lapsen sairasloma todistuksesta työnantajalle? voinko hakea miehen puolesta?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja cukkis
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Alkuperäinen kirjoittaja Tiinuska42:
Ainakin meillä on niin, että vain toinen vanhemmista voi olla tilapäisellä hoitovapaalla max 4 päivää (3 pvää palkallista, neljäs palkaton) per sairaus. Jos lapsen sairaus jatkuu pidempään, on otettava lomaa tai palkatonta virkavapautta. Toinen vanhempi ei voi jäädä saman sairauden vuoksi kotiin.

Omituista...

Eikö oikeesti voi noita neljääkään päivää jakaa?

Me ollaan joskus jaettu jopa yksi päivä, eli lapsi sairastanut vaikka viikonloppuna ja ma olisi se kuumeeton päivä, niin meistä toinen on ollut aamupäivän kotona ja toinen iltapäivän.

Alkuperäinen kirjoittaja seropi:
Alkuperäinen kirjoittaja Arkadian Ulla:
ei kai vesirokkolaisen kanssa minnekkään mennä :o

Pakkohan se on mennä, jos meinaa lääkärin todistuksen töihin saada...

on tauteja jolloin kipeää lasta ei tarvitse viedä lääkäriin

Kerroppas mitäs ne taudit sitten on?

Nimimerkillä kaksi kertaa tk:ssa vesirokkopotilaan kanssa käynyt, tässä kunnassa todistusta lapsen sairaudesta ei saa ellei käytä lasta näytillä.

näissä sairaslappujen kirjoittelussa on näköjään vaihteleva käytäntö. Toisella paikkakunnalla, kuten meidän kunnassa, riittää pelkkä puhelinsoitto (ainakin tähäna asti) ja kirjoittavat sen perusteella heti 3 pv:n todistuksen. Hoitaja yleensä osaa arvioida (äidin lisäksi) tarvitaanko lääkäriä vai ei, jos on kyseessä esim. nuhakuume niin ei, mutta jos jotain "oudompaa" juttua sitten pitää käydä näytillä.

niin piti vielä sanomani, että muistakaa tarkistaa omasta työehtosopimuksestanne se, kuinka monta päivää saatte olla palkallisella ja palkattomalla tilapäisellä hoitovapaalla. Meillä KVTES sanoo, että 3 päivää palkallista ja yksi palkaton eli yhteensä 4 pv.

Tilapäisen hoitovapaan voi jakaa esim. äiti ensin 3 pv lapsen kanssa ja sitten mies 2 pv. jos jatkuu tuosta, niin sitten äiti uudelleen jne.

Kannattaa tosiaan katsoa oman alan TES. Meillä minä voin olla 4 TYÖpäivää lapsen sairauden takia palkallisena kotona (esim. to-pe, ma-ti), mutta mies vain 4 päivää (to-su), johtuen erilaisista sopimuksista.

Niin ja meillä ihan kumpi vaan voi soittaa ja tilata ihan kummalle vaan tuon todistuksen. Yleensä minä hoidan soittamiset ja hakemiset riippumatta siitä kumpi on kotona ollut. Näin on toiminut viimeiset 6 vuotta. Tosin 4 päivän tarpeesta pitääkin mennä jo lääkärille, sillä terkka kirjoittaa vain 3 pvä.

Alkuperäinen kirjoittaja minä:
ei kai vesirokkolaisen kanssa minnekkään mennä :o

Pakkohan se on mennä, jos meinaa lääkärin todistuksen töihin saada...

Meillä ainakin tulee terveydenhoitaja käymään kotona ja tuo samalla todistuksen, näin aina kun lapsi on kipeä.

No ei tässä kunnassa todellakaan...

Nyt vasta pääsin takasin, meillä kun on pieni kunta joten neuvolantäti hoitaa myös nämä ja neuvolassa ei saa sairaanlapsen kanssa vierailla. Ennen hällä oli lupa kirjoittaa puhelimitse se kolme päivää, mutta nykyisin hän ei saa enää kirjoittaa näkemättä lasta. Joten siksi tulee käymään kotona. Tosin just kun mulla oli lapset vesirokossa niin huuteli vaan pihalta et tulkaa ikkunaan, oli menossa vauvan vuoksi kotikäynnille eikä halunnut ottaa tartuttamisriskiä, joten kurkkasi ikkunasta ja jätti lapun portille ;)

Meidän ei ole ikinä tarvinnut mennä sairaan lapsen kanssa neuvolaan hakemaan sairaslomaa, ei ikinä.
Aina on soitto riittänyt ja niinkin että kun lapsi on sairastanut olen sinne soittanut että mulle eka päivä ja miehelle loput 2-3.

Meillä siis noi sairaslomat saa soittamalla neuvolaan eikä tarvitse terveyskeskukseen mennä.

Yhteistyössä