Lapsen punasilmäisyys valokuvissa

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja ap
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
A

ap

Vieras
moi!
meidän vuoden ikäisen lapsen pupillit on tosi isot lähes kaikissa salamalla otetuissa kuvissa eli "punaiset silmät" on paljon isommat kuin aikuisilla. näin ei käy aina, mutta useesti sillä möllöttää isot punaiset silmät kuvissa.

punaheijastehan on ihan terveen silmän merkki, mutta onkohan pojalla hitaat pupillit vai hötkytäänkö täällä turhasta...???

ootteko kukaan muu huomannut samaa?

Alkuperäinen kirjoittaja Nalkuttava Talonmies:
Mäkin huolestuisin kovasti teidän valokuvien laadusta. Osaan ottaa kuvat ilman punaisia silmiä. Eihän sellaisia kuvia voi edes katsella ...
Enemmän se taitaa olla kiinni kamerasta kuin kuvaajasta. Valaistus merkitsee toki myös aika paljon.

jos ongelma on kamerassa/kuvaajassa, miksi samassa kuvassa lapsen silmät ovat selkeesti isommalla punaisella aukolla, kuin aikuisten? eiköhän se erottava tekijä näissä ole kuvauksen kohde eikä se valokuvausvärkki.

Alkuperäinen kirjoittaja ap:
jos ongelma on kamerassa/kuvaajassa, miksi samassa kuvassa lapsen silmät ovat selkeesti isommalla punaisella aukolla, kuin aikuisten? eiköhän se erottava tekijä näissä ole kuvauksen kohde eikä se valokuvausvärkki.

eiköhän se vaikuta silmienvärikin asiaan. meidän nuorimmaisella on ruskeavihreet silmät, niin sillä näkyy aina eniten punaiset silmät. mulla vihreet ja mul kans melko herkästi näkyy ihan punaiset. eli siniset ei nii helposti näy. en tiedä, mut oma näkemys asiasta! :)

Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Lasten pupillit taitavat olla hitaammat kuin aikuisten.

Kotipokkareiden ongelma on suora salama eli se valaisee silmän pohjan verisuonet suoraan kuvauslinjalta. Kameran punasilmäisyyden poisto on vain esisalama joka väläytetään ennen varsinaista kuvaa ja sillä pyritään saamaan pupilli mahd pieneksi ennen kuvaa. Lapsen silmä ei reagoi riittävän nopeasti.

Järkkäreihin saa suunnattavia lisäsalamalaitteita joilla salaman saa heijastettua vaikka katon tai seinän kautta kuvattavaan kohteeseen jolloin punasilmäisyyttä ei tule.

• Tykkää
Reactions: hipsterström
Minulla on melkein joka kuvassa punaiset silmät, ja pupillit ovat suuret verratuna muihin pimeässä ja hirveän pienet kirkkaassa valossa. Pimeässä ne peittävät koko värialueen ja kirkkaassa ne ovat noin nuppineulanpään kokoiset. Näkeepähän pimeässä hyvin. Olen kuullut että jos on isot mustat osat silmissä niin se heijastuu kameraan punaisena. Niinhän tuo vaikuttaisi tekevän. Ja minulla on tumman, hyvin tumman, siniset silmät.

Yhteistyössä