Lapsen nimi?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja uneton
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
U

uneton

Vieras
Iltaa :-)

Sellainen ongelma olis ja kohta ajankohtainen.....
Olen eronnut ja on kaksi lasta siitä liitosta. Meillä on entinen sukunimi eli ex-miehen.

Marraskuussa tulee uusi vauva, jolla on eri isä. Mikäs sille sukunimeksi? Uuden isä on persoonallisuushäiriöinen henkilö. Emme asu yhdessä nyt ja tuskin koskaan. Päivästä ja mielenlaadusta riippuen haluaa olla isä tai ei. Välillä jopa ilmoittanut, ettei tunnusta lasta omakseen kuin pakotettuna. Jos ei tunnusta, en voi ainakaan hänen sukunimeä lapselle siis antaa.

Tuntuu vähän hassulta ajatus taas ex-miehen nimestä... Se olisi tietysti helpoin ratkaisu. Olisi sitten perheellä kaikilla sama nimi. Voisin tietysti ottaa tyttönimeni ja antaa sen myös uudelle vauvalle ja sitten kaksi muuta lasta olisi erinimisiä. Isommat ei vaan oikein ilahtuneet ajatuksesta.

Vielä yksi näkökulma olisi... Jos annan exän nimen pääsen eroon varmasti tästä persoonallisuushäiriöisestä miehestä. Hän on sanonut ettei ole missään tekemisissä lapsen kanssa jos sille tulee exän nimi.

Minusta se, mikä on sukunimi, ei voi olla noin merkittävä asia elämässä, ei se määritä mitä ja kuka olet. Se vanha sanonta kuuluu:
Ei nimi miestä pahenna jos ei mies nimeä.

Minun elämäni kannalta helpoin olisi ehkä jos kaikilla olisi sama nimi ja ei tulisi turhia kulujakaan. Ei välttämättä ole ylimääräistä kun yksin huoltaa kolmea lasta...

Lapsi saa joka tapauksessa tietää kuka hänen isänsä on,oli nimi mikä tahansa. Ja mitenkäs sitten isovanhemmat, ne kun vasta helppoja onkin...

Jos jollakin on hyviä ehdotuksia tai uusia näkökulmia kuulen ne miellläni. Olen aika solmussa asian kanssa. taidan pohtia sitä ihan liikaa...

Mä tein ite niin että vaihdoin itelleni tyttönimen takasin ennen kun tämä kakkonen syntyi. Nyt on siis esikoisella isänsä nimi ja mulla ja kakkosella mun tyttönimi.
En halunnu että tälle pienemmälle tulee esikoisen isän sukunimi kun ei sinne ole kuitenkaan mitään sukua... :)

Mitä asiasta sanoo laki? Olenko käsittänyt väärin, mutta mielestäni lapsella ei saa olla kuin äidin tai isän sukunimi? Ai niin eli tässä tapauksessa tietty myös ex-miehesi nimi :) Mutta mitäs se ex-mies sanois jos isommatkin vaihtais sun tyttönimeen?

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Sama nimi koko perheelle. Mites jos otatte kaikki sun tyttönimen?

Näin ainakin minä tekisin, ottaisin oman nimeni takaisin. Ja jos lapset ei halua vaihtaa nimeä, niin jätä heille heidän oma nimensä. Mitä se haittaa vaikka taloudessa on kaksi sukunimeä?

Alkuperäinen kirjoittaja Marianne Isola:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Sama nimi koko perheelle. Mites jos otatte kaikki sun tyttönimen?

Näin ainakin minä tekisin, ottaisin oman nimeni takaisin. Ja jos lapset ei halua vaihtaa nimeä, niin jätä heille heidän oma nimensä. Mitä se haittaa vaikka taloudessa on kaksi sukunimeä?

Jaa... Ei kai se haittaa muttei ainakaan helpota elämää. Tulee kovasti paperihommia ja leimaveromaksuja ja muita mukavia. Nyt ku ottaisi tyttönimen takaisin uusi vauva saisi sen nimen automaattisesti. Ilmeisesti nimen vaihtoa ei tarvitsisi perustella edes sen kummemmin kun on eronnut.

Jos edellisten lasten nimet vaihtaa, voi olla jo isompi ruljanssi. Koulussakin kun ovat jo...

Yhteistyössä