Lapsen päiväkotiryhmässä kädet pestään aina VEDELLÄ!

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja mitähäh?
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
M

mitähäh?

Vieras
Olen aivan tyrmistynyt tästä... Lapsi on siis 5-vuotiaiden päiväkotiryhmässä, jossa on 23 lasta. Samassa päiväkodissa on myös kaksi muuta ryhmää pienemmille. Olen jo aiemmin päiväkodin alettua ihmetellyt, miten vessassa saippua on niin kamalan korkealla. Aamuisin hoitajat patistelevat lapset "huuhtaisemaan" kädet ennen aamupalaa ja olen ajatellut että se on vain tuolloin pelkkä "huuhtaisu" vedellä.

Äsken juttelin lapseni kanssa tuosta käsienpesusta ja hän sanoi, että aina, pitkin päivää, kun kädet pestään, pestään ne vain vedellä huuhtaisemalla. Lapset siis itse huljauttavat vesihanan alla ja kuivaavat. Saipuaan he eivät yletä eivätkä hoitajat auta käsien pesussa.

Jäin tosiaan miettimään, mitä järkeä moisessa on? Pöpöt eivät tuolla kuole mihinkään ja toisaalta taas pelkkä käsien kastelu lisää erilaisten pöpöjen määrää ja muhimista märissä ja kuitenkin kosteiksi jäävissä käsissä.

Onko tämä vesipesu ihan joku normaali päiväkotikäytäntö?

Ei ole.

Valtakunnallinenkin päiväkotien turvallisuusohjeistus (löytyy netistä sellaienn monisivuinen kapulakielinen nivaska) listaa yhtenä turvallisuustoimena käsien pesun- oikein. Eli vedellä ja saippualla ja sen että hoitajien tulisi lapsia siihen opettaa ja ohjeistaa.

Saippuat ei vaan sovi kaikille: mullakin on kädet heti verillä, jos pesee enemmän kuin kerran päivässä tavissaippualla. Minusta vesi on ok, käsidesiä sitten lisäksi flunssa-aikoina.

No voi hyi yök! Osta kunnollista käsienpesunestettä apteekista ja rasvaa. Ällöttävää, jos ei pese saippualla.

Itse pesen siis tyyliin näin

Aamulla aamupissan ja vauvan vaipanvaihdon jälkeen
Aamu-ulkoilusta tultua ennen ruuanlaittoa
Ruuanlaiton jälkeen, jos olen käsitellyt lihaa tai multaisia kasviksia
Vauvan vaipan vaihdon jälkeen, oman pissan jälkeen
Ilta-päiväulkoilusta tultua
Vauvan vaipan vaihdon j
Ennen ruuanlaittoa ja jos tarpeen, jälkeen
Vauvan vaipan vaihdon jälkeen, oman pissan jälkeen
Ennen tai/ja iltapalan
Iltatoimilla

Jopa 14krt ja yli vuorokaudessa. Kädet oikein hyvässä kunnossa, talvella kuivuu mutta rasvaan hyvin.

Näkisittepä mitä kaikkea siellä lasten vessoissa tapahtuu kiireisinä aikoina. Käsien peseminen (jos edes pesevät) on vain pieni osa sitä, mistä joutuvat tuolla joustamaan. Saippuat ovat korkeammalla sen takia, etteivät pienet syö ja läheskään aina ei kukaan aikuinen ole vieressä siellä vessan altailla.

Näkisittepä mitä kaikkea siellä lasten vessoissa tapahtuu kiireisinä aikoina. Käsien peseminen (jos edes pesevät) on vain pieni osa sitä, mistä joutuvat tuolla joustamaan. Saippuat ovat korkeammalla sen takia, etteivät pienet syö ja läheskään aina ei kukaan aikuinen ole vieressä siellä vessan altailla.

Tämä on ihan totta. Kerran yllätin yhden pojan (3v) jynssäämästä kynsiharjalla vessapytyn rinkiä, jolle oli pissa roiskahtanut häneltä. Oli myös käsipyyhkeellä kuivannut lattialle menneen. Tämä siis sellaisena aamuna, kun menin välivuoroon ja siellä oli taas tuotu lapsia ennen sovittua, niin siellä oli sitten aamuvuorolainen yksin yhdeksän 3-5v kanssa. Toosi kiva. Kiva jos poika olisi saanut hommansa päätökseen ja käsipyyhkeen paikoilleen, sekä kynsiharjan.

Päiväkodeissa ei enää ole avustajia jotka olisivat noissa tilanteissa valvomassa. Lapsia on pakko lähettää ilman kunnollista valvontaa vessoihin ja lastenhoitajatkaan eivät enää koe olevansa hygieniasta vastuussa, kun heille on lykätty lastentarhanopettajien hommia niin paljon. Jokainen sutii minkä sutii pahinta likaa milloin ehtii.

Yhteistyössä