanovat olevansa, mutta en silti tiedä yhtäkään kyseistä joka olisi sitä lapsen takia niinkään vaan ihan avoimesti itsensä takia eli haluavat katsella niitä tiettyjä vaunuja ja tiettyjä vaatteita lapsensa yllä. Että siinä mielessä aloituksesi "kuin ymmärretään" -osuus on huono, koska kyllä he ymmärtävät ja minä ymmärrän, kukapa ei ymmärtäisi voisi pikemminkin kysyä? Se, viekö se taloudellisiin vaikeuksiin onkin sitten ihan eri asia ja ei liity mitenkään äitiyteen varsinaisesti.

No jos itsellä on käytössä 5000€ laukut ja 500€ huivit, ihan vain koska ne on käytössä hyväksi havaittu, niin miksen ostaisi lapsellenikin laadukasta vaatetta ja tavaraa?! Ei mun ainakaan tarvitse pröystäillä sillä, että on varaa, ostan sitä mitä katson parhaaksi, olimerkki tai ei. Ja ei ainakaan yksikään kaveri ole valittanut kun lasteni vaatteita eteenpäin heille olen antanut. Ja toki, meiltä löytyy myös ihan perus henkkamaukkaakin.

Esikoisen(poika) kanssa oli ihan sama millainen kuosi oli vaatteissa ja muissa kunhan oli käytännöllinen ja laadultaan normaali.

Kuopuksen(tyttö) kanssa asia on ollut vähän toisin. Tyttö kun on nätti kuin nukke niin ei sille mitään paskoja vaatteita viitti laittaa. Tosin kaikki vaatteet ovat joko kirpparilta tai alennusmyynnistä eikä mitään kalliita merkkivaatteita osteta ollenkaan. Mummu oli nyysinyt Uffan vaatekeräyspaikalta lasten vaatteita, siellä oli pussillinen käyttämättömiä tai kerran käytettyjä lasten merkkivaatteita; "Benetton" ym. Tais olla joku rikas perhe, no meillä ei muksut kulje muute benetton-paidoissa mutta kun kiitos mummun.

Sillai olen samaa mieltä että ei se lapsi tarvi hiehoja merkkivaatteita mutta kieltämättä on niin että esim. p.o.p in ja benettonit kuteet ovat vaan tosi laadukkaita eivätkä menetä kokoaan ja värejään kymmenissäkään pesuissa. En ole oikein raaskinut ostaa pienen ihmisen paitaa joka maksaa 20 € jolla saa jo hyvän matkaa ruokaakin.

Voi apua!!!

Minusta taas on paljon itsekkäämpää ostaa lapsen kaikki vaatteet kirpparilta mahdollisimman halvalla välittämättä tippaakaan niiden kunnosta, käytännöllisyysestä ja ulkonäöstä, sekä pihistäminen ruoan laadusta, jotta perhe varmasti voi käydä kaksi kertaa vuodessa ulkomailla lomalla. Ja siis tunnen tällaisen perheen. Itse taas en näe mitään tarvetta alle kouluikäiselle matkustaa ulkomaille. Toki se voi olla mukavaa ja mekin olemme kyllä matkustaneet, mutta näen tärkeämmäksi kunnolliset vaatteet ja kunnollisen ruoan.

Olen ollut pienestä pitäen esteettinen. Olen ilman mitään ongelmia muokannut omaa ympäristöäni itseäni miellyttäväksi. Siis siten, ettei se ole muilta pois mitenkään.

Miksi tämä on ongelma, kun on kuitenkin kyse vain lastenvaatteista?

Ei se vaikuta kasvatukseen, ei rakkauteen, ei rajoihin. Ainakaan minun kohdalla. Ja minulle on aivan sama, miltä ap.n lasten vaatteet näyttävät tai mitä merkkiä ne ovat, miksi sinua kiinnostaa niin paljon pohtia meitä esteetikkoja ja meidän valintojamme? (Ja tosiaan, ne Emmaljungat jotka miellytti silmää enemmän kuin ne halvat Mosmotvaimitkälie, ovat myös olleet todella laadukkaat. Puhumattakaan paljon parjatuista haalareista).

• Tykkää
Reactions: Millenia
Ehkä ihminen on vaan visuaalinen tai ei-niin-visuaalinen? Rehellisesti sanoen mielestäni lapsen vaatteilla (kunhan siis ovat jokseenkin ehjät, jokseenkin puhtaat, sopivan kokoiset, säänmukaiset ja "riittävän laadukkaat" merkityksessä talvivaatteet lämmittävät ja sadevaatteet pitävät vettä) ja itsekkyydellä/lapselle osoitetulla rakkaudella ei juuri ole yhteyttä suuntaan tai toiseen.

Vaunut saatiin ilmaiseksi käytettynä, ja olivat vanhat rotjot. Olen kyllä tyytyväinen, että näin oli, koska sekä minä että esikoinen vieroksuimme koko vaunuja, ja lapset ovatkin vauvana kulkeneet enimmäkseen kantoliinassa ja -repussa ;).

Minä satsaan lapseni vaatteisiin. Rakastan lastani ja haluan hänelle vain parasta, pystyn ostamaan hyvää laatua, joten miksi en ostaisi. Emme ole kuitenkaan rikkaita ihan keskituloisia ja ostan ihan kohtuudella, en ylettömiä määriä, vain sen mitä tarvitaan. Jos tämä jostain on pois niin minun omista turhista kuluistani, ennen lasta ostin enemmän meikkejä ja vaatteita itselleni, nyt saan paljon enemmän iloa kun ostan pieniä söpöjä vaatteita lapselleni, en silti ole materialisti.

Etkö itse tajua, että äidit ostavat ihania vatteita vauvoilleen myös ihan sen takia, että saavat itse silmänruokaa kauniista vaatteista, ei sen takia että luulisivat vauvan tajuavan mitä hänellä on päällään. Ap on kateellinen koska naapurin lapset on puettu paremmin kuin hänen. Naurettavaa kytätä toisten lasten vaatteita ja närkästyä jos jotkus pitävät kauneudesta ja laadusta.

Yhteistyössä