Lapsen perintö avoliitossa?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Enni
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
E

Enni

Vieras
Kun vanhemmat ovat avoliitossa ja toinen vanhempi, esim. isä, kuolee, periikö lapsi automaattisesti isänsä vai periikö isän omaisuuden esim. avoliitossa eläneen isän vanhemmat / sisarukset? Tilanteessa siis jossa isä on tunnustanut lapsensa.

lapset perivät, mutta muista että avopuoliso ei saa leskeneläkettä tai perhe-eläkettä. avopuoliso ei peri ilman erillistä testamenttia, ja joutuu silloinkin maksamaan perintöveroa korkeimman mukaan. lapsiperheiden vanhemmille avioliitto on siinä mielessä järkevä vaihtoehto, sillä siinä tulee heti turvattua koko perheen tulevaisuus kuoleman varalta.

Meidän tilanne on näin että avovaimolla on kaksi lasta entiseltä liitolta ja sitten meillä on yksi yhteinen lapsi. Minulla taas on aikaisemmasta liitosta yksi lapsi joka nyt tällä hetkellä on jo aikuinen. Asumme ok-talossa joka on minun, myös koko talon irtaimisto. Auuto on myöskin minun nimissä. Jos nyt kävisi niin hullusti että kuolisin niin ainoa perijä ovat minun lapset. Avovaimo ja hänen lapset eivät saa yhtään mitään ja joutuisi muuttamaan ulos talosta, noin teknisesti. Sen takia aion tehdä testamentin ja tämä taas tarkoittaa että avovaimo ja hänen lapset voivat asua niin kauan kun ne haluaa siinä talossa jos kuolisin ja tulevaisuus olisi kaikille turvattu. Ne kun asuvat avoliitossa niin kannattaa tehdä erillinen testamentti ennen kun on liian myöhäistä.

Mikäli teet testamentin avovaimosi ja jonkun muun miehen tekemien lasten hyväksi, et silti pysty syrjäyttämään oman biologisen lapsesi lakiosaa, joka on puolet siitä, mitä hän muuten perisi = mikäli sinulla on vain tämä yksi lapsi, hän on ainoa perijäsi, mutta jos haluat kannatella toisen miehen lapsia ja tehdä testamentin heidän hyväkseen, saa oikea oma lapsesi puolet omaisuudestasi.

Mikään slviö ei siis ole, että avokki ja hänen lapsensa saavat talossa asua kuolemasi jälkeen. Jos biologinen lapsesi haluaa lakiosansa, eikä esim. avokillasi ole rahaa ostaa toista puolta talosta itselleen, voi lapsesi vaatia oikeuteitse pesän jakamista, jolloin talo menee myyntiin.

Kun nyt otettiin laajemmasti testamenttiasiat esille, siinä on monta vaihtoehtoa, jotka toimivat eri tavoin, mitä omistussuhteisiin ja oikeuksiin kuuluu. Siksi nuo asiat pitää aina tehdä lakimiehen avustuksella, jotta toteutuu se, mitä tarkoitetaan. Hän myös opastaa yksityiskohtaisesti sen, mitä mikin vaihtoehto tarkoittaa.

Edelläolevat ovat osin oikeassa ja osin tiedot hyvin puutteelliset, jotta ne antaisivat oikean kuvan. En lähde selventämään, sillä parempi on ottaa selvää lakimiehen kanssa omassa tapauksessaan. Noita asiakirjoja tehdään pankkien lakimiesten, oikeusaputoimiston ja yksityisten lakimiesten toimesta.

Alkuperäinen kirjoittaja Enni:
Kun vanhemmat ovat avoliitossa ja toinen vanhempi, esim. isä, kuolee, periikö lapsi automaattisesti isänsä vai periikö isän omaisuuden esim. avoliitossa eläneen isän vanhemmat / sisarukset? Tilanteessa siis jossa isä on tunnustanut lapsensa.

Lapsi perii oltiin sitten avoliitossa tai avioliitossa. Puoliso taas ei peri kummassakaan, mutta avioliitossa puolisolla on avio-oikeus puoleen yhteisestä omaisuudesta, jos avioehtoa ei ole.

Yksi tyhmä kysymys: jos on yhteinen lapsi ja asutaan yhdessä, niin miksi helvetissä ei mennä naimisiin? Mistä muusta voi olla kysymys kuin tyhmyydestä tai saamattomuudesta?

Hienoja, oikeita vastauksia!!!

Pieni lisäys. Joka sattui ystäväni kohdalla, hän oli siis "lapsi" vaikkakin jo aikuinen. Isä oli mennyt uusiin naimisiin, eikä pitänyt mitään yhteyttä vuosikymmeniin. Uuden vaimon kanssa olivat tehneet testamentin, että "entinen" lapsi, (ystäväni) ei peri mitään, vaan uusi vaimo ja uusi yhteinen lapsi. Tämähän ei voi pitää paikkaansa, vaikka testamentilla olisi todistajat jne. Ystäväni on isänsä kuollessa oikeutettu osaansa perinnöstä, vaikka se olisi häneltä testamentissa evätty. Lapsille kuuluu automaattisesti 50 % perinnöstä. Eli 50 % hän voi laittaa vaimolleen tai vaikka hyväntekeväisyyteen. Näin ollen hän tulee saamaan 25 % perinnöstä, ellei isä saa uusia lapsia.

"Yksi tyhmä kysymys: jos on yhteinen lapsi ja asutaan yhdessä, niin miksi helvetissä ei mennä naimisiin? Mistä muusta voi olla kysymys kuin tyhmyydestä tai saamattomuudesta? "

Kuulemma periaatteellinen kysymys, sanovat eräät tutut, joilla on kohta aikuinen poika ja yhteistä talot ja tavarat. Olen heidän kohdallaan ihmetellyt Vieraan sian tavoin, että miksi ei, koska avioliitto heidän kohdallaan vaan järkevöittäisi sen tilanteen, että toiselle tulisi lähtö muihin sfääreihin kesken kaiken.

Meinaan, jospa poika haluaisikin talon puolikkaan omaan käyttöönsä eikä sitä ole suunniteltu kahdelle taloudelle. Kovasti muitakin ongelmia tulee, koska avopuolison asemaa ei laki mitenkään suojaa.

Helvetin avoliitto. Kuka siinä viitsii olla. Fiksut naiset on naimisissa. Soilloin perintöverotkin ovat alinta mallia. Avoliiton perintövero on kolminkertainen avioliittoon nähden, aonakin avopuoliskolla

Alkuperäinen kirjoittaja Roni:
Meidän tilanne on näin että avovaimolla on kaksi lasta entiseltä liitolta ja sitten meillä on yksi yhteinen lapsi. Minulla taas on aikaisemmasta liitosta yksi lapsi joka nyt tällä hetkellä on jo aikuinen. Asumme ok-talossa joka on minun, myös koko talon irtaimisto. Auuto on myöskin minun nimissä. Jos nyt kävisi niin hullusti että kuolisin niin ainoa perijä ovat minun lapset. Avovaimo ja hänen lapset eivät saa yhtään mitään ja joutuisi muuttamaan ulos talosta, noin teknisesti. Sen takia aion tehdä testamentin ja tämä taas tarkoittaa että avovaimo ja hänen lapset voivat asua niin kauan kun ne haluaa siinä talossa jos kuolisin ja tulevaisuus olisi kaikille turvattu. Ne kun asuvat avoliitossa niin kannattaa tehdä erillinen testamentti ennen kun on liian myöhäistä.

Niin. Avokkisi ja hänen lapsensa saavat oikeuden asua asunnossa, eikä heitä voi häätää. Kuitenkaan avokkisi ei peri sinua, koska ette ole naimisisssa, vain lapsesi perivät sinut. Siksikö ette mene naimisiin? Tahdot että omaisuutesi jää vain sinun omille lapsillesi ja turvaat avokkisi ja hänen lastensa elämän asumisoikeudella...

Onneksi minä olen naimisissa. ;)

Höpölöpö. Testamentilla ei voi syrjäyttää biologisen lapsen perintöä. Kysyjällä kaksi lasta, jotka siis perivät isänsä jälkeen 50-50. Mikäli avopuolisolla ja tämän sekä kysyjän yhteisellä lapsella ei ole rahaa maksaa toisen lapsen perintöosuutta, voi lapsi vaatia talon myytäväksi ja näin osituksen tehtäväksi. Joten mikään selviö ei todellakaan ole, että avokki jää taloon asumaan.

Olen avioliiton ulkopuolinen lapsi. Syntynyt ennen vanhempien avioliittoon vihkimistä. Vihkimisen jälkeen on syntynyt vielä kaksi lasta. Isäni ei ilmeisesti ole tunnustanut minua ja dna testejä ei ol tehty.
Vanhempani ovat nyt molemmat kuolleet , viimeksi äskettäin isä.
Onko minulla oikeus perintöön kun minua ei ole tunnustettu?
Asuessaan aiemmin toisessa seurakunnassa, lukee ko. srk antamassa virkatodistuksessa Lapset kirkonkirkojen mukaan.... jossa olen mukana. Myöhemmässä seurakunnassa josta on tullu virkatodistus lukee kohdallani: ´tunnustamista ei ole täällä merkitty´.
Olenko perillinen? Voivatko muut sisarukset evätä mahdollisen perintöoikeuteni?
Jos en ole perillinen niin miten voisin sitä oikeutta vaatia?

Jospa kysyisit asiaa oikeusaputoimistosta etkä täältä! Vai tulostatko täältä saamasi "dogumentit" ja viet ne peunkirjoitukseen mukanasi virallisena totuutena?

Alkuperäinen kirjoittaja mistä teit rittää?;10516580:
Jospa kysyisit asiaa oikeusaputoimistosta etkä täältä! Vai tulostatko täältä saamasi "dogumentit" ja viet ne peunkirjoitukseen mukanasi virallisena totuutena?

onko siinä jotain pahaa, että kysyy täältä jos joku tietää ja vastaa ennekuin juoksee tuomareille, en ole riitapukari, enkä mene perunkirjoituksiin ellei ole oikeuksia. Ei oikeusaputoimistokaan ole ilmainen. ei ole paljon jaettavaa, ja siksi en riitele tai mene dogumenttien kanssa minnekään. asia on enemmän periaatteellinen. mitä sulle tämä maksaa jos kysyn täältä joltain joka osaa vastata ystävällisesti

Alkuperäinen kirjoittaja kylläpä;10517606:
avioliitossa leski perii puolet ja toisen puoliskon lapset.

EI, ei ja vielä kerran EI! Hyvin yleinen luulo mutta näin ei ole! Lapset perivät kaiken jos ei ole tehty testamenttia. Lapset saavat aina vähintään lakiosan joka on puolet (ja jaettuna sitten lasten määrällä) ja toisen puolen saa testamentilla antaa kenelle haluaa. Mutta jos testamenttia ei ole niin lapset jakavat koko vainajan omaisuuden. Leski saa kyllä asumisoikeuden yhteiseen asuntoon mutta ei peri kuolleen puolison osaa siitä ilman testamenttia..

Alkuperäinen kirjoittaja TotuusTämäkin;10518736:
EI, ei ja vielä kerran EI! Hyvin yleinen luulo mutta näin ei ole! Lapset perivät kaiken jos ei ole tehty testamenttia. Lapset saavat aina vähintään lakiosan joka on puolet (ja jaettuna sitten lasten määrällä) ja toisen puolen saa testamentilla antaa kenelle haluaa. Mutta jos testamenttia ei ole niin lapset jakavat koko vainajan omaisuuden. Leski saa kyllä asumisoikeuden yhteiseen asuntoon mutta ei peri kuolleen puolison osaa siitä ilman testamenttia..

Kun toinen vanhempi on kuollut, ja toinen elää, niin eikös se lapsi joudu maksamaan vaan perintöveron osuudestaan, mutta ei saa mitään omaisuutta konkreettisesti itselleen, jos ei kerran vaadi, että kuolinpesä jaetaan?

Kun toinen vanhempi on kuollut, ja toinen elää, niin eikös se lapsi joudu maksamaan vaan perintöveron osuudestaan, mutta ei saa mitään omaisuutta konkreettisesti itselleen, jos ei kerran vaadi, että kuolinpesä jaetaan?

Jos vainajalta ei jää mitään sellaista omaisuutta (esim. pankkitalletuksia yms.) joista saadaan helposti käteistä niin helposti on juuri se tilanne että omaisuus on vain se yhteinen asunto jolloin käteen jää tässä vaihessa vain verot jaettiin pesä tai ei. Perintöverojen määrään voi kuitenkin vaikuttaa ja esim. puolisoiden keskinäinen testamentti antaa mahdollisuuksia minimoida veroseuraamukset tässä vaiheessa. Kannattaa konsultoida jotain asian osaavaa lakimiestä, siinä säästää helposti paljonkin.

Viimeksi muokattu:
Alkuperäinen kirjoittaja kylläpä;10517606:
avioliitossa leski perii puolet ja toisen puoliskon lapset.

Ainoastaan lapset perivät. Puoliso ei ole perillinen. Ei avo- eikä aviopuoliso, vain lapset ovat.
Ajattele nyt sitä jo sananakin. Onko sulla perillisiä?

"EI, ei ja vielä kerran EI! Hyvin yleinen luulo mutta näin ei ole! Lapset perivät kaiken jos ei ole tehty testamenttia. Lapset saavat aina vähintään lakiosan joka on puolet (ja jaettuna sitten lasten määrällä) ja toisen puolen saa testamentilla antaa kenelle haluaa. Mutta jos testamenttia ei ole niin lapset jakavat koko vainajan omaisuuden. Leski saa kyllä asumisoikeuden yhteiseen asuntoon mutta ei peri kuolleen puolison osaa siitä ilman testamenttia.."

Ja tähän voisi vielä selventää, että aviopuoliso siis saa puolet KOKO omaisuudesta aivan kuten avioerossakin, jos ei ole avioehtoa. Lisäksi aviopuolisolla on tosiaan se asumisoikeus yhteiseen kotiin, joten lapset (sen enempää kyseisestä, kuin edellisistäkään liitoista) eivät voi häätää leskeä kodistaan.

Kuolleen puolison osuus koko omaisuudesta (eli se puolet) menee joko kokonaan lapsille (jos ei ole testamenttia) tai 50% lapsille ja toinen 50% (eli 25% koko omaisuudesta) jollekin testamentissa erikseen määritellyille tahoille.

Yhteistyössä