Lapsen hoitotuesta

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Tietämätön
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
T

Tietämätön

Vieras
Lapsen hoitotuesta kyselisin kun nämä kelan kiemurat ei ole minulle kovin tuttuja.
Meillä tytölle saatiin diagnoosi pari kuukautta sitten, ikää tytöllä on nyt n.5kk. Tuttavamme sanoi, että olisimme oikeutettuja lapsen hoitotukeen ja toinen taas sanoi, että sit voi saada vasta vanhempainvapaan jälkeen mikäli jää kotiin hoitamaan lasta. Eli voiko lapsen hoitotukea saada jo nyt vanhempainvapaan aikana vaiko vasta sitten kun jään kotihoidontuelle?
Ja mitkä ovat "kriteerit" lapsen hoitotuelle tai se tosin taitaa olla tapauskohtaista? Sen olen kuullut, että kelalla ovat erittäin tarkkoja siitä kenelle ko. tukea myöntävät.

Voit saada vanhempainvapaallakin ja enintään siihen asti, kun lapsi täyttää 16 vuotta. Sen jälkeen - mikäli edellytykset ovat edelleen olemassa - hoitotuen sijasta lapselle voidaan maksaa vammaistukea. Tarvitset lääkärinlausunnon hoitotukea varten. Järkevintä on pyytää se siltä lääkäriltä, joka diagnoosinkin teki.

sairaan lapsen hoitotukea saa, kun lapsi on täyttänyt vuoden. Meidän tytöllä todettiin vilja-allergia puolen vuoden ikäsenä ja saatiin hoitotukea vasta kun tyttö täytti vuoden. Voi tietysti riippua myös sairaudesta

Alkuperäinen kirjoittaja mellan:
sairaan lapsen hoitotukea saa, kun lapsi on täyttänyt vuoden. Meidän tytöllä todettiin vilja-allergia puolen vuoden ikäsenä ja saatiin hoitotukea vasta kun tyttö täytti vuoden. Voi tietysti riippua myös sairaudesta
Riippuu sairaudesta. Mun likka sai sitä syntymästään lähtien.

kiitoksia teille.
Täytynee huomenna neuvolassa puhua asiasta. Juuri viime viikolla oltiin osastojaksolla ja sieltähän oltais saatu se lääkärinlausunto :/
Tosin voihan olla ettei (vielä) saada kyseistä tukea. Mutta jospa neuvolassa tietäisivät asiasta jotain, kelaan en mielelläni menisi kyselemään kun siellä palvelu ei aina ole kovin kaksista :(

Mun kokemukseni mukaan ne kriteerit tuen saamiseksi ei ole kovin kummoiset. Meillä tytöllä sairaus, joka vaatii säännöllisen lääkityksen, ruoka-ajat sekä muutamia pieniä järjestelyjä, mutta ei siis vaikeuta elämää kyllä yhtään. Tukea saadaan vissiin se alin eli 78?/kk.

Neuvolassa ne vielä vähemmän hoitotuesta tietää. Ota sinne osastolle yhteyttä ja kysy olisiko sinulla mahdollisuus saada vaikka puhelinaikaa lastasi hoitaneelle lääkärille. Hän on oikea ihminen sinulle vastaamaan siihen onko lapsella oikeus hoitotukeen ja samalla saat varmaankin sen lausunnon.

Taidanpa soittaa huomenna sinne osastolle. Sieltä piti sosiaalihoitajan soittaa perjantaina sopeutumiskursseista yms. mutta ei soittanut, niin hänhän se varmasti tietää tuosta tuestakin. Kunhan vaan saan hänet eka langan päähän, tuntu olevan kiireinen ihminen.

Alkuperäinen kirjoittaja Ap:
Lääkitystä ei ole. Fysioterapiassa on säännölliset seurantakäynnit ja osastojaksoja on säännöllisesti.

Kuinka usein suunnilleen? Vaatiiko sairaus teiltä päivittäin kotioloissa joitain erityisasioita? Teettekö esimerkiksi päivittäin kotona fysioterapia harjotteita?

Mun Pojalla todettiin vasta lähes 6v keskivaikea älyllinen kehitysvammaisuus ja silloin ekan kerran kun hain sairaan lapsen hoitotukea ni jouduin tekemään valituksen vaikka kaksi lääkäriä suositteli korotettua hoitotukea. No tein valituksen sitten asiasta tietävän sosiaalityöntekijän kanssa ja se meni läpi. Yleensä noihin hakemuksiin kannattaa kirjoittaa ihan kaikesta kuin usein esim joutuu alusvaatteita ostaan ym. Ja ehkä vähän myös suurennella asioita. Mutta kelassakin sanottiin että kannattaa kertoo ihan kaikki ja jos hakemus paperit ei riitä ni kirjoittaa oma kohtasen kirjeen erikseen. Se vaikuttaa siihen päätökseen paljoltikin. Täällä päin missä mä asun on sit aina joku joka kerta ollu apuna noissa uudelleen hakemisissa. Nyt tosin loppuu toi kun poika täyttää 16v marraskuussa. Sit tulee joku kuntoutus raha ja het tuli asumistuki tarkastut mis luki että tulonne muuttuvat 1.12.2007 lähtien ja selvityksiä taas siitä tarvi tehdä:S

Fysioterapiasta en vielä tiedä kuinka usein sitä nyt tulee olemaan kun ei tuon osastojakson jälkeen olla käyty vielä kertaakaan. Osastojaksoja on 3-4 kuukauden välein ja nyt on vielä jotain poliklinikkakäyntejä.
Fysioterapiasta on tiettyjä harjotteita joita tehdään päivittäin, mutta ei sairaus vaadi meiltä kotioloissa muuten mitään erityistä.
En usko, että saadaa kyseistä tukea, mutta tulevaisuudessa varmaankin saadaan. Täytyy vielä kysästä siltä sosiaalihoitajalta ja ainahan sitä tukea voi hakea, eihän siinä mitään menetä.

Alkuperäinen kirjoittaja Ap:
Akondroplasiasta on meidän tytöllä kyse. Mutta kohtalotovereita tuskinpa pahemmin löydän..

Jos vielä luet niin luulen kyllä, että olet oikeutettu tukeen. Meillä ei ole sama sairaus kyseessä, mutta eräs hyvin harvinainen syndrooma kyseessä. Meillä ei ole ollut paljon osastojaksoja, mutta poliklinikka käyntejä aika ajoin. fysioterapia kerran viikossa ja neurologilla kehitysseuranta n. 4 kuukauden välein. Hoitotuki saatiin takautuvasti syntymästä alkaen.

No sit ei ihan joka päivä olla tekemisissä. Mutta seurustelin erään miehen kanssa joskus jonka esikoistyttö oli lyhytkasvuinen. Koskaan eivät sanonu diagnoosia mut sain sen käsityksen et kummallakin oli jóku geeni et mistä johtu ja tytöl oli jossakin geenis vika oli liikaa tai liian vähän.

poika siis syö lääkkeitä kuukaudessa ja noi lääkkeet maksaa 30 taplettia 33 euroa kela kortin kans ilman sitä 60 euroa. Muuten ei lääkkeitä tarvita mut kouluaikoina ollu apua.

Yhteistyössä