Lapsen sydämen ultraäänitutkimus: kokemuksia?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja fdfdfdfd
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Käytiin kun tyttö oli noin 4 v. Ei siinä kauan mennyt, en muista tarkalleen että miten pitkään mutta alle puoli tuntia kesti koko homma.

Lapsi makasi tutkimuspöydällä, ja lääkäri ultrasi sydäntä ja kaulan suonia, samalla kertoen mitä tekee ja mitä näkee.

no ensinnäki se ei satu (tämä on lapselle se tärkein asia mikä kannattaa kertoa), geeli voi kyllä tuntua kylmältä tai kutittaa..

kestää muutamia minuutteja, tehdään joko rinnan päältä tai kyljestä (riippuen mitä kohtaa halutaan katsoa. Lapsi makoilee tutkimuspöydällä ilman paitaa tai mä laittaisin lapselle takin joka on helppo avata edestä (näin ois turvallisempi olo eikä tule kylmä). Tulosket saa heti (tai ainaki me on saatu)

[QUOTE="a p";24460553]Ok kiitos :) niin minä arvelinki, että on varmaan ihan helppo juttu :)[/QUOTE]

on jos lapsi vain on rauhassa tutkimuksen ajan.. vanhempi saa olla vieressä

Lapsen pitää olla mahdollisemman paikoillaan se aika,ota mukaan vaikka joku mielenkiintoinen kirja mukaan jota luet.Meillä oli aikamonen haaste pitää vuoden ikäistä vesseliä paikoillaan.

[QUOTE="tirppana";24460557]on jos lapsi vain on rauhassa tutkimuksen ajan.. vanhempi saa olla vieressä[/QUOTE]

Kyllä uskon, että lapsi on rauhassa. EKG kun otettiin niin oli tosi reippaana :) Ja ollaan puhuttu paljon jo etukäteen joten eiköhän se mene hyvin.

N.20min kesti meillä, poika oli silloin 9v. Helppo juttu, toki 4veelle voi olla pitkä aika maata hiljaa paikallaan, mutta meidän sairaalassa ainakin oli telkkari, jossa pyöri lastenohjelmia tai sai itse valita filmin kuvauksen ajaksi.
Meidän poikaa kiusasi tuo ekg. Kai pelkäsi, teipit irtoaa nukkuessa, vaikka vakuutettiin, että kyllä pysyy, joten yöuni meni pipariksi.

Jos lapsi on EKG:stakin selvinnyt ihan rauhassa, niin tuskin tulee ongelmia. Mulla todettiin syntymän jälkeen sydänvika, jota on 2-3 vuoden välein ultrattu. Lapsenakin se oli pelkästään jännää, kylmä geeli oli ihanankamalaa mömmöä. :D

Yhteistyössä