Hae Anna.fi-sivustolta

lapsen huollosta sopiminen

Viestiketju osiossa 'Avioero' , käynnistäjänä vierailija, 09.02.2018.

1. vierailija Vierailija

Ero on tulossa, ensisijaisena syynä vuorovaikutuksen ongelmat ja henkinen väkivalta. Takana lähes 20v yhdessäoloa, joista viimeiset n. 4v olen odottanut, että mies lunastaa lupauksensa lähteä ratkomaan suhteen ongelmia pariterapiaan. Nyt hänellä on aikaa, mutta kieltäytyy ehdottomasti. Eroaa mielummin.
    Kolmansia osapuolia ei ole.
    Onko se kaikilla näin mahdotonta? Ja mitä tämä kertoo/ennustaa?

-ehkä mun on pakko tehdä silleen, et mä en nyt voi ottaa just tätä asuntoa ja et meidän pitää vaan tehdä sopimukset sitä ennen. ja ehkä pitäis aloittaa siitä, et me mentäis tapaamaan lastenvalvojaa.
    - - - - -
    jos et sä tuu sinne niin nehän tekee päätökset ilman sua kuulematta.
    - mä en tule sinne
    - mmm. miks et sä tuu sinne?
    - ihan kiusallaan
    - ihan kiusallaan? no, miksi? ketä sä kiusaat siinä muuta ku sun lasta?
    - no näkeepähän sitte millanen mulkku sil on äitinä
    - no miten se nyt siitä näkee millanen mulkku äiti on?
    - - - -
    - siis no ei sitä lastenvalvojaa nyt välttämättä tarvita. pystytäänkö me yhessä sopimaan noista asioista? xxxx toivois semmosta viikko-viikko-systeemiä. sopisko se sulle?
    - en tiiä
    - no sopisko sulle että se olis mulla viikot ja sulla joitain viikonloppuja?
    - en tiiä
    - noo sopisko et se olis vaan sulla?
    - en tiiä
    - no annaksä sitten viranomaisten päättää sun puolesta jos sä et tiiä?
    - - - -
    annatko?
    - - - -
    - - - -
    no siis sua nyt vissiin rassaa täs asias ainoastaan raha. sä haluisit et tää parisuhde päättyy, mut sä haluut että
    - ...tätä saatanan jauhamista.
    - no ku ei niinku tarvis jauhaa, ku tehtäs vaan niinku päätöksii. mä yritän täs just saada sult vaan vastauksii, et sit voitas niinku jatkaa. haluuksä sit et lakimiehet keskustelee jos sä et ite haluu keskustella?
    - mä en mitää lakimiestä maksa
    - no, voinko mä sit vaan tehdä listan asioista jotka pitää päättää ja sä vastaat kyllä tai ei?
    - tee mitä teet
    - eli sä et haluu puhua. et mä vaan annan sulle paperin, et sä vaan pistät rastin ruutuun et joo tai ei. sopiiko sulle semmonen?
    - mm
    - no mä yritän nyt sit tehdä sellasen, koska pakko ne ratkasut on vaan tehä.

2. puupää Vierailija

Vaikuttaa siltä että mies ei sittenkään halua erota vai oletteko sopineet yksissä tuumin asiasta eli avioerosta. Olen lukenut jostain artikkelista, että miehet ovat yleensäkin naisia huonompia puhumaan, keskustelemaan, kommunikoimaan ja naisia huonompia vuorovaikutustaidoissa. Se on sitten sitä "en tiiä" ," tee mitä lystäät", " ei kiinnosta". Pystyttekö riitelemään rakentavasti? Ehkäpä kannattaisi ottaa ensin asumusero, jospa mies alkaisi ajattelemaan.

3. vierailija Vierailija

Kiitos kommentista. Itseasiassa ehdotin nimenomaan suhteen jatkamista, mutta eri osoitteita, syynä se, että miehellä palaa usein käämit minuun, jolloin mm. haukkuu varsin rankasti lapsen kuullen minua asioista, myös sellaisista, joita en voi ainakaan yksin muuttaa (kuten huonompi palkkani, jokin pieni väärinkäsitys, joka olisi voitu välttää, jos kommunikointi pelaisi yms).
    Saman katon alla asumisen ehdoksi asetin, että kommunikointi on saatava kuntoon. Olen ottanut asian esiin jo kolme vuotta sitten, mutta antanut tähän saakka aikaa kehittää sitä omin neuvoin. Asiat ovat menneet vain huonompaan päin, joten ammattiapu, joku sovittelija vähintään on tarpeen.
    Nyt olen väsynyt siihen, että yritän yksin pitää lankoja käsissäni, pitää kalenteria kaikkien menoista, suunnitella lomia (meillä ei ole ollut yhteistä lomaa vuosikausiin, koska aina tulee miehelle joku este pitää lomaa).
    Itse en jaksa enää uskoa, että ainakaan rakkaus olisi se syy, miksi hän ei haluaisi erota. Liittyy ehkä taloudellisiin seikkoihin. Nyt onkin vaikuttanut myötämielisemmältä, kun olen hänet vakuuttanut, että rahansa eivät minua kiinnosta lainkaan.
    Mutta keskustelut ovat tuota samaa tasoa.

4. vierailija Vierailija

Ja lisään edelliseen, että mielipiteensä erilleenmuutosta vaihtelee välillä: "Painu vittuun täältä, muuta vaikka vanhemmilles!" tai "en mä sua pois täältä ajais kuitenkaan". Tuota voi olla vaikka saman päivän aikana edestakaisin.

5. vahva muija Vierailija

Onko miehesi tullut ajatelleeksi sitä vaihtoehtoa, että jos muutat asumaan omaan asuntoon ( ei vanhempien luokse nyt sentään kukaan aikuinen muuta) ja eroatte, hänen pitää lunastaa sinun osuutesi asunnosta pois (edellyttäen että teillä yhteinen omistusasunto). Pitkään yksinasuneena tiedän, miten kallista yksinäisen elämä on, kun kaikki pitää maksaa yhdestä pienestä palkasta.
    Sitten vielä elatusmaksut päälle.
    Mitä tulee huonoon kielenkäyttöön ja haukkumiseen, epäkunnioittavan kielenkäytön suhteen tulisi olla nollatoleranssi. Se on henkistä väkivaltaa. Lapsi oppii samanlaisen mallin ja kierre vain jatkuu.

6. vierailija Vierailija

Niin, mulla on nollatoleranssi tuolle kielenkäytölle, mutta eipä se sitä saa loppumaan. Ja kyllä, luulen että hän nimenomaan on tullut ajatelleeksi asumisen kalleutta ja siksi hänellä onkin selkeä ratkaisu mielessä: jatketaan elämää yhdessä ja minun on muututtava sellaiseksi, että kestän
    hänen purkauksiaan. Syötävä esim jotain lääkkeitä, jotta en ole niin herkkänahkainen. :D

Kaikki kentät ovat pakollisia
Luonnos tallennettu Luonnos poistettu

Jaa tämä sivu

Alibi
Anna
Deko
Dome
Erä
Hymy
Kaksplus
Kippari
Kotilääkäri