Lapsen hammaslääkäripelko

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja vierailija
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

vierailija

Vieras
Lapsella oli jo vuosi sitten reikä, jota ei saatu hoidettua hammaslääkärissä. Alku meni hyvin, mutta puudutuspiikin jälkeen mitään ei saanut laittaa suuhun. Saatiin uusi aika ja silloin suuhun ei saanut edelleenkään laittaa mitään. Lääkäri sanoi, että koska maitohammas, annetaan olla. Ei auta suostuttelut, lahjomiset, koska lapsi oikeasti pelkää ja on kai jokseenkin erityisherkkä muissakin asioissa. On siis hysteerinen, itkee, eikä pysy paikallaan vaan yrittää istua ja tulla pois tuolista.

Nyt siis hammas on mennyt niin pahaan kuntoon, että pitää korjata. Korjausaika on parin kuukauden päässä, aikaisemmin ei saa, jollei mennä yksityiselle. Muut hampaat oli ok ja luulen tämän yhden johtuneen siitä, että joskus 4v-5v asti hampaidenpesu oli tappelua ja lapsi ei sietänyt hammastahnaa ja pesu oli muutenkin vaikeaa. Nyt kelpaa tahnat ja pesee sähköhammasharjalla. Lapsi on siis 6 vuotias.

Onko kokemusta? Puhuttiin rauhottavasta lääkkeestä ja pahimmassa tapauksessa nukutuksesta. Miten teillä on mennyt lääkkeen kanssa, kun lapsi on luonteeltaan vilkas ja energinen ja tosiaan herkkä ja hysteerinen? Pitäisi saada lapsi rauhoittumaan ja pysymään paikallaan.
Mitä maksaa yksityisellä tällainen operaatio? Hammas on ehkä jo mellein puoliksi rikki. Selvästi mustaa näkyy ja puolet ainakin vielä valķoinen. Vaikea nähdä kun on ylhäällä ja siksi jäänyt huomaamatta. Ei onneksi ole kipeä.

Stressaan täällä ja tottakai syytän itseäni. Omat hampaat ei reikiinny helposti, joten en ole ollut niin tarkka pienempänä pesun kanssa. Siis ihan milli hammastahnaa ja aika paljon antanut harjata itse ja joskus juonut maitoa vielä hammaspesun jälkeen kun ei ole saanut unta. Siitä varmaan on lähtöisin. Tämä tietysti muutettu jo heti kun hammaslääkäri huomasi asian. 3 vuotiaana lapsella oli hampaat täysin kunnossa. Joskus lapsena itselläni ollut reikä ehkä kerran ja muistan että aika aikaisin aloitettu itse pesemään hampaat.

Ja toivon, ettei aleta syyttelemään sen enempää. Nuoremmalla siirryttiin aika aikaisin sähköhammasharjaan, esikoinen oli aika pitkään tavallisella, koska ei sietänyt sähköhammasharjaa. Omista hampaista ainakin huomaan mikä ero on näiden kahden välillä. Nuorempi on onneksi vähän helpompi tapaus hampaiden kanssa.

Ap

Ainakaan täällä Ruotsissa ei yleensä anneta kovasta hammaslääkäripelosta kärsivälle lapselle varsinaista rauhoittavaa, vaan Midazolam- tai Dormicum-nimistä lääkettä, joka aikaansaa sen, ettei lapsi jälkikäteen muista mitään hammaslääkärikäynnistä. Välittömänä vaikutuksena niillä on yksilöstä riippuen joko rauhallisuus/uneliaisuus tai tolkuton hihittely.

Pelkkään lääkitykseen verrattuna nukutus on todella kallis vaihoehto, siinä puhutaan nelinumeroisista euromääristä, kun paikalle tarvitaan anestesialääkäri ym. Sitä ei kannata harkita kuin vasta jos mikään muu ei tepsi.

Kuulostaa niin tutulta. Oma nyt jo 9 ja saman asian kanssa tuskailtu jo useampi vuosi. Kunnallisessa hammaslääkärissä hoitaja yrittänyt lapsen ollessa pienempi, repiä suuta väkisin auki ja muutenkin ei olla sieltä ymmärrystä saatu hammaslääkäripelkoon. Ohjeeksi saatu "kotiin kasvamaan" ja "koittakaa nyt jotenkin tämä asia puhua siellä kotona". Itku kurkussa itsekin sieltä lähtenyt useaan kertaan kun olen yrittänyt vaikka mitä mutta en voi mitään sille kun toinen menee ihan hysteeriseksi kun astutaan hammaslääkärin huoneeseen. Ei enää edes suostu istumaan siihen tuoliin.

Viimeisin kerta kunnallisella oli yli vuosi sitten, esilääkkeeksi sai Dormicumia, jota sitäkään ei olisi alkuun suostunut ottamaan. Sen avulla istui ongelmitta tuoliin ja alku näytti lupaavalta. Hammaslääkäri sai jopa katsoa suuhun, mutta sitten kun lääkäri rapsutteli reikähammasta (lapsi on äärimäisen kipuherkkä), tyttö meni ihan hysteeriseksi ja hoiperteli huoneen perimmäiseen nurkkaan ja rimpuili ja itki. Sitten taas "kotiin kasvamaan".

Sitten varattiin aika yksityiseltä hammaslääkäriltä, jota mainostettiin pelkopotilaiden hoitoon erikoistuneeksi. Sanoi varatessa että kokeillaan ilokaasulla, joka toimii paremmin kuin rauhoittava, mutta vaatii yhteistyökykyä lapselta. Käytiin kokeilemassa. Kun tytö ei siellä mennyt ovea pidemälle, hammaslääkäri totesi saman tien että ei voi auttaa jos tilanne on noin jumissa. Lisäsi myös että sehän on vaan maitohammas ja ei auta kun mennä kotiin kasvamaan. Täällä nyt kasvamme enkä tiedä koska seuraavan kerran taas kokeiltaisiin, tyttö menee vaikeaksi kun mainitseekin sanan hammaslääkäri.

En nyt osaa vastata kysymyksiisi sen paremmin, mutta ette ole ainoita joilla sama ongelma vaikka välillä tuntuu ettei täällä hammaslääkärit ole koskaan ennen pelkäävää lasta kohdanneet... Esilääkkeen vaikutuskin on niin yksilöllistä, meillä se melkein toimi mutta sitten ei kuitenkaan... Suosittelisin kuitenkin kokeilemaan sitäkin.. Yksityisellä maksaa useamman kympin muistaakseni, hinnastot oli monella netissä..mutta sieltäkään ei välttämättä apu löydy tähän ongelmaan..

Odotin jo pelkkää haukkumista, mutta kiitos kun sain muuta :)

Olen koko päivän miettinyt, miten selvitään tästä ja mitä jos saa verenmyrkytyksen tässä odotellessa ja muuta. Katsoin yksityisen hintoja ja en ymmärrä mitä tarkoitetaan yhden tai kahden pinnan korjaamisella. Tarkoittaako 1 hammasta vai hampaan eri puolia. Ja jos ei onnistu, saako lähetteen kunnalliselle puolelle nukutukseen? Maksaa yli tonnin se operaatio. Hammashoitaja puhui myös siitä vaihtoehdosta ja toivoo, ettei siihen tarvi mennä. Lapsen kanssa puhuin ja sanoi, että yrittää selvitä, jos saa lääkkeen, joka poistaa pelon. Hoitaja lupasi soittaa lääkärille ja kysyi mahdollisuudesta antaa lapselle rauhoittava. Tosin saattoi tarkoittaa sillä nimenomaan sitä lääkettä mikä yleensä annetaan.

Ap

Hammas jaetaan viiteen pintaan. Yhden pinnan täyte tarkoittaa, että paikataan vain yhdeltä "sivulta". Lapsilla monesti purupinnalta. Jos reikä on esim hampaan sivussa (välissä) joudutaan paikkaamaan kahta pintaa. Kannattaa kokeilla dormicumia koska tosiaan vie muistia. Jos ei paikkaus onnistu siitä huolimatta niin lapsi ei kokemuksesta muista mitään. Olisiko mahdollista, että lapsen veisi hammaslääkäriin esim isä? Kuulostaa siltä että äiti on itse hermostonut mikä usein siirtyy lapseen.

Kummalliselta puolelta löytyy myös pelkopoliklinikka jossa tehdään hammashoito anestesiassa.Lähetteen saa hammaslääkäriltä.Lapsella on siihen oikeus jos ei muuten kertakaikkiaan onnistu.Komppaan edellisiä että kaikki hammaslääkärit eivät todellakaan tunne empatiaa pelkoista lasta kohtaan/oma ammattitaito sosiaalisella puolella ei riitä.Ikävä hammaslääkäri ja pakolla hoitaminen eivät ainakaan ole ratkaisu.
Hampaat pitää kuitenkin hoitaa yleisinfektiovaaran vuoksi.

Kummalliselta puolelta löytyy myös pelkopoliklinikka jossa tehdään hammashoito anestesiassa.Lähetteen saa hammaslääkäriltä.Lapsella on siihen oikeus jos ei muuten kertakaikkiaan onnistu.Komppaan edellisiä että kaikki hammaslääkärit eivät todellakaan tunne empatiaa pelkoista lasta kohtaan/oma ammattitaito sosiaalisella puolella ei riitä.Ikävä hammaslääkäri ja pakolla hoitaminen eivät ainakaan ole ratkaisu.
Hampaat pitää kuitenkin hoitaa yleisinfektiovaaran vuoksi.
Siis kunnalliselta

Mun tytöllä puudutettiin ekan kerran 4 v:nä. Siihen asti menikin hyvin.
Puudutuksen jälkeen meni suu kiinni, eikä enää auennut.
Hammaslääkäri alkoi raivoamaan lapselle, eikä antanut tarraa, koska ei ollut kiltti.
Tämän jälkeen tyttö pelännyt hysteerisesti hammaslääkäriä.
Nyt 11v ja oikomishammaslääkäri niin ihana, että on saanut taas luottamuksen tytölle takaisin mutta nyt pitäisi poistaa hammas.
Tyttö pelkää ihan hirveästi ja 2 viikkoa on jo itketty hampaanpoistoa.
Vaadin rauhoittavan ja olen tehnyt selväksi, että jos sen jälkeen ei hammasta saada nätisti pois, niin tyttöä ei rääkätä väkisin, se on sen jälkeen nukutus.
Näillä mennään ja kunnallisella.
Tämä lääkäri sitten sanoikin, että väkisin hammasta ei oteta, jos tyttö rauhoittavan jälkeen on vielä sitä mieltä.

Itse kärsin lapsena hammaslääkäripelosta. Se alkoi siitä kun joskus ala-asteen alkupuolella oli reikä ja koulun hammaslääkäri ei suostunut puuduttamaan. Vieläkin muistan lääkärin sanat "Itse olet reiän aiheuttanut,nyt sattuu kun porataan". Sen jälkeen meni pitkään etten avannut suuta muuta kun oikojalääkärille.

Omien lasten kohdalla oon tehny kovasti töitä ettei hampaat/hammaslääkäri olis ongelma. Hampaiden harjaus 2 kertaa päivässä on aloitettu heti kun eka hammas näkyvissä. Alusta asti on myös tehty selväksi että hampaat pestään (aina tahnan kanssa) kahdesti päivässä - sen ei tarvitse olla aina kivaa mutta se kuuluu tehdä. Ja hammaslääkärissä käydään tarkastuksissa ("ihan niinku neuvolassa käydään,tutkitaan että kaikki on hyvin") ja jos tarkastuksessa huomataan että on reikä,se mennään hammaslääkäriin korjaamaan ("sama kun jos on kipeä,mennään lääkäriin joka tutkii lisää ja kertoo mikä lääke auttaa").

Sorry,tästä ei varmaan ollu ap:lle apua,kerroin nyt kuitenkin.

Täällä ainakin pelkäävän lapsen kohtelu ja hoito oli erittäin hyvää! Lapsellani oli yksi reikä ja muut hampaat täysin ok.
Ensin saatiin kaksi käyntiä, joilla tutustuttiin hammaslääkäriin: esiteltiin välineet ja lapsi sai itse toimia hammaslääkärinä, eli paikata reiän niistä tekareista. Muutenkin sai leikkiä niillä laitteilla ja palkinnoksi sai tarran, lelun ja hammasharjan jne. No, meidän kohdalla näistä käynneistä ei varsinaista hyötyä ollut hampaan paikkaukseen, mutta taatusti hiukan auttoi pelkoon. Päädyttiin kuitenkin siis esilääkitykseen ja itse epäilin, ettei tule silti onnistumaan, koska lapsi on todella hankala tapaus. Esilääkitys kuitenkin tehosi todella hyvin, lapsi oli sekaisin kuin seinäkello, eikä pistänyt yhtään vastaan. Hammas oli paikattu alle vartissa. Tosin mulla oli vähän vaikeuksia saada raahattua lapsi kotiin. Mutta siis kaikin puolin hieno ja toimiva systeemi täällä päin ainakin.

Meillä hammaslääkärin antama rauhoittava sai lapsen sekaisin ja raivoamaan. Viha hammaslääkäriä kohtaan nousi ja lopulta itki kun oli niin pelottava olo. Ei siis ollenkaan sitä mitä piti. Koskaan en enää suostu moiseen. Lapseni on kerran nukutettu kunnallisen hammaslääkärin lähetteen myötä.

Meillä hammaslääkärin antama rauhoittava sai lapsen sekaisin ja raivoamaan. Viha hammaslääkäriä kohtaan nousi ja lopulta itki kun oli niin pelottava olo. Ei siis ollenkaan sitä mitä piti. Koskaan en enää suostu moiseen. Lapseni on kerran nukutettu kunnallisen hammaslääkärin lähetteen myötä.
Tuskin lapselle varsinaista rauhoittavaa lääkettä on annettukaan, ks viestit yllä. Todennäköisesti enemmänkin ns esilääke, jonka vaikutus rauhoittumisen suhteen on sattuman kauppaa ja yksilökohtaista.

Mun tytöllä puudutettiin ekan kerran 4 v:nä. Siihen asti menikin hyvin.
Puudutuksen jälkeen meni suu kiinni, eikä enää auennut.
Hammaslääkäri alkoi raivoamaan lapselle, eikä antanut tarraa, koska ei ollut kiltti.
Tämän jälkeen tyttö pelännyt hysteerisesti hammaslääkäriä.
Nyt 11v ja oikomishammaslääkäri niin ihana, että on saanut taas luottamuksen tytölle takaisin mutta nyt pitäisi poistaa hammas.
Tyttö pelkää ihan hirveästi ja 2 viikkoa on jo itketty hampaanpoistoa.
Vaadin rauhoittavan ja olen tehnyt selväksi, että jos sen jälkeen ei hammasta saada nätisti pois, niin tyttöä ei rääkätä väkisin, se on sen jälkeen nukutus.
Näillä mennään ja kunnallisella.
Tämä lääkäri sitten sanoikin, että väkisin hammasta ei oteta, jos tyttö rauhoittavan jälkeen on vielä sitä mieltä.
Hammaslääkäriltä voi pyytää laitettavan myös sellasen pintapuudutteen, eli jotain voidetta, että se puudutuspiikki ei satu. Eivät sitä vissiin yleensä käytä, yhellä tutulla lapsella tuli traumoja hampaan irti kiskomisesta, eikä seur.kerroilla avannut suuta. Viimesin kerta oli rauhottavan avulla, tyttö oli huutanut suoraa huutoa kun oli repiny hampaan irti, mutta häntä ei omasta mielestään hammaslääkäriin meno pelota. En tiiä sit että muistaako siitä paljoa jos se oli sellanen lääke, että vie muistia.

Tuskin lapselle varsinaista rauhoittavaa lääkettä on annettukaan, ks viestit yllä. Todennäköisesti enemmänkin ns esilääke, jonka vaikutus rauhoittumisen suhteen on sattuman kauppaa ja yksilökohtaista.
Hyvä kuule kun tarkensit asian, tätähän siis tarkoitinkiin vaikken noin tarkasti kirjottanutkaan ;). Yksilöllistä todellakin, kunhan oman kokemuksemme annoin julki.

Meillä on ollut esikoisen (nyt 8v) koko hammaslääkäri käyntien ajan suuria ongelmia. Ei avaa suuta, ei istu tuoliin, ei saada korjattua särkeviä paikkoja hampaista. On annettu esilääkitystä pariinkin kertaan ja vilkas, mutta pelkäävä, itkevä lapsi meni totaalisen sekaisin (siis nyt viimeisellä kerralla). Ryömi pitkin hammaslääkärin huonetta ja naureskeli. Kun yritin suurikokoista 8v tyttöä saada ulos huoneesta, joka ei onnistunut. Olin soittamassa lapsen isälle, että tulee läheltä apuun kesken työpäivän, niin meidät sananmukaisesti heitettiin ulos huoneesta ja huudettiin, että pidä lapsesi pois vastaanotolta. Koko odotustila kääntyi katsomaan ja pelkopotilaisiin erikoistunut hammaslääkäri (jonka luolta juuri meidät heitettiin ulos) tuli perään läpsyttämään uusista ajoista hänen luo. Siinä vaiheessa pokka petti ja tunsin itseni epäonnistuneeksi ja huonoksi äidiksi. Mieheni saapui ulko-ovella meitä vastaan ja joutui kantamaan tytön autoon. Oikeasti kammoksun seuraavaa kertaa. Yksityisellä käytiin ja nukuttamisella lasku olisi ollut yli 2500 euroa. Meillä ei ole varaa.