Lapsen karsastus, miten asiassa on edetty?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "ihmettelijä"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
I

"ihmettelijä"

Vieras
Te, kenen lapsella on havaittu karsastus jo pienenä, miten asiassa on edetty? Meillä on ollut aivan pienestä asti karsastusta toisessa silmässä, mutta asialle ei ole vielä tehty mitään. 1,5 v. neuvolassa saatiin vain kontrolliaika neuvolalääkärille. Moni on sanonut minulle, että eikös se karsastus tule hoitaa heti pienenä ettei pahene. Eikö tämänikäinen saisi jo silmälääkäriin lähetettä? Vai voidaanko siellä tehdä mitään näin pienelle? Karsastus ei ole jatkuvaa, vaan ilmaantuu lähinnä lapsen väsyessä ja jos katselee pitkään telkkaria. On kuitenkin päiviä, jolloin karsastaa muutenkin.

Vielä kysyisin, onko lapselle karsastava silmä ollut näkökyvyltään muuten normaali? Onko tarvittu silmälaseja? Lappuhoitoa? Leikkausta? Onko kyseessä ollut perinnöllinen vaiva?

Mä itse sain puolitoista vuotiaana lasit korjaamaan karsastusta. 14v mulla ne oli, kunnes joku kaunis päivä hävitin lasini ja uudet vain jäi hankkimatta. Vieläkin väsyneenä toinen silmä karsastaa.
Aikanaan olin vaikka mitä kierosilmästä umpikieroon.. :(

Meillä totes alle puoli vuotiaan pojan neuvolalekuri normitarkastukses et karsastais..laitettiin lähete eteenpäin ja nyt poitsu on 8kk ja eilen tuli postis aika et saas nähä mitä tehään..

Eka luokalla huomasivat että toinen silmä ei tehnyt mitään, harotti vain minne sattuu. Sain lasit, joita pidin teini-ikään asti, sitten näkö muutamassa vuodessa parani niin, että sain heittää ne lopulta nurkkaan. Nykyisin kun olen väsynyt, silmät harittaa ja testeissä karsastuksen huomaa, mutta olen pärjännyt silti ilman laseja.

Yhteistyössä