Lapsen luistimiin kasvunvaraa?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja vierailija
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

vierailija

Vieras
Olen hankkimassa 5-v pojalle ensimmäisiä luistimia. Monessa paikkaa korostetaan ettei saisi jättää luistimiin kasvunvaraa. Minkä kokoisia luistimia olette hankkineet, villasukan kun kuitenkin on mahduttava luistimeen, koska ulkona luistelee? Pojan talvikengän koko on 33 ja talvikengässä on kasvunvaraa 1-1.5 cm.

Nykyäänhän myydään luistimia, jotka on säädettävissä, en ole koskaan kokeillut.

Tärkeintä on, että ne saa tukevasti kiinni.

Ja kokonumeroihin ei kannata liikaa tuijotella, ne vaihtelee paljon merkettäin. Onpa käynyt niin, että toisen merkin kaksi kokoa suurempi numero on ollut kooltaan pienempi.

Säädettävät luistimet ovat kivat silleen, että lapsi saa ne helposti itse kiinni. Suosittelisin ekoiksi luistimiksi ellei vanhempi aio joka kerta olla itse kentällä mukana.

Mieluummin vähän liian isot kuin liian pienet luistimet. Isoihin voi sitten laittaa vaikka kaksi villasukkaa, jos on yhdellä liian löysät. Jos taas on niin pienet, ettei yksikään villasukka mahdu niin varpaat palelee.

No ei mitään villasukkia luistimiin. Luistimen pitää olla napakka jalassa, mutta ei saa puristaa. Ei sellaisella väljällä jalassa klenkkaavalla luistimella oo kovinkaan kiva luistella. Luistelemisen opettelu on lapselle riittävän hankalaa jo muutenkin, ei kannata pilata lapsen intoa millään 30 vuotta vanhoilla letkuluistimilla, jotka on vielä kaupan päälle liian isot. Lisäksi luistimet en pitää olla terävät ja uusien hokkareiden terät muotoiltu.