Lapsen nukahtamisvaikeudet - olen huolissani!

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Anna-Emiilia
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

Anna-Emiilia

Jäsen
28.02.2007
292
0
16
:/ Meillä 8v ei meinaa iltaisin nukahtaa millään! Nyt on ollut yhdeksästä asti sängyssä ja valvoo vieläkin. Pahimmillaan nukkuu yössä vain 8 tuntia, aamulla ei tarvitse herätä vaan saa nukkua niin pitkään kun nukuttaa mut saattaa nousta jo seitsemältä. Alan olla huolissani jatkuvasta univelasta, mut mitä ihmettä voisin tehdä!?

Poika ulkoilee päivisin monta tuntia, liikkuu, juoksee ja touhuaa. Illalla rauhoitetaan menoa paria tuntia ennen nukkumaan käymistä - tullaan iltapesulle, iltapalalle ym touhuihin. Mutta ei vaan nukahda! :headwall:

Kuullostaa siltä, että teillä elää tenava, jonka luontainen unentarve on vähäinen. Itse osasimme varautua siihen, sillä mieheni pärjää nyt aikuisena mainiosti 5-6 tunnin unella eikä kertakaikkiaan kaipaa enempää.

Kuopuksesta on kasvamassa samanlainen: hän on aina heränyt viimeistään seitsemältä, mielellään aikaisemmin ja nukkumaan hän käy tätä nykyä 11-vuotiaana, vasta 10 maissa. Sänkyyn hänet tosin sullotaan edelleen itsepintaisesti aikaisemmin. Luultavasti asialle ei voi mitään.

Pahinta mitä voit tehdä on se, että teet asiasta itsellesi ja lapsellesi huolestumis- ja nalkutuskierteen kaikkine rituaaleineen.

Piika-äiti

Alkuperäinen kirjoittaja Annette-79:
Voisko olla yliväsynyt? Jos aikaistatte sänkyyn menoa vaikka tunnilla?

Hmmmm...

Jotenkin en usko että auttais. Jos saa valvoa esim kymmeneen, niin nukahtaa nopeammin, mut en haluais antaa joka ilta valvoa niin myöhään. Tänään laitettiin siis yhdeksältä nukkumaan ja äsken oli vielä hereillä. :'(

Tuntuu et kahdeksalta sänkyyn laitto olis näin kesäaikaan aika älytöntä, kun saa kuitenkin aamulla nukkua niin pitkään kuin haluaa.

Piika-äiti, kiitos vastauksesta! Poika on tosiaan pienestä pitäen tarvinnut unta paljon vähemmän kuin muut lapsemme. Mitä teidän kuopus sitten touhuaa ennen unen tuloa, annatteko lukea tms? Pitää vissiin ottaa rennosti asian kanssa eikä liikaa meuhkata, hyvä kun hiukan ojensit minua =)

No sitten luulen, ettei tuolle asialle mitään oikein voi tehdä... Jos kerran myöhemmin nukkumaan "laitettaessa" nukahtaa nopeammin, niin tuntuu siltä, ettei vaan uni tule aiemmin.

Katsooko ennen nukkumaan menoa telkkaa? Nimittäin se saattaa häiritä unensaantia.

No sitten luulen, ettei tuolle asialle mitään oikein voi tehdä... Jos kerran myöhemmin nukkumaan "laitettaessa" nukahtaa nopeammin, niin tuntuu siltä, ettei vaan uni tule aiemmin.

Katsooko ennen nukkumaan menoa telkkaa? Nimittäin se saattaa häiritä unensaantia.

Ei katsele telkkaria enää illalla, vaan rauhoitutaan ja luetaan iltasatua/poika lueskelee itse. Ehkä se vaan on tämä kesä ja valoisuus, mikä vaikuttaa!

Miehen kanssa mietittiin tuossa, että pojan voisi hyvin antaa lueskella sängyssä vähän pidempään. Ongelma on yhteinen huone 3v kuopuksen kanssa, joka ei malta käydä nukkumaan jos toinen lukee. Kuopus onneksi nukahtaa nopeasti, jos antaisi sitten luvan esikolle lukea vaikka puoli tuntia.

Nyt poika onneksi nukkuu!

Minusta on turha aikaistaa sänkyynmenoa jos on muutenkin vaikeuksia nukahtaa,itse ehdottaisin ennemminkin jonkin iltarutiinin kehittämistä(rauhallisen,esim.lukeminen)tuolle myöhäisemmälle ajankohdalle ja lähtökohdaksi sen ettei väkisin tarvitse nukahtaa.Itse univaikeuksista kärsineenä tiedän ettei aikaisemmin petiin meneminen pelasta mitään.Tietysti asia on hyvin yksilöllinen ja kyseessähän nyt on pieni lapsi.Nukkuuko päiväunia?Olisiko mahdottomuus jättää päiväunet pois jos lapsi itse jaksaa niin.Sitten voisi illalla unikin tulla paremmin.Hyvä tuuletus lapsen nukkumahuoneessa auttaa myös.Ja jos ei kotikonstit auta ja tilanne pahenee kannattaa ehdottomasti ottaa yhteyttä lääkäriin,kun nämä minunkin esittämät on vain arvailuja ja syitä univaikeuksiin on niin hirvittävän monia.Tuo jonkun mainitsema keskustelu mahdollisista lapsen huolista tai pohdinnoista voi olla kans hirmu tärkeä.Meillä pohdittiin tuossa iässä paljon eri asioita mm.kuolemaa ja äiti/äitipuoli suhdetta.

Muut lapset lähtevät nukkumaan/rauhoittumaan huoneisiinsa viimeistään yhdeksältä ja pienin jää hetkeksi kainaloon. Hän juttelee meille yleensä omia asioitaan, piirtää siinä viekussa, lukee ja silittää kissaa.

Jossain vaiheessa ajattelin, että nämä ovat niin mukavia tuokioita, jolloin isä ja äiti ovat vain häntä varten ja veljiä ei näy, että hän valvoo niiden takia, ja tyrkkäsin hänetkin sänkyyn. Mutta kun poika tavattiin kyllin usein istumassa sängystä ja "ajattelemasta omiaan" olen antanut hänen jäädä noin puoleksi tunniksi touhuamaan kanssamme.

Odotan jännityksellä tulevia vuosia: monta kertaa 12-14-vuotiaan unentarpeessa tapahtuu muutos, sillä hormonitoiminnan herääminen ja voimakas lihaskasvu väsyttävät varsinkin poikia, ja unentarve kasvaa radikaalisti samassa vaiheessa kun sarjafilmien seuraamistarvekin nousee... Ja se aiheuttaa ikävää hankausta kotona.

Piika-äiti

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:

Minusta on turha aikaistaa sänkyynmenoa jos on muutenkin vaikeuksia nukahtaa,itse ehdottaisin ennemminkin jonkin iltarutiinin kehittämistä(rauhallisen,esim.lukeminen)tuolle myöhäisemmälle ajankohdalle ja lähtökohdaksi sen ettei väkisin tarvitse nukahtaa.Itse univaikeuksista kärsineenä tiedän ettei aikaisemmin petiin meneminen pelasta mitään.Tietysti asia on hyvin yksilöllinen ja kyseessähän nyt on pieni lapsi.Nukkuuko päiväunia?Olisiko mahdottomuus jättää päiväunet pois jos lapsi itse jaksaa niin.Sitten voisi illalla unikin tulla paremmin.Hyvä tuuletus lapsen nukkumahuoneessa auttaa myös.Ja jos ei kotikonstit auta ja tilanne pahenee kannattaa ehdottomasti ottaa yhteyttä lääkäriin,kun nämä minunkin esittämät on vain arvailuja ja syitä univaikeuksiin on niin hirvittävän monia.Tuo jonkun mainitsema keskustelu mahdollisista lapsen huolista tai pohdinnoista voi olla kans hirmu tärkeä.Meillä pohdittiin tuossa iässä paljon eri asioita mm.kuolemaa ja äiti/äitipuoli suhdetta.

Ei nuku päivällä, ei todella :laugh: ei ole nukkunu vuosikausiin.

Lapsen kanssa keskustellaan paljon ja hän kertoo avoimesti asioitaan, joten luulen tietäväni jokaisen murheen murunkin hänen päästään. Nämä illat on kieltämättä sellaista aikaa, jolloin pienessä päässä tuntuu pyörivän monenlaisia asioita. Ehkä hän vaan tarvitsee sen ajan omille pohdinnoilleen.

Meillä on ihan sama ongelma .Meidän 5 vuotias ei myöskään nukahda kun hänet laittaa nukkumaan klo.20.00.Joka ilta samat nukkumaan käynti"rituaalit" jonka olen ajatellut helpottavan nukkumaan käyntiä ei auta.Valoisuudesta ei ole kyse koska meillä sitä on jatkunut koko tämän vuoden...Alkaa olemaan illat minulle aika stressavia kun tietää valmiiksi että:"pissattaa,kakattaa,janottaa tai muuten vain täytyy nousta sängystä ylös".(ja meillä juodaan,käydään vessassa yms.juuri ennen sänkyyn menoa ettei tarvitsi näitä syitä keksiä)..lapsi rauhoittuu nukkumaan klo.22.30!!Seuraavapäivä taas on yhtä "juhlaa"..

Minusta ketään ei pitäisi pakottaa nukkumaan aikaisemmin kuin nukuttaa. KUkapa voisi nukkua, jollei nukuta? Rauhoittuminen jonain tiettynä aikana ja esim. lukeminen ovat eri juttu... JOs lapsi ei vaikuta väsyneeltä päivälläkään hänellä on ehkä luontaisesti vähäinen unentarve.

Alkuperäinen kirjoittaja nukkumattia odotellessa..:
Meillä on ihan sama ongelma .Meidän 5 vuotias ei myöskään nukahda kun hänet laittaa nukkumaan klo.20.00.Joka ilta samat nukkumaan käynti"rituaalit" jonka olen ajatellut helpottavan nukkumaan käyntiä ei auta.Valoisuudesta ei ole kyse koska meillä sitä on jatkunut koko tämän vuoden...Alkaa olemaan illat minulle aika stressavia kun tietää valmiiksi että:"pissattaa,kakattaa,janottaa tai muuten vain täytyy nousta sängystä ylös".(ja meillä juodaan,käydään vessassa yms.juuri ennen sänkyyn menoa ettei tarvitsi näitä syitä keksiä)..lapsi rauhoittuu nukkumaan klo.22.30!!Seuraavapäivä taas on yhtä "juhlaa"..

Ehdotan tätä tällä palstalla jo varmaan sadannen kerran, että antakaa aamulla tarra tai muu vastaava lapselle, jos alkaa illalla kunnolla nukkumaan ilman noita vöyhötyksiä...

mites teillä muuten onnistuis sellanen et lähtisitte koko sakki illalla yhdessä rauhalliselle kävelylenkille missä kaikki sais purkaa huoliansa, niin ei tarvis sängyssä pohtia enää niitä? ja muutenkin liikkumisen jälkeen voipi uni maistua. sitten jos ei millään onnaa niin lapsellasin voi olla luontaisesti erilainen unirytmi. itselläni oli sama juttu, eikä auttanut uniterapiat, rentoutuskasetit, psykologit ym... monesti valvoinkin yön putkeen kun ei uni tullut ja sit vaan odottaa seuraavaa iltaa josko sitten tulis paremmin uni... eikä silloinkaan aina tullut.

Ehdotan tätä tällä palstalla jo varmaan sadannen kerran, että antakaa aamulla tarra tai muu vastaava lapselle, jos alkaa illalla kunnolla nukkumaan ilman noita vöyhötyksiä...[/quote]

Mielessä on käynyt juuri tuo tarra juttu.Tuntuu vain niin typerältä lahjoa lapsi kun muu ei auta niin en ole kokeillut VIELÄ.Meillä ulkoillaan iltaisin ja nyt kesällä ilmojen salliessa uitu tietenkin saunominenkin KUULEMA rauhoittaa mutta ei meillä.

No entäs sellainen univaikeus parivuotta kohta täyttävällä, että herää joka yö n. kahden aikaan, eikä saa enää unen päästä kiinni? Saattaa valvoa parikin tuntia! Illalla nukahtaa hyvin itsekseen, mutta yöllä ei. |O Haukotus.

Mä en taas voi ymmärtää, että miksi pitää lapsi laittaa jo sänkyyn klo 19-20, jos vasta rauhoittuu nukkumaan 22-23 aikaan?? Omaa aikaako ne vanhemmat vain haluaa. Kummallista. Meidän perheellä usein tapana vielä käydä ruokaostoksillakin joskus klo 20 aikaan, kun rauhallista asioida ja mukana on tottakai kuopuskin (2v). Meillä aivan turha nuorimmaista laittamaan sänkyyn edes klo 21 aikaan, kun nukahtaa kuitenkin vasta yhdentoista maissa, kuten tehnyt aina. Silti jaksaa herätä virkeänä aamulla hoitoon. Jotkut vain eivät tarvitse unta niin paljon kuin toiset

Alkuperäinen kirjoittaja Palindromi- imordnilaP:
No entäs sellainen univaikeus parivuotta kohta täyttävällä, että herää joka yö n. kahden aikaan, eikä saa enää unen päästä kiinni? Saattaa valvoa parikin tuntia! Illalla nukahtaa hyvin itsekseen, mutta yöllä ei. |O Haukotus.

Saako kysyä mihin aikaan nukahtaa?? Tieten seitsemältä/ kasilta?? Sitten ei olisi mikään ihme vaikka herääkin tuohon aikaan virkeänä. Käy siis liian aikaisin nukkumaan.
Meidän samanikäinen jos (maailmankirjat olis sitten sekaisin) nukahtaisi noihin aikoihin mitä mainitsin, niin heräis taatusti ylös juuri 02-03 virkeänä ja sitten oliskin koko perheellä yöt pilalla.
Nukkuu nimittäin yöunia tämä meidän nuorin 23-07 yleensä arkisin. Lomalla vähän eri rytmit...

Alkuperäinen kirjoittaja vieraana minäkin:
Alkuperäinen kirjoittaja Palindromi- imordnilaP:

Saako kysyä mihin aikaan nukahtaa?? Tieten seitsemältä/ kasilta?? Sitten ei olisi mikään ihme vaikka herääkin tuohon aikaan virkeänä. Käy siis liian aikaisin nukkumaan.
Meidän samanikäinen jos (maailmankirjat olis sitten sekaisin) nukahtaisi noihin aikoihin mitä mainitsin, niin heräis taatusti ylös juuri 02-03 virkeänä ja sitten oliskin koko perheellä yöt pilalla.
Nukkuu nimittäin yöunia tämä meidän nuorin 23-07 yleensä arkisin. Lomalla vähän eri rytmit...

Menee nukkumaan yleensä puol yhdeksän- vartin yli yhdeksän maissa. Joskus jos on valvonut lähemmäs kymmeneen, niin sama juttu. Tämä "vaiva" tuli tutin jättämisen yhteydessä, eli ei saa unen päästä kiinni.

Yhteistyössä