Lapsen sairastaminen/kuume??

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Pesky Pixie
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

Pesky Pixie

Aktiivinen jäsen
11.09.2008
26 526
2
36
No niin, nyt on mullakin kerrankin kysyttävää lapsen sairastamisesta. :/ Esikoinen siis kolmatta päivää kuumeessa, lauantaina alkoi pieni lämpöily yskän kera. Eilen illalla vasta äityi pahemmaksi, ja yöstä asti ollut 38-39 lämpöä. Eilen en saanut sitä laskemaan 2x125mg PamolF-annoksella, ja nyt pari tuntia sitten sai 1x250mg PamolF, mutta kuume on edelleen 38.

Millä sen kuumeen saa laskemaan? :o Tai tarviiko se edes kokonaan saada laskemaan? Onko siitä nyt jotain haittaa jos on kokoajan vähintään tuon 38?

Voinniltaan on aika.. no, ei nyt hyvä muttei huonokaan. Lepäilee kokoajan, nukkuu aika paljon. Juo vähän kerrallaan, mutta ihan säännöllisesti. Mehua, vettä ja kaakaota on mennyt. Ja ikää melkein 4 vuotta.

Jos kuume ei laske lääkkeellä niin veisin lääkäriin. Pojalla oli pienenä kaksi kertaa joku outo tulehdus ja kuume nousi 40 asteeseen, lääkkeet ei laskeneet kuumetta. Osastolle sitten joutui. Ja mulla oli melkein pari vuotta sitten myyräkuume, siihenkään ei lääkkeet auttaneet. osastolla olin melkein viikon.

Tuo on todella tehokas laittaa vilpoiseen suihkuun. Oma poikani sai pienenä kouristuksia ja hänet laitettiin ihan hankeen vaippa ja sukat päällä (ihan hetkeksi). Noin radikaalia ei tietenkään mutta muutama kerta vilpoiseen suihkuun niin se ruumiinlämpö laskee.

Mä vastaan nyt vaan ihan perustuen omaan mielipiteeseeni, enkä mihkään lääketieteellisiin faktoihin.
Mun mielestä tuo ei ole vielä kovin kova kuume ja ite en edes anna lapsille kuumelääkettä, ellei sitten heillä ole muuten kurja olo. Ja ihan nukkumalla ja lepäilemällä on hoidettu meidän kuumepotilaat + huolehdittu, että juovat tarpeeksi.
Mutta täällä palstalla oon kyllä törmänny siihen käsitykseen, että se kuume pitäisi saada laskemaan ja pitää antaa heti lääkettä jne. Tosin: mitään hyvää selitystä en ole vielä saanut, että miksi...

Alkuperäinen kirjoittaja Ninniliina:
Mä vastaan nyt vaan ihan perustuen omaan mielipiteeseeni, enkä mihkään lääketieteellisiin faktoihin.
Mun mielestä tuo ei ole vielä kovin kova kuume ja ite en edes anna lapsille kuumelääkettä, ellei sitten heillä ole muuten kurja olo. Ja ihan nukkumalla ja lepäilemällä on hoidettu meidän kuumepotilaat + huolehdittu, että juovat tarpeeksi.
Mutta täällä palstalla oon kyllä törmänny siihen käsitykseen, että se kuume pitäisi saada laskemaan ja pitää antaa heti lääkettä jne. Tosin: mitään hyvää selitystä en ole vielä saanut, että miksi...

No sitä mäkin aloin miettimään että onko sille joku fysiologinen tarve nyt saada kuume laskemaan kokonaan pois. Lääkkeillähän se laski kuitenkin nyt aamupäivästä asteen verran. Jotenkin tuo lapsi kuitenkin vaikuttaa ihan rauhalliselta kuitenkin, hyvävointiselta, mutta väsyneeltä toki.

Ootko kokeillut tätä?

"Wadenwickel"- "pohjekääre" yli 39 asteen kuumeen alentamiseen yli 6kk lapsilla.

Ota pieni pyyhe, kastele viileällä (ei saa olla kylmää, mieluummin huoneenlämpöisellä ) vedellä.
Kiedo koko pohkeen ympärille nilkasta polveen asti ja sitten sen päälle kuiva pyyhe. Sama toiselle jalalle -kuiva pyyhe siis siksi, ettei koko sänky kastu.

- Anna vaikuttaa 20-30min (pienillä lapsilla vain 10min!)
sitten poistetaan.

Jos kuume ei alene (alenee kyllä!), voi tämän toistaa puolen tunnin jälkeen (kork. 2 kertaa).

- Vaikutusta lisää kun vedessä on vähän etikkaa

- Rajoitus: ei saa käyttää jos potilaan kädet/jalat ovat kylmät tai jos lapsi palelee

Homma ei perustu taikauskoon;-) vaan ihan fysiikkaan, haihtumiseen (vesi kääreissä) tarvitaan lämpöä joka siis tässä tapauksessa otetaan kehosta

Ps. Tsekkaas sun yv :whistle: ;)

Alkuperäinen kirjoittaja Ninniliina:

Peesailen.

Mutta ap:lle, voisi olla hyvä viedä lääkäriin, saattaa olla vaikka keuhkoissa jotain, kun yskää ja kuumeilu jatkunut 3pv. Itse pidän sen 3-4 pv kattona jos ei kotikonstit auta, niin lääkäriin.

Yhteistyössä