lapsen rokotus ilman vanhempien lupaa...

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja harmaana pakko kysyä
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
H

harmaana pakko kysyä

Vieras
Jos joku toinen vie lapsesi sikainfluenssapiikille vedoten terveydenhoitajaan sillä, että vanhemmat ovat töissä eivätkä ehtineet itse tuoda ja
tällä metodilla on siis vastoin vanhempien tahtoa vienyt lapsen rokotettavaksi. Vanhemmat eivät halunneet rokotusta, mutta tämä sukulainen on vauhko ja päätti että lapsi tarvitsee rokotuksen tavalla tai toisella...täyttääkö rikoksen tunnusmerkit? Kuitenkin tervesyaseman tietojärjestelmäänhän siis tulee tarkasti kirjata kaikki...

oli törkeetä että n.2kk sitten tuli lasten koulusta alustava kysely saako lapset rokottaa..laitoin että saa.Nyt lapset tulivat koulusta kotiin ja olivat saaneet piikin..ilman mitään ennakkovaroitusta..itse ajattelin silloin että mietin vielä asiaa ja ilmoitan sitten kun rokotuspäivä selviää saako piikittää vai ei.

Alkuperäinen kirjoittaja joku:
oli törkeetä että n.2kk sitten tuli lasten koulusta alustava kysely saako lapset rokottaa..laitoin että saa.Nyt lapset tulivat koulusta kotiin ja olivat saaneet piikin..ilman mitään ennakkovaroitusta..itse ajattelin silloin että mietin vielä asiaa ja ilmoitan sitten kun rokotuspäivä selviää saako piikittää vai ei.

Tuo on nyt ihan oma moka. Tietenkin lapset rokotetaan, jos lupa on jo.

Ei se mikään alustava kysely ole, vaan lupa rokotukseen. Meinaatko että kolme kertaa kysytään ja sitten vasta päätetään ;)

kaikilla on syynsä miksi ottaa ja miksi jättää ottamatta. Kysymyksenä kuitenkin se, että onko luvallista/miten tässäkin voi sitten syyttää...Missään ei lue, että lastamme ei saa rokottaa ja kukaan ei periaatteessa pysty todistamaan, ettemmekö olisi sanoneet tälle sukulaiselle, että vie rokotettavaksi kun emme itse ehdi...

Ja todennäköisesti tuli vielä lappu, milloin rokotukset aloitetaan, tarkistapas lasten reput.

meidän piti ainakin täyttää lupalappu ennenku pistivät rokotteen.vaikka tuttuja ollaan tk:n henkilökunnan kanssa ei puhelin soitto riittänyt.jos on pistetty ilman lupaa siinä on tehty virhe..

Alkuperäinen kirjoittaja ap:
kaikilla on syynsä miksi ottaa ja miksi jättää ottamatta. Kysymyksenä kuitenkin se, että onko luvallista/miten tässäkin voi sitten syyttää...Missään ei lue, että lastamme ei saa rokottaa ja kukaan ei periaatteessa pysty todistamaan, ettemmekö olisi sanoneet tälle sukulaiselle, että vie rokotettavaksi kun emme itse ehdi...

No se on myöhäistä katua kun maito on maassa. Ei tietenkään ollut luvallista mutta teillä on vain sana sanaa vastaan, joten anna olla.

Alkuperäinen kirjoittaja ap:

ei sitä saa pistää ilman kirjallista lupaa vanhemmilta...

tullut kouluta mitään ilmoitusta..2 lasta ja kumpikaan ei mitään lappua saanut,katsotaan aina koulun viestit kun tulevat koulusta..siinä rokotelapussa luki että kysymme alustavasti ja rokotuspäivät ilmoitetaan myöhemmin,ja soittamalla koulu terveyden hoitajalle voi pyytää vielä rokotuksen tai perua..meillä on nyt sitten piikit ja tautikin ollut,kun tauti ehti lapsiin jo ennen piikkiä..onpahan tuplasuoja:)vanhin lapsi joutui sairaalaan taudin takia ja siellä todettiin silloin sikataudiksi

kiitos vastauksista! Nyt on pakko myöntää tässä lopussa, että näin EI OLE TAPAHTUNUT, mutta on mun ja mieheni pahin pelko ollut, että näin tulee käymään. Kun jotenkin ja jos sukulaisellemme selviää, ettei lasta ole rokotettu. Poikamme on usein siellä näet hoidossa.
Mutta tämä oli tosi huojentavaa tietää, että näin ei siis voi toimia, koska tarvitaan allekirjoitus.
Nyt jälkikäteen voisi ajatella että miksi en laittanut otsikkoon kysymykseksi tarvitaanko lupa, mutta en laittanut, koska en todellakaan tiennyt tämmöisestä. Kiitos ja kumarrus. Helpotti suunnattomasti, että esimerkkini mukaan näin ei pitäisi siis päästä käymään.
Aiheellinen ajankohta siksi kysyä, koska meillä huomenna neuvola, ja tämä sukulainen olettaa poikamme huomenna piikin saavan. On sitten pe menossa sinne hoitoon, ja kappas..ei olekaan piikinsaamismerkkejä missään...

Vanhemmilta pitää olla kirjallinen lupa, jos joku muu kuin oma vanhempi esim. mummo vie lapsen sikainfluenssarokotukseen. Ei edes puhelinsoitto riitä. Sama koulujen rokotusluvan kanssa. 16-17-vuotiaan vanhemmilta ei enää kysytä lupaa, mutta kotiin tulee tiedote asiasta.

Yhteistyössä