Lapsen kuume

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "vieras"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

"vieras"

Vieras
Kauan katsoisitta lapsen kuumetta kotona jos lapsella ei yleensä nouse kuume ja nyt on 3 päivää kuumeessa?
Kuumetta on tosin ollut enimmillään 38.5, mutta todella harvoin edes nousee kuume.
Onkohan nyt liikkeellä jotain tautia vai tavan flunssaa vain?

Yleisvoinnin mukaan mennään. Jos lapsi muuten virkeän oloinen, syö ja juo eikä valita kipuja, eikä kuume sahaa yli neljänkympin niin kotona voi katsella hyvinkin 4-6 päivää. Tähän vuodenaikaan ei muuta olekaan liikkeellä kuin flunssia, joka lähtöön löytyy pöpöä, joten jos pelkkää kuumeilua, niin katsele rauhassa vielä ainakin huominen.

Ilman muuta nyt päivystykseen, eikä mitään kuumelääkettä! Eihän ne sitten usko edes että kuumetta on edes ollut... Meidänkään lapsella ei yleensä tule kuume, mut viimeks mentiin päivystykseen yöllä, kun kuumetta oli ollut just toi 3 päivää. Eivät meinanneet antaa antibioottia, mutta sanoin etten lähde ennen kuin saamme sen

Syö ja juo, mutta muuten on kyllä kipeän oloinen. Ja ikinä ei ole kuumetta tullut flunsassa ainoastaan silloin kun on ollut joku muu tauti, eikä silloinkaan nouse yli 39.
Huomenna käymme näytillä varmistamassa jos kuume jatkuu. Viimeyönä annoin lääkettä ja kuume ei laskenut silläkään.

Ei nyt mihinkään PÄIVYSTYKSEEN mennä minkään pelkän kuumeen takia!!!
Meillä oli viime viikon 4 päivää kovassa kuumessa (11kk) 39,4 ja supot ei laskenut yhtään, sitten rupes seuraavina päivinä tippumaan (käytiin 3 päivänä lääkärissä->korvatulehdus.) Eipä olis tullu mieleenikään mennä päivystykseen. Kyllä se yleisvointi pitää katsoa ja sen mukaan sitten. Jos yleiskunto ok ja kuumetta 38,5 niin mun mielestä ei oo mitään hätää! Minkähän ikäisestä on kyse?

[QUOTE="Vierailija";22783548]Ilman muuta nyt päivystykseen, eikä mitään kuumelääkettä! Eihän ne sitten usko edes että kuumetta on edes ollut... Meidänkään lapsella ei yleensä tule kuume, mut viimeks mentiin päivystykseen yöllä, kun kuumetta oli ollut just toi 3 päivää. Eivät meinanneet antaa antibioottia, mutta sanoin etten lähde ennen kuin saamme sen[/QUOTE]

Että tämmösiä vanhempia ja neuvojia. :D

Meillä oli viime viikon 4 päivää kovassa kuumessa (11kk) 39,4 ja supot ei laskenut yhtään, sitten rupes seuraavina päivinä tippumaan (käytiin 3 päivänä lääkärissä->korvatulehdus.) Eipä olis tullu mieleenikään mennä päivystykseen. Kyllä se yleisvointi pitää katsoa ja sen mukaan sitten. Jos yleiskunto ok ja kuumetta 38,5 niin mun mielestä ei oo mitään hätää! Minkähän ikäisestä on kyse?[/QUOT

5 vuotias kyseessä ja päivät menee sylissä ja pötkötellessä, piirellä jaksaa ja muuta rauhallista leikkiä.
Ja en ole yöllä menossa päivystykseen mutta huomenna kyllä jos kuume jatkuu.Täälläpäin kun ei ole kuin päivystys auki näin joulunaikaan.

5-vuotias on jo kohtuu iso ja näkee hyvin jos rupeaa olemaan aivan veltto. + siitä että ruoka ja juoma menee. 38,5 rupee olemaan juuri se raja kun itse annan lääkettä, muuten pyrin että elimistö itse hoitaa taudin. Pamol poretabletit on meillä hyviksi todettu (isommille yli 4v) kun ei meillä oikein nuo muut lääkkeet mene alas ilman yökkäystä. Oletko antanut lääkettä?Kysele vielä korvat ja kannattaahan nekin varmuudella tarkistaa...

Joulunpyhät päivystyksessä viettäneenä voin sanoa, että ihan normaalilta lenssulta kuulostaa, voipi kestää yli viikonkin. Muuta ei ole tehtävissä kuin lepo, kuumelääkitys ja nesteen saannin turvaaminen. Jos se sinua kuitenkin kovasti huolestuttaa, niin mene näytille, eihän siinä sen kummempaa. Kannattaa kuitenkin soittaa ensin ja kysyä vähän, että onko juuri teilläpäin jotain vastaavaa liikkeellä, mikä on jonotilanne ja että kannattaako ylipäätään vielä huomenna mennä, kyllä ne yleensä sieltä osaa kertoa. Itse en vielä menisi, varsinkaan jos ei ole muita oireita, reilusti vaan kuumelääkettä kehiin, usein vanhemmat antavat liian vähän ja sanovat ettei tehoa. Jos kuitenkin saa nukuttua, syötyä ja ennen kaikkea juotua edes kohtuu hyvin, niin ei kannata ainakaan hätääntyä...:)

5-vuotias on jo kohtuu iso ja näkee hyvin jos rupeaa olemaan aivan veltto. + siitä että ruoka ja juoma menee. 38,5 rupee olemaan juuri se raja kun itse annan lääkettä, muuten pyrin että elimistö itse hoitaa taudin. Pamol poretabletit on meillä hyviksi todettu (isommille yli 4v) kun ei meillä oikein nuo muut lääkkeet mene alas ilman yökkäystä. Oletko antanut lääkettä?Kysele vielä korvat ja kannattaahan nekin varmuudella tarkistaa...

Juuri sen takia aion huomena näytillä käyttää kun ei oikein jaksa mitään ja en odota ihan sinne veltoon asti että lähden viemään kun tiedän miten lapseni sairastaa. Kuumetta ollut vain vauvarokon yhteydessä ja korvatulehduksen aikana.
Korvia valitti ekana kuume päivänä, mutta ei sen jälkeen. Lääkettä olen antanut nyt yöksi että saa nukkua, itsekään en kovin herkästi lääkettä anna muutakuin yöksi että saa nukutuksi.
Silmätulehdus on myös ja kauhea yskä ja sanoo jo että ei jaksa enään yskiä.

Alkuperäinen kirjoittaja Päivystys;22783813:
Joulunpyhät päivystyksessä viettäneenä voin sanoa, että ihan normaalilta lenssulta kuulostaa, voipi kestää yli viikonkin. Muuta ei ole tehtävissä kuin lepo, kuumelääkitys ja nesteen saannin turvaaminen. Jos se sinua kuitenkin kovasti huolestuttaa, niin mene näytille, eihän siinä sen kummempaa. Kannattaa kuitenkin soittaa ensin ja kysyä vähän, että onko juuri teilläpäin jotain vastaavaa liikkeellä, mikä on jonotilanne ja että kannattaako ylipäätään vielä huomenna mennä, kyllä ne yleensä sieltä osaa kertoa. Itse en vielä menisi, varsinkaan jos ei ole muita oireita, reilusti vaan kuumelääkettä kehiin, usein vanhemmat antavat liian vähän ja sanovat ettei tehoa. Jos kuitenkin saa nukuttua, syötyä ja ennen kaikkea juotua edes kohtuu hyvin, niin ei kannata ainakaan hätääntyä...:)

Lapsella on siis silmätulehdus johon lääkitys ja kauhea yskä ja flunssa. Syö ja juo ihan kohtuu hyvin, mutta syö myös oksennustaudissa ihan normaalisti. Mutta katsotaan huomenna miltä tilanne näyttää silloin.

Meillä oli viime viikon 4 päivää kovassa kuumessa (11kk) 39,4 ja supot ei laskenut yhtään, sitten rupes seuraavina päivinä tippumaan (käytiin 3 päivänä lääkärissä->korvatulehdus.) Eipä olis tullu mieleenikään mennä päivystykseen. Kyllä se yleisvointi pitää katsoa ja sen mukaan sitten. Jos yleiskunto ok ja kuumetta 38,5 niin mun mielestä ei oo mitään hätää! Minkähän ikäisestä on kyse?

Voi helvetti! Vai ei mennä? Taidat olla vähän yksinkertainen. Mun lapsellani oli vain "pelkkää kuumetta" ja lääkäriin mentiin tokana päivänä kun ei muita oireita tuntunut olevan. No selvisi että oli sepsis, siis verenmyrkytys kansanomaisesti. Oli mennyt bakteeri vereen jostakin pienestä haavasta kantapäästä mitä en ollut aiemmin edes huomannut. Jos oltais jääty odottelemaan, niin henki olis mennyt. Eli eiköhän jokainen vanhempi vie lapsensa hoitoon silloin kun haluaa. Älä tule tänne antamaan vääriä neuvoja!

Itse veisin lapsen jos kuumeilee ( varsinkin korkea kuume) eikä esim.selviä flunssan oireita ole. Piste.

No kannattahan se tarkistaa, voihan korvissa/toisessa olla pieni tulehdus. Tosin nyt on kyllä ihan hirveesti liikkeellä räkätautia. Juu lapsilla on juuri se hauskaa että heille kyllä oksennustaudissa maistuu ruoka itse joudun säännöstelemään ettei heti tule ylös...vähän kerralla. No niinkuin sanoin kannattaa tarkistaa jos ei ole mitään niin tietää että menee itsekseen ohi sitten jossain vaiheessa. Eipä ne lääkäritkään viiruksille mitään mahda :D Toivotaan että huomenna olisi parempi päivä kun on uudenvuoden aattokin :D

[QUOTE="vieras";22783874]Voi helvetti! Vai ei mennä? Taidat olla vähän yksinkertainen. Mun lapsellani oli vain "pelkkää kuumetta" ja lääkäriin mentiin tokana päivänä kun ei muita oireita tuntunut olevan. No selvisi että oli sepsis, siis verenmyrkytys kansanomaisesti. Oli mennyt bakteeri vereen jostakin pienestä haavasta kantapäästä mitä en ollut aiemmin edes huomannut. Jos oltais jääty odottelemaan, niin henki olis mennyt. Eli eiköhän jokainen vanhempi vie lapsensa hoitoon silloin kun haluaa. Älä tule tänne antamaan vääriä neuvoja!

Itse veisin lapsen jos kuumeilee ( varsinkin korkea kuume) eikä esim.selviä flunssan oireita ole. Piste.[/QUOTE]

No tarkoitin että ei yöllä lähdetä päivystykseen minkään kuumeen takia jos sitä on max 38,5! ja 38,5 ei ole viel KORKEA kuume!
Joo ei se henki mihinkään olisi mennyt verenmyrkytyksessäkään ainakaan suomessa niin kauan kun on PELKKÄÄ KUUMETTA!!! Ihan oikeesti mietippä nyt taas.
Tämmöisten takia yöpäivystykset on tukossa kun siellä on lauma idiootteja! Voisin kuvitella että koko sairaalaan ei mahtuisi ketään muuta jos siellä olisi kaikki joilla on kuumetta!