Lapsen kaverin käytös

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "Aapee"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
A

"Aapee"

Vieras
Kaverini kävi eilen meillä 4 vuotiaan lapsensa kanssa. Koko vierailun ajan tämä lapsi kiusasi meidän lasta, repi leluja käsistä, läpsi ja töni. Puutuin käytökseen joka kerta, mutta lapsen äiti ei tehnyt mitään, istui vaan hiljaa. Onneksi heillä oli muutakin menoa ja lähtivät aika pian pois. Miten mun pitäisi toimia seuraavilla vierailuilla? Tämän lapsen käytös on aina samanlaista ja äiti ei ikinä puutu asiaan millään tavalla.

Sanoisin sille äidille, että ihan oikeasti, pidäppä vähän kuria ja vahtia sinäkin tässä, leikit loppuu jos ei repimättä osata olla. Ei minusta sen ihmeempiä pohdintoja vaadi vaan ainoastaan suun aukaisun niin pääsee kaikki osapuolet vähemmällä. Jos se äiti ei nyt sitten hokassut olla ihan skarppina jostain syystä. Ihme draamaa aina joka asiasta järjestää ja jäädä pohtimaan, että kuinka nyt sitten ensi kerralla tekisin/sanoisin kun sanoisi sillon tilanteen ollessa päällä.

[QUOTE="marianna";26389521]Sanoisin sille äidille, että ihan oikeasti, pidäppä vähän kuria ja vahtia sinäkin tässä, leikit loppuu jos ei repimättä osata olla. Ei minusta sen ihmeempiä pohdintoja vaadi vaan ainoastaan suun aukaisun niin pääsee kaikki osapuolet vähemmällä. Jos se äiti ei nyt sitten hokassut olla ihan skarppina jostain syystä. Ihme draamaa aina joka asiasta järjestää ja jäädä pohtimaan, että kuinka nyt sitten ensi kerralla tekisin/sanoisin kun sanoisi sillon tilanteen ollessa päällä.[/QUOTE]

NO musta ainakin tosi vaikea sanoa suoraan! Monesti olen tuollaisissa tilanteissa, ehkä vähän lievemmissä ollut. Sanon aina sille toiselle lapselle "ei saa ottaa kädestä" " ei saa töniä" jne. mutta en kyllä kehtaa äidille sanoa suoraan, jos ei itse sano mitään! Kehtaako joku oikeasti sanoa äidille?

[QUOTE="vieras";26389560]NO musta ainakin tosi vaikea sanoa suoraan! Monesti olen tuollaisissa tilanteissa, ehkä vähän lievemmissä ollut. Sanon aina sille toiselle lapselle "ei saa ottaa kädestä" " ei saa töniä" jne. mutta en kyllä kehtaa äidille sanoa suoraan, jos ei itse sano mitään! Kehtaako joku oikeasti sanoa äidille?[/QUOTE]

Kehtaan. Ja oon sanonu. En jaksa alkaa paimentaa yksin vieraitakin. Kun kerran aikunen on mukana. Ei sitä tarvi mitenkään pahasti sanoa ja loukaten.

• Tykkää
Reactions: Anatolia
Lapsen käytöstä en sinänsä ihmettele. Äidin käytöstä kylläkin.

Ja äidille sanoisin ihan suoraan että olisi kivaa, jos puuttuisit lapsesi tekemisiin, minä en jaksa puuttua jatkuvasti kun lapsi & kasvatusvastuu eivät ole minun.

Mustakin on tosi vaikeaa sanoa suoraan kaverille, että vois alkaa joskus pitää kuri lapselleen. Tää ei nimittäin ollut ensimmäinen kerta, heille kun mennään kylään on meno vieläkin hurjempaa. Jokaisen lelun ja tavaran tämä lapsi ottaa kädestä, millään ei anna leikkiä, kaveri vaan sanoo että tämä lelu on hänen lapselle niin tärkeä, leiki vaan sillä ja ei sun tarvitse antaa sitä meidän lapselle. Itse olen yrittänyt opetta lapselleni että toisetkin saavat hänen leluillaan leikkiä ja kädestä ei saa ottaa.
Tämä lapsi on kuitenkin jo kohta 5 vuotias, eikö sen ikäisen jo olettaisi isaavan leiikiä toisten lasten kanssa?

[QUOTE="Aapee";26389679]
Tämä lapsi on kuitenkin jo kohta 5 vuotias, eikö sen ikäisen jo olettaisi isaavan leiikiä toisten lasten kanssa?[/QUOTE]
Ei lapsi itsestään opi, kyllä siihen tarvitaan mm. vanhempien opastusta...
Jos äiti katsoo vierestä kun lapsi lyö jne, eikä puutu asiaan, niin en yhtään ihmettele miksi lapsi ei osaa leikkiä nätisti.

[QUOTE="vieras";26389560]NO musta ainakin tosi vaikea sanoa suoraan! Monesti olen tuollaisissa tilanteissa, ehkä vähän lievemmissä ollut. Sanon aina sille toiselle lapselle "ei saa ottaa kädestä" " ei saa töniä" jne. mutta en kyllä kehtaa äidille sanoa suoraan, jos ei itse sano mitään! Kehtaako joku oikeasti sanoa äidille?[/QUOTE]

Ehkä tuon sinun tyylisi vuoksi jäät tavallaan yksin paimentamaan lapsia? Siis jos toinen "säätää" siinä lasten välissä koko ajan niin ettei itse kerkeä tilanteisiin puuttumaan, niin voi olla että tulee ajatus että antaa tuon toisen sitten paimentaa.
Ja ei tosiaan tarvitse törkeä olla tai alkaa huutamaan että "jo se on perkk!! kun et voi pentuas vahtia!!" vaan sanoa vaan, että miten toimitaan ja jos näyttää että tilanne ei muutu niin kysyä ihan suoraan, että "onko tässä jokin ongelma, että ei voi leikkiä nätisti?" Ei minusta normaali keskustelusta aikuiset ihmiset loukkaannu tai suutu toisilleen, vaan asiat puidaan halki ja sovitaan yhdessä miten toimitaan.

[QUOTE="Aapee";26389679]Mustakin on tosi vaikeaa sanoa suoraan kaverille, että vois alkaa joskus pitää kuri lapselleen. Tää ei nimittäin ollut ensimmäinen kerta, heille kun mennään kylään on meno vieläkin hurjempaa. Jokaisen lelun ja tavaran tämä lapsi ottaa kädestä, millään ei anna leikkiä, kaveri vaan sanoo että tämä lelu on hänen lapselle niin tärkeä, leiki vaan sillä ja ei sun tarvitse antaa sitä meidän lapselle. Itse olen yrittänyt opetta lapselleni että toisetkin saavat hänen leluillaan leikkiä ja kädestä ei saa ottaa.
Tämä lapsi on kuitenkin jo kohta 5 vuotias, eikö sen ikäisen jo olettaisi isaavan leiikiä toisten lasten kanssa?[/QUOTE]

Ehkä tuo lapsi ei ole oppinut eikä häntä olla ohjattu. Siihenkin tarvitaan ohajusta miten leikitään ja käyttäydytään muiden kanssa ja omien lelujen suhteen.

[QUOTE="Aapee";26389679]Mustakin on tosi vaikeaa sanoa suoraan kaverille, että vois alkaa joskus pitää kuri lapselleen. Tää ei nimittäin ollut ensimmäinen kerta, heille kun mennään kylään on meno vieläkin hurjempaa. Jokaisen lelun ja tavaran tämä lapsi ottaa kädestä, millään ei anna leikkiä, kaveri vaan sanoo että tämä lelu on hänen lapselle niin tärkeä, leiki vaan sillä ja ei sun tarvitse antaa sitä meidän lapselle. Itse olen yrittänyt opetta lapselleni että toisetkin saavat hänen leluillaan leikkiä ja kädestä ei saa ottaa.

hei mun kaverin lapsi on syksyllä 7 ja ollu just tasan samanlainen aina.siks ei juuri enää nähdä,ku ei jaksa aina sitä et omat lapset saa kärsiä koko kyläilyn ajan.äiti ei saa mitään otetta lapseensa..

Ja meillä alkaa olla harvassa erään tuttavaperheen kanssa tapailut. Heillä esikoinen tosi rasittava, ei häntä jaksa edes toi muksu. Kuopus on ok ja hänen kanssaan poika leikkii mielellään. Tää esikko tuntuu olevan ain vaan vähemmän vanhempiensa hanskassa. En jaksa olla kokoaika paimentamassa ja komentamassa muitakin kun omaani.