lapsen käytökselle syy.

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Joonan äiti.
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
J

Joonan äiti.

Vieras
Hitto mä oon tyhmä!!!

Oon miettiny jo pitkään miten miltei 4 vuotiaan poikani käytös on hirveää..

Olen liikaa tietokoneella.. Toki hoidan aamuhommat,kotihommat jne. Ruoat ja ulkoilut pojan kanssa.

Mutta, oon ollu liian sokea huomatakseni oman riippuvuuteni internettiin. ei, en käytä naamakirjaa mutta notkun muualla.

Poika haluaa leikkiä yleensä yksin, ei huoli siis minua leikkihin. Ei oo koskaan pienempänäkään oikein huolinut muutakuin apukaveriksi hiekkalaatikolle jos silloinkaan. Haluaa leikkiä myös ystävien ollessa kylässä yksin. Olin itse samanlainen pienenä.

Poika myös pelailee konsolia monta tuntia päivässä..tuntuu olevan henki ja elämä.
Lapsi myös katsoo piirrettyjään.. ja minä kuvittelen silloin minulle vapaa aikaa istumalla koneella..

miten ihminen voi olla näin idiootti ja HUONO äiti?! tätä on jatkunut nyt koko kesän kun olen ollut työttömänä. Masennuksen poikasta ilmassa jne. Tämä on vaan surkeiden sattumusten sarja..

voi luoja!

miten voi vieroittaa tästä paskasta itsensä kotiäidiksi?! en osaa olla sellainen kunnollinen koska olen ollut töissä heti äitiysloman loputtua!! apua. :/

kone pysyy huomisen kiinni. ainoa mitä käyn tekemässä on sanomalehtien luku verkossa. eli aamun lehden. ja päivän sää.

säälittää pieni poikani joka on jäänyt niin paljon huomiotta.. lapsi ei tottele yhtikäs mitään.. ei varmaan kun ei saa tarpeeksi huomiota!

Olenkin ihmetellyt miksi on alkanut kantamaan piirrustuksia kirjaimellisesti paperi tolkulla näytille. piirrellyt seinille sotkee ruoilla jne.. syypää olen minä ja minun käytökseni.

Oli helpottavaa myöntää epäonnistuneensa ja olevansa huono paska äiti.
Onneksi olemassa on muutos, ja sen aion tehdä. Lapseni on minulle kaikki kaikessa!

Kait tämä kaikki johtuu juuriki siitä kun tottunut painamaan niskalimassa töitä ja sitten jääkin ns tyhjänpäälle yyhoona. Ei osaa elää tätä kotiäidin elämää.

haukkukaa,tökkikää tikulla kehukaa ihan mitä vain! olen nöyryytykseni ansainnut.

mutta kovin harva osaa ääneen tämmöistä myöntää! siitä ainaki + mulle. :)

Joo, tämä tietokone on pahimmillaan riippuvuutta aiheuttava helvetinkone :(

Hienoa, kun tunnistit tämän itsessäsi. Annoit motivaatiota tarkastella taas myös omaa koneella istumistani. Ja tämä palsta taitaa olla täynnä meitä samanlaisia -paitsi kohta tänne tulee palstamammat väittämään, etteivät he tokikaan sellaiseen syyllisty, juupa juu uskotaan :)

[QUOTE="...";26865424]Joo, tämä tietokone on pahimmillaan riippuvuutta aiheuttava helvetinkone :(

Hienoa, kun tunnistit tämän itsessäsi. Annoit motivaatiota tarkastella taas myös omaa koneella istumistani. Ja tämä palsta taitaa olla täynnä meitä samanlaisia -paitsi kohta tänne tulee palstamammat väittämään, etteivät he tokikaan sellaiseen syyllisty, juupa juu uskotaan :)[/QUOTE]

äläpä muuta sano tuosta riippuvuus jutusta.. töissäkun ei aikaa ollu chättäillä eikä selailla palstoja eikä verkkokauppoja. nykyään hurahtaa tunteja huomaamatta siihen että luen jonku blojeja tai pyörin anttilan tai elloksen sivuilla. jäänyt vähän vaihde päälle tässä koneella jumittamisessa.

luoja paratkoon. jos pitäisi loppuviikon kone-vapaan elämän ihan sunnuntaille saakka, tosin aamun lehtiä lukuunottamatta kun ne oon verkossa ostanu, niin pakko lukea tai menee rahat hukkaan. HUOH.

ihmettelinkin että miksei lapsi käytökseltään ole huomiota hakeva mummolassa..ei varmaankaan kun siellä molemmat isovanhemmat pitää lasta keskipisteenään.

niin minunkin pitäisi tehdä, hän on osa minua ja minun rakkauteni. miksen ole tätä aiemmin tajunnut?! .. viheltää pääkopassa ja lujaa. Noh.

aamulla herään lapseni kanssa aamiaiselle YHDESSÄ samassa pöydässä..
aamupesut, ja aamun lastenohjelmat. sitten leikkiä jne jne..

VOI NIITÄ AIKOJA KUN EI OLLUT KAIKILLA TIETOKONETTA.

Hienoa että olet nyt herännyt ja aloitat muutoksen. Itse olen lähes tuhonnut parisuhteeni koneella istumalla.. Esikoisen ollessa vauva halusin olla hyvä äiti ja olla läsnä lapselle,joten avasin koneen vasta hänen mennessään nukkumaan. Noh,nyt ollaankin tianteessa jossa minä istun koneella illat ja mies katsoo tvtä/surffaa netissä padilla/lukee jotain tms kun ei saa musta seuraa. Alkukesästä mietittiin vakavasti onko meillä muuta yhteistä kun lapset ja asuntolaina.. Päätettiin vielä yrittää korjata tilanne (nyt mies katsoo ihan oikeasti olympialaisia ja minä hoidan koneella asioita palstailun lomassa).

Monelta sun lapsi herää aamuisin? Jos ei ihan tolkuttoman aikaisin niin nouse esim puol tuntia aiemmin ja lue lehdet sillon. Tai jos olet koneella lapsen ollessa hereillä/kotona,laita kello soimaan esim puolen tunnin päästä,se on merkki sulkea kone (vaikka oliskin joku kesken). Saman systeemin voit opettaa lapselle pelaamisen/videoiden katselun suhteen,että kun kello soi,menee laite kiinni.

Todella hyvä aloitus tärkeästä aiheesta! Usean tunnin nettisurffailusta tulee jotenkin turtunut ja ahdistunut olo, tähän täytyy alkaa tietoisesti tehdä muutos varsinkin sitten kun tulee vauva. Pitää asettaa jokin raja päivittäiselle netinkäytölle vaikka puoli tuntia ja keksiä muuta parempaa tekemistä niin ettei nettiä tarvitsisi joka päivä avatakaan. Joskus matkoilla tai joissain ollessa on mennyt useampi päivä ilman nettiä ja olen aina kokenut sen suurena helpotuksena. Yksin kotona ollessa ajautuu helposti siihen että paremman tekemisen puutteessa ajautuu lukemaan foorumeja ja blogeja mikä onkin loputon suo. Vielä ysärillä ei ollut tietokoneita ja kännyköitä enkä koe että me jäätiin silloin mistään paitsi :) Päinvastoin oikeaa kanssakäymistä oli paljon enemmän.

Mä en ole yleensä antanut itseni olla koneella kun lapsi on hereillä. Mutta kyllähän sitä sitten joskus on käynyt niin, että on pakko mennä maksamaan esim. joku lasku tai muutoin hoitaa jotain tärkeää netissä ja sitten olenkin jäänyt siihen vahingossa pidemmäksi aikaa. Mutta kyllä meillä ainakin poika aika pian tulee sanomaan että sammuta jo se tietokone. Ja silloin kyllä viimeistään pakotan itseni sammuttamaan.

Toisaalta: älä ota sitäkään asennetta, että lasta pitäisi koko ajan huomioida ja viihdyttää. Kultainen keskitie on hyvä! Välillä äidille omaa aikaa (vaikka jotain muuta kuin koneella..) ja välillä yhteistä aikaa. Niin on hyvä :)