"Lapsen lähivanhemmalla on lain mukaan velvollisuus edistää lapsen ja muualla asuvan vanhemman tapaamisia."

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja APUAAAH
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
A

APUAAAH

Vieras
Luin tämmösen pätkän eroperhe.net-sivustolta, ja tuli mieleen pari juttua...
Meillä lapsen isä lähti lätkimään, eikä ole pitänyt lapseensa mitään yhteyttä, vaikka yhteishuoltajuus onkin. Tapaamissopimusta ei ole tehty. Lapsi itse on niin pieni, ettei osaa omaa tahtoaan vielä ilmaista.
Alkuun kyllä soittelin ja laitoin viestiä, että tulisi lastaan katsomaan, mutta mies ei ole katsonut tarpeelliseksi vastata. Pitäisikö minun lain mukaan siis edelleen "häiriköidä" miestä ja yrittää saada hänet tapaamaan lasta, vai olenko nyt sitten velvollisuuteni tehnyt?

Ei pidä. Itse joskus kysellyt sosiaaliviranomaisilta vastaavia asioita, ja minulle sanottiin, ettei isää voi pakottaa lastaan tapaamaan. Se ei ole hyväksi lapsellekaan, koska pienikin vaistoaa sen, ettei ole haluttu tai tervetullut. Joten jätä tämä vastuuton "mies" omaan ylhäiseen yksinäisyyteensä ja hae vaikka yksinhuoltajuutta.
Ehkä joku kaunis päivä mies tajuaa tehneensä elämänsä virheen, ehkä ei, mutta ainakin lapsesi on kasvanut rakastettuna ja hyväksyttynä sinun kanssasi :)

[QUOTE="vieras";23918452]Ei pidä. Itse joskus kysellyt sosiaaliviranomaisilta vastaavia asioita, ja minulle sanottiin, ettei isää voi pakottaa lastaan tapaamaan. Se ei ole hyväksi lapsellekaan, koska pienikin vaistoaa sen, ettei ole haluttu tai tervetullut. Joten jätä tämä vastuuton "mies" omaan ylhäiseen yksinäisyyteensä ja hae vaikka yksinhuoltajuutta.
Ehkä joku kaunis päivä mies tajuaa tehneensä elämänsä virheen, ehkä ei, mutta ainakin lapsesi on kasvanut rakastettuna ja hyväksyttynä sinun kanssasi :)[/QUOTE]

Mä olen samaa mieltä. Ja hae tosiaan yksinhuoltajuutta. On helpompaa kun ei esim. tarvitte passiin toisen lupaa.

juu, ei. Etävanhempi luulee että kaikki tulee hänen eteen tarjottimelta , hänen itsensä kun ei tarvitse tehdä mitään.
onneksi en ole lapsen isää nähny 4vuoteen, en ole missään tekemisissä edes ollu enkä aijo. Onneksi välimatkaa on 200km ettei edes vahingossa kävele vastaan Lapsi tapaa isäänsä ihan normisisti jokatoinen viikonloppu

Meillä samanlainen tilanne että mies lähti eikä ole lapseen halunnut juuri pitää yhteyttä. Tai siis tapaa yleensä kaksi kertaa vuodessa, joulun aikaan ja synttäreiden aikaan että voi antaa lapselle lahjan. Siinä se.

Tosiaan itekin aikoinaan olin aktiivisesti yhteydessä isään lapsen tapaamisen suhteen, mutta nykyään en juuri. Eiköhän se ole ihan isän vastuulla pitää yhteyttä omaan lapseensa.
Se nyt tietysti ettei tapaamisia saa estää, mutta tosiaan meillä isä sais tavata usein, muttei halua.

Kiitos vastauksista!
Yksinhuoltajuuden haluaisin kyllä, mutta luulenpa, että mies ei suostu tähän järjestelyyn ihan kiusallakaan. Hän on kuitenkin päällisin puolin ihan kelvollinen kaveri, ei ryyppää eikä rähise, joten yhteishuoltajuuteen lienee pakko tyytyä, ellei halua oikeustaistoon lähteä.
Passi itse asiassa olisi pitänyt hankkia lapselle täksi kesäksi, mutta miespä sitten jätti oman osuutensa asiasta hoitamatta, eikä päästä nyt sitten reissaamaan :(

Voit hakea passia lapselle ilman toisen huoltajan suostumustakin. Minulle neuvottiin tekemään hakemus poliisilaitokselle, oliko se poliisipäällikölle tms. vapaamuotoinen hakemus, jossa hakea passia ja kertoa tilanne, ettei saa toiselta siihen allekirjoitusta. Se voidaan silloin myöntää.

Yhteistyössä