Lapsen ruokahaluttomuus vatsataudin jälkeen.Mitä tehdä?!

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Oinas äiti
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

Oinas äiti

Jäsen
29.12.2005
101
0
16
9kk ikäinen poikamme oli viikon verran rajussa vatsataudissa. Kolme vuorokautta oltiin sairaalassa tiputuksessa. Taudin aikana katosi luonnollisesti ruokahalut. Nyt n.neljä päivää ollut oksentamatta ja ripuloimatta.
Taudin ollessa pahimmillaan,ei mennyt minkäänlaista ruokaa ja juomaa kurkusta alas, mutta pikkuhiljaa taudin hellittäessä...Meni hieman jogurttia ja hedelmäsoseita, toki niistäkin käänsi helposti päänsä pois, kieltäytyen ruuasta, tai sitten kakomalla. Nyt näinä jo terveinä päivinä, olen tarjonnut pojalle mikä vaan maistuu. Jogurttia ja hedelmäsoseita syö nyt päivittäin, mutta niistäkin kakoo helposti, ja saa yökkö reaktion. ei kuitenkaan oksenna, mutta varmasti oksentaisi, jos väkisin vain syöttäisin. Lihasosettakin ollaan yritetty ihan pieniä määriä, mutta niistä kakoo tosi kovasti, vaikka olisi miten hyvin haarukalla muussattu. Minkäänlaista lihaa, ei suostu syömään. Ei edes niitä 5kk hienoja lihasoseita. Ei juo myöskään maitoa, eikä mitään muutakaan..ei tuttipullosta, eikä nokkamukista.
Ennen tätä vatsatautia, poika söi 7kk iästä lähtien, kaksi purkillista lihasoseita, vielä niitä missä ikä suositus alkaen 8kk.Eli nehän on melko "kökkösiä", mutta IKINÄ EI OLE NIISTÄ KAKONUT, VAAN TOSI MIELELLÄÄN SYÖNYT. Söi myös tavallista kaurapuuroa, ja kotiruokaakin. Kiinteisiin ruokiin siirtyminen, ei muutenkaan tuottanut minkäänlaista ongelmaa, vaan pojalle on ollut helppoa niellä myös "könttisemmät" ruuat.

Nyt olen todella huolestunut pojasta, tai siis hänen syömisestään. Pelkään että tuo kakominen on pysyvä reaktio, eikä hän enää koskaan suostu syömään muuta kuin hienoa hedelmäsosetta...Ja sitäkin pieniä lusikallisia ja hitaasti, ettei ala kakomaan.
Ehkä syy on osittain siinä, että ruokahalut eivät ole palautuneet, mutta entä jos tuo nieleminen onkin jotenkin psykologinen juttu, ettei poika uskalla enää päästää kurkkuunsa mitään "könttejä"?!
Olen todella huolissani..Kaiken aikaa. Kunpa vain kaikki olisi niinkuin ennen tätä vatsa tautia, mutta tuntuu että elämä meni ihan päälaelleen. Ruokailun lisäksi unirytmit ihan sekaisin!

Jos sinulla on kokemuksia tällaisesta että vatsataudin jälkeen oli syömisen kanssa ongelmia, niin olisin todella kiitollinen jos kirjoittelisit kokemuksistasi =)

Meillä iski Noro-virus pääsiäisen aikaan ja vaikka tyttö oli tosi vähällä ruoalla ja nesteellä, niin sairaalaan ei kuitenkaan jouduttu. Taudin jälkeen syöminen oli hyvin vähäistä, ei meinannu maistua mikään. Mutta yhtenä kauniina päivänä alkoi ruoka maistua, ihan yllättäen. Mä oon äitinä luottanu siihen, et lapsi syö sitten kun sillä on nälkä ja itse sitä haluaa. Pakottaa ei kannata, kuten itsekin mainitsit. Voi hyvin olla, et rajun taudin jälkeen lapsi pelkää syömistä, kun se muistuttaa pahasta olosta. Mutta kyllä uskon, et teidänkin poika unohtaa kammonsa kun on sen aika ja ruoka maistuu taas paremmin ku hyvin :hug:

Meillä tyttö oli ensin ripulissa, korvatulehdus ja antibioottikuuri...
Mahatautikin iski kyntensä 2 viikko syöminen ja juominen oli mitä oli,
osmosol-jauhekkaan ei kymässä vedessä sekoitettuna mennyt alas.
Käytiin lääkärillä pari kertaa tuona aikana, muttei kuitenkaan jouduttu sairaalaan. Mun oli annettava juoda maitoa mikä maistui (todella vähän) kun ei muukaan mennyt. Kun ripulointi ja oksentelu viimein asettui aloiteltiin hyvin varovasti hedelmäsoseilla ja puurolla, perunaruoka alkoi maistua useita päiviä myöhemmin... =)
Nyt oli pikamahatauti :saint: =yksi oksennuskerta, mutta piereskelee aivan älyttömästi ja ripuloi. ainoa hoito on nyt relatipat, joskaan ei tunnu auttavan...

10kk iässä rajussa mahataudissa ja taudin mentyä ohi tyttö edelleen sai noita yökkö reaktioita ruuasta. Neuvolasta sain vinkin,että lisää parilla kerralla ihan vähän suolaa ruokaan tai anna suola-sokeri vettä,niin pitäisi helpottaa. Terkka sanoi,että usein mahataudin jälkeen elimistöllä on suolan ja Kaliumin puutosta rajun oksetelun ja ripuloinnin seurauksena ja se aiheuttaa huonon olon vielä taudin jälkeenkin. Ja Kaliumin saa mm. banaanista hyvin.

Alkuperäinen kirjoittaja Hulivili:
Meillä iski Noro-virus pääsiäisen aikaan ja vaikka tyttö oli tosi vähällä ruoalla ja nesteellä, niin sairaalaan ei kuitenkaan jouduttu. Taudin jälkeen syöminen oli hyvin vähäistä, ei meinannu maistua mikään. Mutta yhtenä kauniina päivänä alkoi ruoka maistua, ihan yllättäen. Mä oon äitinä luottanu siihen, et lapsi syö sitten kun sillä on nälkä ja itse sitä haluaa. Pakottaa ei kannata, kuten itsekin mainitsit. Voi hyvin olla, et rajun taudin jälkeen lapsi pelkää syömistä, kun se muistuttaa pahasta olosta. Mutta kyllä uskon, et teidänkin poika unohtaa kammonsa kun on sen aika ja ruoka maistuu taas paremmin ku hyvin :hug:

Meillä oli ihan sama juttu, pikkuhiljaa aina vaan yritin tarjota ruokaa kuitenki ihan normaaleina ruoka-aikoina, sitte tosiaan ruoka alkoiki taas maistumaan tytölle ihan normaalisti!
=) Vihoviimesiä tauteja nämä mahataudit näin pienille, meillä tyttö ollu jo kaks kertaa (10kk)... :/

Yhteistyössä