Lapsen opettaja ei kerro minulle mitä koulussa tapahtuu

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Ahdistaa ja itkettää
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
A

Ahdistaa ja itkettää

Vieras
Ekaluokkalainen käy kasvatusneuvolassa käytöshäiriöiden takia. Olen kertonut asiasta koulussa, ja antanut opettajalle luvan olla myös yhteydessä kasvatusneuvolaan. Nyt on sitten käynyt ilmi, että minulle ei silti ole kerrottu kaikkea, mitä koulussa on tapahtunut.

En saa tietää, milloin opettaja on lapsesta soittanut ja missä asioissa. En saa aina tietää, jos koululla on tapahtunut jotain ennenkuin vasta jälkikäteen kasvatusneuvolassa ohimennen. Niinkuin tänäänkin viimeksi.

Sanoin taas tänään kasvatusneuvolassa tästä asiasta. Minusta on todella väärin ja epäeettistä, että minun selkäni takana puhutaan ja touhutaan ilman että minulle kerrotaan asiasta mitään! Onhan minulla lupa saada kaikki lastani koskevat asiakirjat luettavaksi, mutta olen kuvitellut että luottamus pelaa kaikinpuolin. Olen itsekin ollut avoin, ja luullut että myös viranomaiset sitä ovat. Olinpa väärässä.

Ette usko miltä tuntuu. Miksi minulle ei kerrota kaikkea???? Mitä voin tehdä?? Kieltää opettajan yhteydenotot eri tahoille? En tahtoisi tehdä sitäkään, koska se taas ei välttämättä palvele lapseni parasta.

Minulla on ollut koko ajan sellainen olo, että olen silmätikkuna koska olen yksinhuoltaja. Arvatkaa vaan vahvistaako tälläinen sitä tunnetta edelleen.

Älä nyt loukkaannu, mutta onko teilä kotona jotain ongelmia tai oletko reagoinut jotenkin agressiivisesti jos koulusta on jotain kerrottu? Koskeeko nää sulle kertomattomat asiat vain lapsen käytöstä vai koskeeko ne teitä perheenä, onko taustalla joku huoli teidän koko perheestä..?

Alkuperäinen kirjoittaja v2o:
Älä nyt loukkaannu, mutta onko teilä kotona jotain ongelmia tai oletko reagoinut jotenkin agressiivisesti jos koulusta on jotain kerrottu? Koskeeko nää sulle kertomattomat asiat vain lapsen käytöstä vai koskeeko ne teitä perheenä, onko taustalla joku huoli teidän koko perheestä..?

Vaikka olisikin näin, niin miten kertomatta jättäminen palvelee ketään?

En loukkaannu.
Mun mielestä kotona ei ole ongelmia, tuskin muuten olisin vapaaehtoisesti halunnut edes hakea lapselle apua kasvatusneuvolasta jne. Suurin ongelma lienee tällä hetkellä mahdoton suhde lapsen isään, siis eksään, joka ei ole tavannut lasta kahteen vuoteen. Hän on hyvin vaikea persoona, jolle ei tunnu sopivan mikään mitä muut ehdottavat. En jaksa puida asiaa enempää.
En ole reagoinut aggressiivisesti mihinkään, olen luonteeltani hyvin kiltti ja rauhallinen, mutta haluan myös hoitaa asiat aikuismaisesti ja fiksusti. En todellakaan riehumalla. Tuskin edes uskaltaisin kenellekään ääntäni korottaa. Itkemään mä pillahdan jos tilanne kärjistyy..

Enhän mä tiedä tosiaankaan mitä opettaja on kertonut. Mutta ne asiat jotka on käyneet "vahingossa" (?) ilmi kasvatusneuvolassa opettajan yhteydenottoihin liittyen, on koskeneet lapsen käyttäytymistä. Mutta niin.. enhän mä näköjään tiedä mitä kaikkea ne puhelut on koskeneet. Jos vaikka muakin sitten?

Mä en jaksais. Lapsen tilanne on muutenkin raskas ja vie voimia kaiken muun arjen pyörittämisen lisäksi. Syyllistän itseäni muutenkin jo ihan kaikesta, tällainen ei todellakaan helpota sitä taakkaa.

Tekee mieli ajatella, että annan lapset suosiolla pois, jos sitten kaikki olisivat tyytyväisiä?

:(

Kysy suoraan opettajalta, näin ne asiat selviää. Sano, että kuulit neuvolassa että olet soittanut ja et ole muistanut kertoa mulle. Ja voithan olla itse aktiivisesti yhteydessä kouluun ja kysellä lapselta mitä on tapahtunut. Tuskin opettaja viitsii turhista soitella.

Alkuperäinen kirjoittaja leena:
Kysy suoraan opettajalta, näin ne asiat selviää. Sano, että kuulit neuvolassa että olet soittanut ja et ole muistanut kertoa mulle. Ja voithan olla itse aktiivisesti yhteydessä kouluun ja kysellä lapselta mitä on tapahtunut. Tuskin opettaja viitsii turhista soitella.

Mutta viitsii niistä "turhista" kasvatusneuvolaan soitella?
Voisinhan minäkin soitella, mutta eikö olisi fiksumpaa että opettaja ilmoittaisi minulle päin jos jotain tapahtuu kun ne "välikohtaukset" eivät todellakaan ole päivittäisiä kuin että minä soittaisin joka ikinen ilta opettajalle kysyäkseni kuulumiset?

Kuten sanoin, olen opettajalle sanonut asiasta jo aiemmin. Kun tänään ei nyt todellakaan ollut ensimmäinen kerta kun kuulen ettei minulle ole ilmoitettu asioita.

Alkuperäinen kirjoittaja Ahdistaa ja itkettää:

En loukkaannu.
Mun mielestä kotona ei ole ongelmia, tuskin muuten olisin vapaaehtoisesti halunnut edes hakea lapselle apua kasvatusneuvolasta jne. Suurin ongelma lienee tällä hetkellä mahdoton suhde lapsen isään, siis eksään, joka ei ole tavannut lasta kahteen vuoteen. Hän on hyvin vaikea persoona, jolle ei tunnu sopivan mikään mitä muut ehdottavat. En jaksa puida asiaa enempää.
En ole reagoinut aggressiivisesti mihinkään, olen luonteeltani hyvin kiltti ja rauhallinen, mutta haluan myös hoitaa asiat aikuismaisesti ja fiksusti. En todellakaan riehumalla. Tuskin edes uskaltaisin kenellekään ääntäni korottaa. Itkemään mä pillahdan jos tilanne kärjistyy..

Enhän mä tiedä tosiaankaan mitä opettaja on kertonut. Mutta ne asiat jotka on käyneet "vahingossa" (?) ilmi kasvatusneuvolassa opettajan yhteydenottoihin liittyen, on koskeneet lapsen käyttäytymistä. Mutta niin.. enhän mä näköjään tiedä mitä kaikkea ne puhelut on koskeneet. Jos vaikka muakin sitten?

Mä en jaksais. Lapsen tilanne on muutenkin raskas ja vie voimia kaiken muun arjen pyörittämisen lisäksi. Syyllistän itseäni muutenkin jo ihan kaikesta, tällainen ei todellakaan helpota sitä taakkaa.

Tekee mieli ajatella, että annan lapset suosiolla pois, jos sitten kaikki olisivat tyytyväisiä?

:(

Kysyin asiaa ihan sen vuoksi että halusin tietää oliko nää puhelut olleet pelkästään lapseen liittyviä..koska silloin jos ne on lapseen liittyviä niin ne kuuluu myös sulle, mutta jos taustalla on huoli teidän perheestä on opettaja voinut jutella jonkun teidät tuntevan asiantuntija tahon kanssa saadakseen tukea/neuvoja omille ajatuksilleen/kertoakseen pelkonsa epäilynsä jollekin joka on tekemisissä muutenkin teidän kanssanne... Tai voihan sit olla ihan sellaistakin että perheneuvolasta on soitettu opelle ja kysytty lapsesta ja opettaja ei ole pitänyt asianaan asiasta teille mainita..??vaikea sanoa mitään kun ei tilannetta tunne, mutta sinuna menisin juttelemaan rohkeasti open kanssa niin asiat selviää ja ehkä sinä oletkin ihan turhaa ajatellut että sinulle ei kerrota ehkäpä ope luulee että ne perheneuvolasta käsin kertovat sinulle heidän jutelleen??

Mutta voimia sinulle valtavasti ja muista että sinä olet se paras äiti lapsellesi kaikesta huolimatta ja sinä olet rohkea kun haet apua ja neuvoa ja tukea tilanteeseen. Et tietenkään luovuta ei sun lapses tyytyväisiä olis jos pois antasit eikä myöskään ope ja perheneuvola sitä halua.

Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Alkuperäinen kirjoittaja leena:

Mutta viitsii niistä "turhista" kasvatusneuvolaan soitella?
Voisinhan minäkin soitella, mutta eikö olisi fiksumpaa että opettaja ilmoittaisi minulle päin jos jotain tapahtuu kun ne "välikohtaukset" eivät todellakaan ole päivittäisiä kuin että minä soittaisin joka ikinen ilta opettajalle kysyäkseni kuulumiset?

Kuten sanoin, olen opettajalle sanonut asiasta jo aiemmin. Kun tänään ei nyt todellakaan ollut ensimmäinen kerta kun kuulen ettei minulle ole ilmoitettu asioita.

Ota yhteyttä rehtoriin ja valita opesta. Tänä päivänä, kun tuota kodin ja koulun yhteistyötä toitotetaan, niin vaadi myös sitä.
Omituista, jos kotiin ei kerrota, kun kuitenkin jotain tavallisuudesta poikkeavaa tapahtuu. Onhan viestivihko, sähköposti ym. ei luulis opettajalle ylivoimaista olevan informoida. Ja kyllä se ihan sen työhönkin kuuluu.

Kyllä opettajan kuuluu kertoa sinulle ensin! Itselläni myös erityislapsi, ja tilanne vähän samankaltainen viime keväänä koulussa, mutta minulle opettaja ilmoitti aina kaikki asiat ensimmäisenä. Jos ei saanut minua kiinni puhelimella, niin laittoi aina sähköpostia.

Alkuperäinen kirjoittaja Boogyman:
Periaattessa kuuluu kertoa kyllä...mutta kun on tuo tilanne niin yleensä vanhemmat jää toiseksi. Eli katsotaan, ettei kerrota.

Mikä "tuo tilanne" ?? Miksi katsotaan ettei kerrota??

Se, että on annettu lupa olla yhteydessä....sama koskee kun annat luvan opettajan olla yhteydessä eskariin. Et tiedä mitä he juttelevat henkilökunnan kesken. Etkä saa tietää.

Periaattessa kuuluu kertoa kyllä...mutta kun on tuo tilanne niin yleensä vanhemmat jää toiseksi. Eli katsotaan, ettei kerrota.

Se, että on annettu lupa olla yhteydessä....sama koskee kun annat luvan opettajan olla yhteydessä eskariin. Et tiedä mitä he juttelevat henkilökunnan kesken. Etkä saa tietää.

Vaikka kyse olisi siitä, mitä lapseni on tehnyt?

No siinä tapauksessa ei kannata antaa lupaa keskustella keskenään vaan hoitaa asiat itse, eikö totta?

Yhteistyössä