Lapsen karsastuksesta

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "Hätähousu"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
H

"Hätähousu"

Vieras
Huomattiin tänään että lapsen silmä karsastaa ajoittain. Seilaa selvästi välillä nenään päin. Mä tietty googlaamaan ja löysin kaikkia karmeuksia. :( Onkos teillä jotain kokemuksia tuollaisesta ajoittaisesta karsastuksesta? Annetaanko siihenkin lasit tai lappuhoitoa? Ei ole aiemmin huomattu, ei näy valokuvissa tms. Eikä lapsi ole mitään valittanut että näkisi huonosti. Onneksi 4-vuotis neuvola on jo kolmen viikon päästä.

Karsastuksessa toinen silmä voi toimia aivan normaalisti, eli sillä näkee ihan hyvini, joten ei itse huomaa näössä mitään vikaa. Pyydä lasta sulkemaan se ei-karsastava (normaali) silmä/pistä joku huivi sen päälle ja katso sitten näkeekö vielä samalla tavalla kuin ennen.

Itse sain lasit 2v juuri karsastuksen vuoksi, ja oli sitten kaikenmaailman lappuhoitoja kans siinä vuosien varrella. Koskaan se ei parantunut.

Sitä mä ihmettelinkin kun ei tosiaan jatkuvasti karsasta ja tänään huomattiin tuo satunnainen. Lähinnä se ihmetyttää kun ei tosiaan ennen oo mitään ollut. Hyvähän se on että on huomattiin eikä mua lasit sinänsä haittaisi. Onhan mulla itsellänikin lasit ja miehellä kans.

Tuskin saa laseja saati aloitetaan edes lappuhoitoa.
Meillä tytöllä karsastaa silmät aina välillä. Asiaa seurailtu vuosia,eikä ole laseja saamassa,tai edes lappuhoitoa,ellei pahene.Käydään karsastushoitajalla/silmälääkärillä kerran vuodessa.

Meidän pojalla on aika silmäpolille tämän kuun lopulla karsastuksen takia. Minäkin menin ja luin kaikki kauhukertomukset, mutta rauhoitin sitten itseni että karsastus on siinä vaikka mitä tekisin. Sille ei nyt mitään voi.

Tutkitaan ja katsotaan, mitä seuraavaksi vai onko mitään.

Se oli kyllä typerää, että neuvolalääkäri ei juuri sillä hetkellä nähnyt mitään eikä uskonut minua, passitti kotiin suurin piirtein paheksuen aikansa väärinkäyttöä. Yksityinen taasen kirjoitti lähetteen saate sanoin: meille riittää, että vanhempi on huolissaan.

Meillä tyttö sai lasit 3,5vuotiaana. 3v neuvolassa huomattiin ettei näe kunnolla --> silmäpolille aika, siellä selvis että karsastaa vähän ja toinen silmä on ns. laiskasilmä ja siihen lappuhoitoa ja lasit. Nyt muutama vuosi pietty laseja, koko aikaa ei ole tarvinnut lappuhoitoa ja näkö välillä huononi ja sitten parani, nyt on sama kuin alussa. Ehkä se tästä. ei ainakaan ole huonontunut! =)