Lapsen synttärit ja appivanhemmat. Argh.

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "aapee"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
A

"aapee"

Vieras
Pidimme keskimmäiselle lapsellemme synttärit ja appivanhemmatpa sitten toivat esikoiselle kaksi lahjaa ja keskimmäiselle yhden. Nuorimmalle ei mitään eikä tietenkään tarvinnutkaan. Keskimmäinen on onneksi vielä sen verran pieni, ettei asiaa ymmärtänyt.
Itseäni vain ärsyttää, että miksi esikoiselle piti toisen syntymäpäivänä tuoda enemmän lahjoja kuin päivänsankarille. Ymmärrän kyllä sen, jos haluaa muitakin lapsi muistaa jollain pienellä jutulla, mut tuo oli mun silmissä jo melkoisen törkeetä.
Jopa mies, joka aina puolustaa vanhempiaan joka asiassa, sanoi huomanneensa asian ja ihmetelleensä sitä.

Ei olla erityisen läheisiä appivanhempien kanssa, joten en tiedä miten ottaa asia puheeksi vai unohtaako kokonaan. En vain halua lapsille epäoikeudenmukaista kohtelua. Esikoinen saa appivanhemmilta aina nimipäivälahjan yms. ja muut lapset eivät ole ikinä saaneet edes nimipäivänä korttia tai onnitteluja.

Vai oonko itse liian herkkänahkainen tässä asiassa?

"..miten ottaa asia puheeksi.." No miten olis jos vaikka sanoisit ihan suoraan,että a)et halua opettaa lapsille että saavat lahjoja myös sisarusten synttärinä b)ainakin sankarin lahjan täytyy olla isoin/paras/arvokkain c)yhden nimppareiden muistaminen edellyttää myös muiden nimppareiden muistamista. Vaikka lapset olis vielä niin pieniä etteivät "tajua" niin pian tulee se päivä kun ymmärtävät olevansa eriarvoisessa asemassa isovanhempien silmissä.

Ymmärrän kyllä, että parasta olisi ottaa asia suoraan puheeksi. Näillä ihmisille on vaan niin kovin vaikea puhua mistään ja vetävät heti herneen nenään, jos menen asiasta sanomaan.

Niin tuttua. Ja on sanottu ja on autanut jonkunverran, mut omasta kokemuksesta sanoisin et panosta siihen et lapset on teillä kotona teidän taholta tasavertaisessa asemassa, pyri mahdollisuuklsien mukaan vähentämään isovanhempien kanssa tekemisissä olemista(ei joka viikko jos mahdollista) ja mikä tärkeintä, opettele olemaan välittämättä.
Toki toisten lasten paha mieli sattuu noissa tilanteissa, mut jos niiden antaa häiritä itseä muulloinkin (eli meittii miten asian voisi korjata) tulee elämästä hankalaa. Jotkut ihmiset on epätasa-arvoisia ja kurjia ja oma kokemus on ettei sille mitään mahda jos ei voi välejä kokonaaan katkaista. Tsemiä!

Meillä samaa, mun vanhemmat antaneet esikoiselle rahaa kymmeniä euroja kun taas seuraavalle vain kolikoita... So ist das Leben... Toka on jo sen huomannut ja asiaa surrut. Sanoin asiasta vanhemmilleni, ehkäpä se hiukan on parantunutkin ( ei nyt rahaa kummallekaan :D) mut kyllähän sen huomaa että mun esikoinen (" pehmeä" ja vähän laiskakin tyttö..) on mun äidille tärkeämpi kuin pippurinen neiti nro 2. Mut tärkeintähän että kotona ovat yhtä rakastettuja <3.
Mutta tsemiä vaan kaikille epätasa-arvoisten isovanhempien kanssa taisteleville..

Yhteistyössä