Lapsen pelot

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja mirva 78
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
M

mirva 78

Vieras
Kohta 6-vuotta täyttävällä lapsellani on paljon erilaisia pelkoja, olen ajatellut sen johtuvan vaiheesta, jossa tapahtuu paljon itsenäistymistä ja ymmärryksen kehitystä, enkä ole pitänyt sitä erityisen ongelmallisena. Luulen, että tässä ikävaiheessa pelot ovat yleisiä. Olemme asioista ja peloista puhelleet ja lapsi on keskustelujen myötä aina rauhoittunut, mutta kuitenkin pelko vanhempien kuolemasta ja muista asioista aina palaa uudestaan mieleen. Viime viikolla tilasin nettikaupasta itselleni tuotteita ja lapsi tuli mukaan katsomaan lapsille suunnattuja tuotteita ja niistä kertoessani pysähtyi kirjan "kun pelottaa" kohdalle. Tilasimme tämän Anna-Mari Kaskisen kirjoittaman kirjan ja lapsi sitä muutaman päivän innoissaan odotti. Nyt saatiin pari päivää sitten kirja postista ja haluan sitä teille kaikille vanhemmille suositella, jotka saman ongelman kanssa kamppailette. Vaikka mikään kirja ei korvaa vanhempien kertomaa, niin vaikeista asioista puhuminen voi olla paljon helpompaa, kun siihen löytyy valmis malli. Lapsellekin kuvittelisin ainakin olevan helpompaa ymmärtää ja hyväksyä pelot, joita varmasti muillakin on, koska aiheesta on oikea kirja kirjoitettu. Pelot ei varmasti mihinkään katoa, mutta nyt niistä on vaan helpompi saada ote jonkin konkreettisen avulla. Lisäksi arvostan kirjaa, jossa on oikea opetus mukana, vaikka lukemisessa tietysti tärkeää on myös yhdessä olo, sisällöstä huolimatta. Kirjakaupasta en ole muuten tätä kirjaa onnistunut löytämään, en kai ole osannut etsiäkään, mutta ainakin www.harmonianet.fi se löytyy!

Kannattaa muistaa kanssa vanha konsti: lue satuja. =) Ihan niitä perinteisiä, kokeilette erilaisia niin huomaat mikä kolahtaa. Niiden avulla lapsi oppii kohtaamaan ja käsittelemään pelkoa turvallisesti.

Meillä myös ongelmia lapsen pelkojen kanssa, taitaa kuulua ikään. Kieltämättä vaativaa osata kasvattaa lasta ja opetella itse samalla olemaan johdonmukainen kasvattaja. Olen nähnt jossakin tuon kun pelottaa kirjan, täytyy varmaan etiä sellanen käsiin ja kokeilla josko meilläkin toimis :flower:

Olet oikeassa; tuo vaihe kuuluu tuohon ikään. Menee aikanaan ohi, mutta asiat jotka lasta vaivaavat on käytävä hänen kanssaan väsymättä läpi moneen kertaan; aina kun hän asian ottaa puheeksi(esim vanhempien menetys). Näin hän tuntee olonsa turvallisemmaksi ja uskaltaa puhua asioista jotka painavat pientä mieltä joskus liiankin paljon. Hyvä että löysit asiantuntevan opuksen tueksi.

Yhteistyössä