Lapsen masennuksesta

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja quattromam
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

quattromam

Jäsen
26.05.2007
200
0
16
Onko kenelläkään "kokemusta" siitä?Mun 15v poika sairastui 13 vanhana masennukseen ja oli sairaalahoidossa.
Mut musta tuntuu nyt ettei hän oo tullu kuntoon vieläkään.Voihan se olla jotain murkkumököä mut ku tää nyt on ollu tämmöstä jatkuvaa,poika on hiljanen ja iloton eikä puhu eikä naura.
Ja kun se sairaalajaksokin oli vaan 2 vkoa,ei ne voinu siinä ajas saada asioita kuntoon!!
Ja mikä täs on kaikista pahinta,uhkailee itsensä tappamisella....
Onko se hätähuuto pahasta olosta vai huomion hakua???
Tää on tosi raskasta,ku ei pojan isästä oo apua,se on just se isä joka tuumas mulle ku soitin pojan asioista et mähän maksan sulle et kasvatat pojan!!
Mut onko kenelläkään ollu vastaavaa tai jotain??Mä tunnen olevani tän asian kans ihan yksin....
Kiitos taas paljon kun jaksoit lukea! :flower:

Alkuperäinen kirjoittaja Alumiinikuu:
No ei ole kokemusta, mutta itsemurhapuheet täytyy kyllä aina ottaa tosissaan. Käykös poika terapiassa ja onko mitään lääkitystä?
Voin vaan kuvitella mikä hätä sinulla on! Voimia!

Ei käy rikä syö lääkkeitä.Mä meinaan nyt hommata lähetteen sairaalahoitoon.
Ja kiitos,voimia tarvitaan,joka hetki!! :hug:

Mulla ei omakohtaista kokemusta ole, mutta työni kautta olen masentuneita ihmisiä tavannut useita. Rohkaisisin hakemaan pikaisesti apua pojallesi! Riippumatta siitä, onko itsemurhalla uhkailu todellista tai "vain" huomionhakua, on hän sen huomion tarpeessa. Ota se vakavasti ja varaa aika vaikka terveyskeskuksen lääkärille. Kerrot kaiken huolesi, sairaalajakson yms. Vai ohjasivatko sairaalajakson jälkeen jonnekin jatkohoitoon? Onko lääkitystä?

Suomessa lasten pahoinvointiin on vaikea saada apua, valitettavasti. Äidin pitää taistella oikeasti, että lapsen äänen saa kuuluville. Vielä kun masentunut ei jaksa itse välttämättä itsestään meteliä pitää. Tsemppiä teille, toivottavasti saatte tukea!!!

mä olen itse sairastunut noin 15v vakavaan masennukseen ja olin sairaalahoidossa 8kk:tta.. kannattaa ehdottomasti mennä lääkärille ettei pääse liian pahaksi sitä ei osaa kukaan kuvitella mitä masentuneen päässä voi liikkua.. niin ja siitä itsemurhan puhumisesta se kannattaa ottaa tosissaan koska se on kuitenki avunhuutoa ja merkki siitä että kaikki ei ole hyvin.. paljon voimia sulle ja pistä yytä jos haluat =)

Ei tullut jatkohoitoa,sitä vähän ihmettelin,et 2vkoa riittää masentuneen hoitoon vai onko lasten kohdalla eri säännöt?Käytiin me aina juttelemas, mut en kokenu et olis auttanu.Mitä ne mua jututti ku pojalla oli hätä??Tai siis haluan minäkin purkaa ittiäni mut eiks se poika ollu potilas???OLi paska homma koko sairaalareissu...Ei auttanu.
Ja sit nää hemmetin itsesyytökset,mitä mä on tehny väärin??? :ashamed:

Alkuperäinen kirjoittaja quattromam:
Ei tullut jatkohoitoa,sitä vähän ihmettelin,et 2vkoa riittää masentuneen hoitoon vai onko lasten kohdalla eri säännöt?Käytiin me aina juttelemas, mut en kokenu et olis auttanu.Mitä ne mua jututti ku pojalla oli hätä??Tai siis haluan minäkin purkaa ittiäni mut eiks se poika ollu potilas???OLi paska homma koko sairaalareissu...Ei auttanu.

Masennushan johtuu usein "ei mistään". Joten älä soimaa itseäsi, kun muutenkin on sinulla olemista. Mietitte sen sijaan mitä voitte tehdä nyt, näinhän teettekin, ja se auttaa!

Kannattaa ottaa se keskusteluapukin vastaan. Varmaan alkuun jututtavat äitiä, että saavat näkemyksen lapsen tilanteesta. Veikkaanpa, että masentunut nuori itse ei hirveän vuolassanainen ole. Mutta ihmeellistä, että kahden viikon sairaalajakson jälkeen ei mitään jatkohoitoa ole mietittykään. Siitä pyyhkeitä sairaanhoitopiirille heti!!!!!!!

Tietysti äiti syyttää itseään, eihän sitä muutakaan voi. Kun ei tarvii kun lapsi vatsatautiin sairastua, niin jo sitä miettii, että olisiko voitu välttää.. Vaan itsesyytökset ovat turhia - jokainen on elämänsä varmasti elänyt niin hyvin kuin on osannut ja kulloisessakin elämäntilanteessa pystynyt. Lapselleen tietysti toivoisi kevyttä polkua kulkea.

Juu, ei todellakaan riitä. Missä ihmeessä tuollaista kuvitellaan? Itse olen myös tuon iän masennuksessa eläny, ja minun mielipiteeni on että sairaalahoitoa tärkeämpää on pitkäaikainen ja intensiivinen terapia ja lääkitys. Ennemmin ajattelisin tuon sairaalahoidon, varsinkin noin lyhytaikasen, ikäänkuin "hengähdystaukona" josta paraneminen vasta alkaa. Jos masennusta on sairastanut kuukausia/vuosia, niin eihän tuo kahden viikon "hoito" voi mitenkään sitä parantaa.

Voimia. :hug: Todennäkösesti et ole tehny mitään väärää, ei munkaan vanhemmat ole, vaikka sairastuinki.

Jokos sä auts oot paikalla??
Niin mä meen ny lääkäriin iltapvällä ja sossuntäti tulee mun kans,mun tueksi ja avuksi et saan sen pojan lääkäriin...
Musta tuntuu tosi julmalta laittaa oma lapsi hoitoon ku tiedän ettei se sitä halua,tunnen itteni niin paskaksi äitiksi....Mä epäilen et onko se sittenkään oikein.Siis niin monenlaista tunnetta pyörii mun pääs tällä hetkellä että huh,huh.
Mut totoro sano niin hienosti et ei sen vanhemmat tehny mitään väärää vaik hän sairastui,kait mun täytyy ajatella samoin.Se oli täs tilantees mulle oikeen timantti!!

Alkuperäinen kirjoittaja Totoro:

Juu, ei todellakaan riitä. Missä ihmeessä tuollaista kuvitellaan? Itse olen myös tuon iän masennuksessa eläny, ja minun mielipiteeni on että sairaalahoitoa tärkeämpää on pitkäaikainen ja intensiivinen terapia ja lääkitys. Ennemmin ajattelisin tuon sairaalahoidon, varsinkin noin lyhytaikasen, ikäänkuin "hengähdystaukona" josta paraneminen vasta alkaa. Jos masennusta on sairastanut kuukausia/vuosia, niin eihän tuo kahden viikon "hoito" voi mitenkään sitä parantaa.

Voimia. :hug: Todennäkösesti et ole tehny mitään väärää, ei munkaan vanhemmat ole, vaikka sairastuinki.

Mä nostan tätä.
Ja se sairaala jossa noin toimitaan on Törnävä,Seinäjoki.
Kuten ed. viestis laitoin,kiitos totoro kun sanoit noin hienosti,se on se mun timantti... :flower:

Yhteistyössä