Hae Anna.fi-sivustolta

Lapsen masturbointi

Viestiketju osiossa 'Kasvatus' , käynnistäjänä Hämmentynyt, 04.02.2006.

Viestiketjun status:
Viestiketju on suljettu.
  1. Hämmentynyt Vierailija

8-vuotias sisarentyttäreni oli jokin aika sitten kyläilemässä oman vuotta vanhemman tyttäreni luona. Satuin paikalle tilanteeseen, jossa sisarentyttäreni aivan selvästi hinkkasi alapäätään käsillään. Olin itse siinä tilanteessa niin häkeltynyt etten osannut sanoa mitään, eikä tyttökään mitään virkkanut. Olen miettinyt, pitäisikö ottaa asia puheeksi sisareni kanssa vai antaako olla, jotenkin tuntuu ettei tuonikäisen vielä ""kuuluisi"" tuollaista harrastaa. Itse muistan kiinnostuneeni omasta vartalostani ja masturboinnista ""vasta"" 12 vuoden kieppeillä eikä oma 9-vuotiaanikaan nähdäkseni noita touhuja vielä harrasta. Sinälläänhän asia ei tietenkään minulle edes kuulu, mutta en haluaisi tytön touhujaan hommailevan ainakaan meillä ollessaan. Ymmärrän kyseessä olevan täysin luonnollisen asian ja toki nykylapset ovat kehityksessään nopeampia kuin ennen, mutta siltikin... Otanko asian siis puheeksi sisareni kanssa vai yritänkö olla kuin mitään ei olisi tapahtunutkaan?

2. äimä Vierailija

No jaa. Vaikea tilanne. Jos nyt oikein mietin, niin itse en varmaan kommentoisi. Omalleni voisin vihjaista, että olin näkevinäni tuollaista ja että ei ole sopivaa.

3. 2*äiti Vierailija

Ei kuuluisi vielä...

Mikä on oikea ikä?? Eikö se ole se mikä tuntuu lapsesta hyvältä?

Mitä lapsen elämässä on tapahtunut sellaista että pitää hakea hyvää oloa masturboinnista? Yleensä tuon ikäinen jos harrastaa masturbointia, niin silloin elämässä on jotain pielessä.

Itse en ehkä huolestuisi yhdestä kerrasta, mutta jos joku näkisi oman lapseni tuollaista tekevän, niin äitinä haluaisin tietää. Jo ihan siksi että osaisin seurata lastani ja auttaa häntä tarvittaessa. Eli kerro ihmeessä siskollesi, mutta älä tee siitä mitää jumalattoman suurta numeroa. Kerrot mitä näit. Jos alat tuomitsemaan, niin ehkä siskosi ei hae enää sinulta apua. Mielestäni siskosi sekä hänen tyttärensä tarvitsevat enemmän apua kuin sitä että ""jos tulee meille niin en halua enää tälläistä näkeväni""-tyyliä.

Toki ymmärrän ettei se ole ollut mikään ihanne tilanne sinulle nähdä ko. asiaa. Mutta älä ala tuomitsemaan, varsinkaan jos et tiedä miksi näin on tapahtunut. Ehkä siskosi perheessä seksuaalisuus on tabu. En tiedä kun en tunne tapausta sen paremmin.

4. höpö Vierailija

Ei lapsella tarvitse olla tapahtunut mitään ihmeellistä tai olla ongelmia. Monet lapset oppivat masturboimaan ihan pikkulapsina (jopa alle vuoden ikäisinä) ihan omia aikojaan. Eivät he tietenkään sitä niin ajattele eivätkä tajua, kunhan tekevät kun tuntuu kivalta. Kannattaa tietenkin ohjata lasta, että se kuuluu tehdä vain omassa rauhassaan.

5. Miu Vierailija

Kyllä lapset on ihan pienestä pitäen seksuaalisia olentoja. Seksuaalisuus tässä yhteydessä tarkoittaa siis mielihyvän hakemista omasta ruumiista. Ensin tulee imeminen, oman ruumiin rajojen ymmärtäminen äidin hoivaamisen kautta, ulostamisen oppiminen yms.

Missään nimessä lapselle ei saisi vihjaista että hänen käytöksensä on epäsopivaa tai jotenkin outoa ja hävettävää. Kannattaa vain ohjata, että tuollaiset asiat on tapana tehdä yksin, eikä muiden edessä.

6. Jenni Vierailija

Hyviä vastauksia olet saanut! Muistan jonkun ammattilaisen sanoneen, että tosiaan jotkut pikkulapset hoksaavat hinkkaamisen aiheuttavan mielihyvää. Silloin pitää vain opettaa, että sitä saa tehdä yksin omassa rauhassa esim. nukkumaanmennessä, mutta ei muiden nähden.

Käsittääkseni nykyään lapsilla murrosikä tulee ihan samaan aikaan kuin näiden lasten vanhemmillakin tuli eli eihän se kehitys nyt niin nopeaa ole, että vastaavasti nykyisten lasten omat jälkeläiset tulisivat murrosikään taas pari vuotta aikaisemmin!!!

Jos sama tapahtuu myöhemmin, niin voithan ohimennen tokaista tytölle, että tuollaisia puuhia saa tehdä vain yksinään eikä muiden katsellessa tms.

7. Äiti Vierailija

Itse muistan, kun n.5 (?) vanhana nypläilin ja isäni kielsi varsin äkäisesti.

Nyt vasta 40-vuotiaana olen vihdoinkin oppinut nauttimaan seksuaalisuudestani tietäen että se ei ole 1) epänormaalia 2) kiellettyä. Tätä ennen on häpeä ollut suuri.

Sanat ovat suurimmat aseet, jotka voivat vaikuttaa pieneen mieleen vääristäen normaalit tekoset epänormaaleiksi.

8. Katri Vierailija

Minun 6-vuotiaalla pojallani on tyttökaveri, joka myös masturboi. Tajusin tämän hänen meillä ollessaan kun näin tytön makaavan lattialla vatsallaan kyynärpäittensä varassa ja hinkkaavaan lantiotaan lattiaan. Olin typertynyt. Itse en tuossa iässä tiennyt tästä mielihyvästä yhtään mitään.

Katsoin parhaimmaksi olla reagoimatta asiaan mitenkään. En ole ottanut yhteyttä tytön vanhempiin. Oletan, että tätä ei tapahdu vain meillä vaan myös lapsen kotona, joten vanhemmat varmasti ovat asiasta tietoisia. Omat poikani eivät tainneet edes huomata mitään, ja jos huomasivat, eivät ymmärtäneet.

Minusta kannattaisi ottaa asia sisaresi kanssa puheeksi. On parempi, että vanhemmat kertovat lapselle, että tämä asia on niin henkilökohtainen juttu, että sitä voi tehdä mieluummin omissa oloissa. Muuten voi joku vieras ihminen sanoa möläyttää tyhmästikin, jos tyttö sattuu masturboimaan ""epäsopivassa"" tilanteessa. Asiahan on lapselle aivan viaton, mutta ajattelemattomat sanat voivat saada hänet epävarmaksi ja häpeämään.

9. Hämmentynyt Vierailija

Kiitos asiallisista ja hyvistä vastauksista! Aion näillä näkymin antaa asian olla jos tilanne ei toistu, mutta jos toistuu, juttelen sisareni kanssa ja hän jutelkoon tytölleen. Masturbointi on sinällään asiana hieno, mutta kummasti se vaan hätkähdyttää kun huomaa lapsen harrastavan sellaista, minkä on mieltänyt jollain tavalla aikuisten asiaksi. Kaikista eniten ehkä kuitenkin olen ollut hämmentynyt siitä, että minä joka olen itseäni ennakkoluulottomana ja avomielisenä pitänyt, olenkin itse asiassa melko häveliäs. Taitaa olla tässä itselläni se kasvun paikka etten olisi aivan shokissa kun ja jos omien lasteni masturbointi minulle aikanaan paljastuu!

10. Mutsi Vierailija

Lapsethan eivät itseään koskettele saavuttaakseen sen ison O:n vaan todellakin räpläily on aivan viatonta. Siksi en sitä masturboimiseksi menisi vielä kutsumaan. Kosketellaan, koska tuntuu kivalta.

Itse masturbaatio sitten tapahtuukin sitten vanhempana ja salaa omassa huoneessa, tarkoituksena saavuuttaa se todellinen hyvä olo:)

11. Töpö Vierailija

Aloitin itse masturboinnin arviolta 3-4-vuotiaana, siis todella pienenä. Se tuntui hyvältä ja sain todella oikeita orgasmeja jo reilusti alle kouluikäisenä. Muistan selvästi, kun yritin tukahduttaa hengästymistäni tyynyyn.

Äiti luuli, että alapäätä kutittaa ja siksi hinkkaan ja laittoi sinne jotain lievittävää lääkettä. asiasta ei koksan puhuttu mitään.

En muista, missä iässä tajusin, mitä oikeasti tein, siis että masturboin, Joskus se vaan välähti. Saan yhä edelleen oivallisia orgasmeja omin käsin. Ikävä kyllä miehen kanssa en ole koskaan lauennut ja olen jo 40v. Olisiko syynä se, että olen oppinut vain yhden keinon saada orgasmi, miehen kanssa se on liian erilaista?

12. mami Vierailija

Alle 3 vuotiaatkin saattavat räplätä alapäätään ja saavat hyvän olon tunteen. Yleensä illalla kun rauhoittivat.
    Lasten masturbointia kutsutaan UNNUTTAMISEKSI. Se ei sinällään ole mitään seksuaalista pikkulapsille. Vain hyvän olon ja rauhoittumisen hakua. Jos lapsi tekee sitä muiden näkyvillä, niin hänelle pitää nätisti sanoa että se on ok, mutta pitää tehdä esim. omassa sängyssä, ei muiden näkyvillä. Se on semmoinen yksityinen juttu.

13. Saija Vierailija

Aloitin itse masturboinnin jo 8-vuotiaana ja sain jo silloin orgasmeja. Olen puhunut asiasta miesystäväni kanssa ja hän kertoi aloittaneensa touhun 6-vuotiaana. Olemme ihan normaaleja molemmat, emmekä mitenkään yliaktiivisia seksuaalisesti.

Siinä mielessä masturbointi oli erilaista lapsena, ettei siihen osannut yhdistää ajatuksia seksistä. Se tuli vasta myöhemmin. Muistan kuitenkin jo 12-vuotiaana haaveilleeni seksistä, vaikka olin seksiin valmis vasta 16-vuotiaana jolloin menetin neitsyyteni.

14. äiti Vierailija

Minun pieni ihmiseni aloitti masturboinnin (jolla nimellä sitä myös lapsilla kutsutaan) viisivuotiaana. Olin järkyttynyt. Mitä hän oli jäänyt paitsi? Enkö osannut olla oikea äiti? Toki tiesin, ettei asiasta kannata tehdä numeroa, vääristää lapsen tulevaa seksuaalisuutta. Joten seurasin tilannetta kauhistuneena ja yritin miettiä, missä tilanteessa hän sitä harrasti.

Seuraavalla neuvolakäynnillä keskustelin terveydenhoitajan kanssa aiheesta. Sain aiheesta seuraavat neuvot:

Jos lapsi harrastaa sitä satunnaisesti, ettei siitä tule elämän pääasia, ei ongelmaa.

Jos se ei haittaa lapsen leikkiä, eli kykenee normaaliin toisten lasten kanssa olemiseen.

Jos se ei ole julkista, jolloin selkeästi lapsella on oman vartalonsa rajat hämärtyneet. (Pienillä lapsilla tosin saattaa olla, etteivät he edes mieti muuta kuin että ovat keksineet tavan, josta tulee mukava olo).

Jotkut lapset ovat seksuaalisempia kuin toiset. Huomataan, että tietty kosketteleminen tuo mielihyvää. Lapsi hakee luonnostaan hyväksyntää muilta ja itseltään. Minun lapseni on hyvin voimakas luonne, kiihkeä, intensiivinen mihin tahansa ryhtyy.

Pääasia lienee, ettei tee asiasta rumaa, hävettävää.

Nyt tyttäreni on yhdeksän ja elämään alkaa pikkuhiljaa tulla muita kiinnostuksen kohteita kuin masturbointi. Kyllä hän edelleen sitä tekee, terveydenhoitajan mukaan toiset saattavat jatkaa läpi elämänsä.

15. Muumimamma Vierailija

Minäkin löysin ""naurunappulani"" todella pienenä, olisinko ollut n.kolmen vanha. Jotenkin tiedostin alusta asti, että se on yksityinen asia, eikä sitä pidä julkisesti räpeltää;) Mutta voi sitä häpeän määrää, kun isäni joskus yllätti minut sohvan takaa ""leikkimästä"" ja näin hänen kauhistuneen ilmeensä. Silloin minulle jäi tunne, että teen jotakin väärää ja häpeällistä. Isä koitti olla diplomaattinen, eikä virkkonut mitään asiasta, mutta jälkeenpäin ajatellen olisi ollut hyvä kuulla häneltä, etten tee mitään väärää tai pahaa. Toinen vastaava kerta kun hän ""yllätti"" minut oli sitten teini-ikäisenä, taas sama suhtautuminen ja minua hävettii NIIIIN paljon.... :D

16. Täh? Vierailija

""Jotenkin tuntuu ettei tuonikäisen vielä ""kuuluisi"" tuollaista harrastaa.""

Mitä ihmeen haittaa siitä on?

Tiedoksesi, että lapset masturboivat jo alle kouluiässä, eikä kyseessä ole mikään nykyajan ilmiö. Riisu se kireä pipo, niin helpottaa.

17. Maria Vierailija

Mielenkiintoisia juttuja. Itse olen masturboinut luultavasti 2-3 vuotiaasta lähtien, en enää muista milloin aloitin. Niin pienenä kuitenkin, että esittelin löytämääni tapaa tuottaa hyvää oloa vanhemmalle veljelleni, joka kauhistui. Siitä ymmärsin, että asia pitää tehdä salaa. Vuosia ihmettelin mitä se on ja mietin tekeekö kukaan muu sellaista. Vasta noin 12 v ymmärsin yhdistää asian jotenkin seksuaalisuuteen, sillä vietin varsin ""suojattua"" lapsuutta. Nyt olen 47 v. Yhdynnässä on vaikea saada orgasmia ja luulen myös, että kyseessä on jonkinlainen ""väärin oppiminen"". Lapsi on kuitenkin alusta asti seksuaalinen olento ja uskon, että kaikissa tilanteissa asiallinen suhtautuminen on oikein tapa ja estää sen, että hyvänolon tunnetta ei sekoita ""vääriin asioihin tai yhteyksiin"", josta taas voi myöhemmin seurata ongelmia.

18. liinu Vierailija

Minä olen masturboinut 6-7 -vuotiaasta, alusta asti ihan orgasmiin saakka. Lapsuuteni oli normaali ja onnellinen. Tämä saattaa kuulostaa vähän epäkorrektilta, mutta sanotaan se nyt kumminkin: kun koin ensimmäiset orgasmini jo lapsena, ei minulla ole ollut mitään ongelmia saada niitä aikuisenakaan.

Toki itsensä hinkkaaminen seurassa on muiden paikallolevien kannalta kiusallista, mutta silti ihmetyttää joidenkin vastaajien negatiiviset asenteen.

19. Pikkaisen nämä jutut täällä jopa ällöttää. Ei 2 tai 3-vuotias lapsi todellakaan tiedä, mikä se iso O oikeasti on. Kyllä se todellinen seksuaalisuus puhkeaa paljon paljon myöhemmin. Sitten kun jo vähän tajutaan, että mikä on homman nimi! Oma nuorimmainen poikani on jo hyvin pienenä ""venytellyt pikkuveikkaansa"", joka on ihan normaalia, kun tutustutaan, että mikä se killutin siellä jalkovälissä oikein on! Masturbaatio-sanaa ei saa vetää mukaan keskusteluun silloin, kun kyseessä on lasten tutustumismatka omaan itseen! Taitaa olla liian nuoria vanhempia täällä liikkeellä...

20. ninni Vierailija

Voisit varmaan sanoa, että tuo on aivan luonnollista, mutta kannattaa säästää se omiin oloihin ja omaan huoneeseen, eikä sitä ole sopivaa tehdä muiden ihmisten nähden tai toisten huusholleissa. Ihan ystävällisesti siis sanoa, ettet aiheuta häpeätraumoja lapselle :).
    Itse kiinnostuin myös vartalostani aika nuorena, suurinpiirtein samanikäisenä ja vieläkin hävettää ihan sairaasti kun siitä kerran jäin ""kiinni"" aikuiselle tuttavalle. Olin tosin omassa kotonani ja omassa huoneessani. Voi että hirvittää vieläkin :D.

21. vierailija Vierailija

Ennen vanhaan masturbointia pidettiin kiellettynä asiana. Mutta nykyisin asia on erilailla. Lapselle on kerrottava, että mistä on kysymys ja,että masturbointi on täysin normaalia ja että,se on osa itseen tutustumista ja seksuaalisuutta. Lapselle tulisi kertoa, että hän saa mastirboida mutta se on tapahduttava yksinäisyydessä, esim omassa huoneessa,ei julkisella paikalla, eikä muiden ihmisten läsnäollessa. Mielihyvän tuottaminen itselle on luvallista. Lapselle on kerrottava, että sinun ruumiisi on arvokas ja että kukaan ei saa sitä vahingoittaa tai satuttaa.On kuitenkin hyvä kysyä lapselta kuinka usein hän masturboi, sillä jos lapsi masturboi pakonomaisesti ja useaan kertaan päivässä,jatkuvasti voi olla kyseessä mielentereydenhäiriö tai mielenterveysongelmia. Lapselta on myös hyvä varmistaa se, että kukaan aikuinen ei ole koskenut tai käyttänyt häntä seksuaalisesti hyväkseen. Itsessään lapsen joskus tapahtuva masturbointi yksityisyydessä (oma huone)on hyväksyttävää ja lapsen on hyvä tietää myös, että hänen ruumiinsa on arvokas.

22. Hmm Vierailija

Jännää keskustelua. Suuri osa tuntuu hyväksyvän lapsen masturboinnin täysin normaalina asiana, mutta osalle se vielä on vaikeaa. Ehkä omat lapsuuden kokemukset vaikuttavat. Monen tuntuu vaikealta myös hyvksyä se, että lapsikin on seksuaalinen olento.

Aloitin itsekin masturboinnin todella nuorena. En mitenkään oppinut "väärää tapaa" nauttia seksistä (miksi edes masturboinnin kautta saatu nautinto olisi "väärin" ja miehen kanssa saatu oikein?) sillä nautin aikuisenakin seksistä sekä itseni, että aviomieheni kanssa.

Ei masturbointi vaikeuta orgasmia parisuhteessa, luultavasti päinvastoin. Orgasmivaikeudet johtuvat muusta; seksi on niin monimutkainen, henkilökohtainen asia, että syitä voi olla lukemattomia.

23. Eko Vierailija

Nuorin poikani aloitti myöskin ns. tuhtaamisen niin sitä meillä kutsuttiin, noin 7 vuotiaana.
    Kerroin hänelle, ettei siinä mitään pahaa ole, kunhan tekee sen yksin ja omassa huoneessa. Loppui sitten omia aikojaan.
    Mielestäni täysin luonnollisesta asiasta on turha tehdä mitään järisyttävää ja häpeällistä.
    Jos lapsi jo pienenä huomaa, että asia on ehdottomasti kielletyä, häpeällistä ja vielä ehkäpä nolataan ja haukutaan siitä, niin miettikääpä mitä se aiheuttaa lapselle aikuisiässä.
    Estoja, estoja, estoja....

24. saija Vierailija

aika ahdasmielistä porukkaa täällä... itse aloin masturboimaan n. 5-vuotiaana, eikä varmasti ollut elämässäni mitään pielessä. ihmiset kehittyvät yksilölliseen tahtiinsa niin fyysisesti, psyykkisesti kuin seksuaalisestikin. Masturbointi on täysin luonnollinen asia, joka ohjaa lapsen luonnollista kehokuvaa kohti.

25. ä45 Vierailija

Oma lapseni oppi hinkkausmielihyvän jo n. 1,5-vuotiaana. Siitä keskusteltiin sekä neuvolassa että hoitopaikassa. Emme pitäneet asiaa mitenkään vastenmielisenä tai outona, mutta muiden läsnäollessa asia hieman vaivasi. Pyrimme keksimään ns. muuta tekemistä ja ohjaamaan lapsen huomion johonkin muuhun. Pian lapsi keksi muita itseänsä viihdyttäviä tapoja ja tämä em. toiminta jäi aika vähiin. Nykyisiin n. 5-vuotias lapsemme hinkkailee itseään enää silloin tällöin sängyssään eikä enää tee sitä vieraiden läsnäollessa.

Viestiketjun status:
Viestiketju on suljettu.
Alibi
Anna
Deko
Dome
Erä
Hymy
Kaksplus
Kippari
Kotilääkäri
Kotiliesi