Lapsen kertomaa varahoitopaikasta

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja sydäntä särkee
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
S

sydäntä särkee

Vieras
Tyttöni 3v on normaalisti pph:lla ja siellä hyvin pitää puolensa 2v poikaa vastaan, välillä vähän liiankin kanssa. Varahoidossa silloin tällöin on ryhmisessä ollut ja siellä kohtuu hyvin kait asiat menneet.

Eilisen päivän oli taas siellä ja kotona kertoi, että "Tiia ei antanut minun leikkiä ollenkaan junaradalla. Kaikki muut sai leikkiä, mutta minä en". Oli tosi surullisen oloinen. Tuo Tiia on jo 5-vuotias. Jotenkin tuntuu että oli ollut vähän ulkopuolinen. Ei ollut sitten oikein kai siihen mitään sanonut.. sanoin että siihen pitää sanoa, että kyllä minäkin saan näillä leikkiä, ja jos sekään ei auta, niin kertoa hoitotäteille. Tädit ei vissiin tätä tilannetta nähneet. Sydäntäni särkee kun ajattelen että jää ulkopuoliseksi ja etenkin se, että jos ei uskalla pitää puoliaan. Mitenkä sitä voisi harjoitella?

Aiemmin oli siellä viikon ja silloin oli löytynyt kuulemma hyvin yhteinen sävel saman ikäisen tytön kanssa ja hyvin oli ollut leikeissä mukana.

Tyttö on vähän ujon ja aran puoleinen.

nuo kommentit on meille ihan tuttuja. Kuuluu tuohon ikään ´ja lapsi oppii ns. kantelun, eli värittää myös totuutta. Oma tyttö saattaa tulla sanomaan, että poika löi, vaikka itse huomasin pojan vahingossa leikin kesken hipaisseen tyttöä. Seuraa tilannetta kotonakin ja muualla. Onko tyttösi yliherkkä vai onko todella niin, että hän jää leikin ulkopuolelle. Yksi leikkitilanne ei kerro vielä koko asiaa. Jos asia toistuu, on siihen toki puututtava ja tietysti tuossa mainitsemassa tilanteesssakin, jos se olisi huomattu. Lasten puheet vaan ei aina ole mustavalkoisia.

Niin höykkyyttää varmasti itsekin pienempiään, mutta sen tiedän että se ainakin on molemminpuolista tuolla pph:lla, siis 2v höykyttää meidän tyttöä ja meidän tyttö sitä. Osaavat kyllä noin pääsääntöisesti kyllä leikkiä hyvin sovussakin.

[QUOTE="just";22317112]No olipas järkevästi kirjoitettu!?!?[/QUOTE]
No aloittaja kirjoitti, että omakin lapsi pitää puoliaan vähän liiankin kanssa vuotta nuorempaa lasta kohtaan ja sitten heti perään ihmettelee, että kauheaa kun omaa lasta joku vanhempi lapsi on vähän syrjinyt. Kyllä tuo nyt väistämättä vaikuttaa siltä, että oma lapsi saa tehdä mitä vain, ja hyvä kun osaa puolensa pitää, mutta kukaan muu lapsi ei missään tapauksessa saa puoliaan pitää omaa kullannuppua vastaan.

No aloittaja kirjoitti, että omakin lapsi pitää puoliaan vähän liiankin kanssa vuotta nuorempaa lasta kohtaan ja sitten heti perään ihmettelee, että kauheaa kun omaa lasta joku vanhempi lapsi on vähän syrjinyt. Kyllä tuo nyt väistämättä vaikuttaa siltä, että oma lapsi saa tehdä mitä vain, ja hyvä kun osaa puolensa pitää, mutta kukaan muu lapsi ei missään tapauksessa saa puoliaan pitää omaa kullannuppua vastaan.

En mielestäni ole missään viitannut siihen, että oma lapseni (kyllä, kullannuppuni) saisi tehdä mitä haluaa. Kirjoitinkin tuohon, että normihoitopaikassa se on molemminpuolista lasten välillä, eikä ketään leikistä pois syrjitä (tietääkseni). Tottakai sanon aina hänellekin että toiset on otettava mukaan!

Ihmeellistä kiihkoilua sinulta, en ymmärrä.

Tiia ei antanut minun leikkiä ollenkaan junaradalla. Kaikki muut sai leikkiä, mutta minä en".

Lapsen kertomana voi tarkoittaa myös sitä että Tiia leikki yksin ja halusi leikkiä yksin. Muut eivät olleet edes kiinnostuneet leikkimään. Toki olisi varmasti ollut kiva että lapsesi pääsisi mukaan kaikkiin leikkeihin ja AINA. Näin vain ei valitettavasti ole. Jos varahoidosta kerta on kysymys niin tuskin voidaan olettaa että hänet leikkihin otetaan välittömästi mukaan.

Käsi sydämellä; kuinka monella on lapsi joka välittömästi toivottaa tervetulleeksi uuden lapsen leikkeihin. Kyllä lapsetkin vierastavat. Valitettavaa, mutta en nyt satunnaisista kerroista tilannetta ihmettelisi. Juuri tällaisista syistä varahoito on useinkin hankalaa.

Yhteistyössä