Lapsen harrastus... mielipidettä kaipaan

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja vierailija
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

vierailija

Vieras
Kuinka innokaasti teidän lapset harrastaa ja menee harkkoihin?
Meillä lapsi on innokkaasti aloittanut uusia harrastuksia ja me vanhemmat ollaan oltu ensin ajatuksella, että kokeillaan katsotaan miltä lapsesta tuntuu ja jos intoa on jatkunut, niin ollaan sitouduttu enemmän, siis maksamalla koko kausi tms.

Nyt lapsi haluaa jatkaa harrastusta eli ei halua lopettaa, muttei oikein haluaisi harkkoihinkaan. Olen miettinyt, että onko liikaa vaadittu lapselta, että me vanhemmat sanomme, että kun hän päätti harrastusta jatkaa ja me sen maksoimmekin niin harkoissa käydään. Toki on poikkeuksia, koen tärkeäksi että lapsi jaksaa koulussa ja jos tuntuu väsyneeltä ja läksyjä vaikka on paljon niin voidaan treenit jättää välistä, mutta jos syynä on se, että lapsi haluaakin olla kavereiden kanssa (kavereita on yllin kyllin jokaiselle illalle) eikä harkat sillä hetkellä nappaakaan, niin onko harrastu sitten niin tärkeä, että meidän vanhempien kannattaa sinne patistaa?

Itse olen aina aiemmin ajatellut, että harrastus on vain harrastus, joten se ei missään nimessä saisi olla pakko, mutta toisaalta mietin, että elämässä vaatii aina töitä se, jos jotain haluaa saavuttaa. Jos aina luovuttaa, kun ei just nyt tunnukaan kivalta niin oppiiko väärää esimerkkiä koko elämästä...

Ja tässä lajissakin taidot karttuu vain harjoittelemalla. Lapsi on myös saanut kokeilla usieta erilaisia harrastuksia eli ei ole missään nimessä kyse nyt siitä, että me vanhemmat olisimme tämän harrastuksen hänelle pedanneet ja toivoisimme hänestä hyvää. Tämä harrastus on siis niitä mitä hän itse valitsi ja halusi jatkaa, kun kiinnostavia harratsuksia karsittiin.

Ikää lapsella on 8v.

Koska olette taloudellisesti sitoutuneet lapsen harrastukseen ei varmaankaan haittaa jos jonkun kuukauden pakotatte lapsen harrastuksensa pariin. Lapsenkin täytyy oppia siihen, ettei asioita vain tehdä silloin kuin huvittaa. Jos niistä asioista joutuu maksamaan, niin sitäkin suuremmalla syyllä voi sitten parin kuukauden jälkeen jutella onko harrastus niin kivaa että sitä halutaan vielä jatkaa. Ja kun lapsesi taas haluaa harrastaa jotakin uutta, mikä maksaa, niin voitte helpommin jutella onko kyse hetken innostuksesta vai sitoutuuko lapsi harrastamaan koko rahan edestä.

Te vanhemmat olette esimerkkejä, ohjaatte ja opastatte lastanne, ja nyt ne opit pitäisi saada lapsen päähän upotettua.

Yhteistyössä