Lapsen syntymasta ilmoittaminen

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja kihahtanut
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
K

kihahtanut

Vieras
Lasta odottavat,
pieni vinkki, kun ilomoitatte lapsen syntymasta ystaville, sukulaisille ja lahipiirille tekstarina tms. niin miettikaa kenelle viestin lahetatte. Jos ette ole olleet yhteydessa tuttavaan/ystavaan pitkiin aikoihin tai ette ole kuulleet hanesta mitaan, niin miksi syntymaviesti tulee lahettaa ihan KAIKILLE osoitemuistiossa oleville.

Tiedan, etta synnytys ja hormonit laittavat paan pyoralle ja ilo on ylimmillaan kun vauva syntyy, ja tekee mieli jakaa tieto ihan kaikille. Itse en halua kuulla lapsen syntymasta tuttavalta/ystavalta, jos kyseisesta ihmisesta en ole aikoihin kuullut mitaan, miksi pitaa olettaa, etta haluaisin taman tiedon saada? Ja varsinkaan jos lapsen saanut ei ole millaan muotoa karryilla mita toisten elamassa juuri tapahtuu, niin ilmoitus voi saada aikaan enemman vahinkoa vastaanottajassa, kuin niita iloisia onnitteluja vastausviesteissa.

Onko tuosta nyt niin hirveästi harmiakaan? Jos ei kiinnosta niin ohita juttu reagoimatta siihen mitenkään. Jos omaat käytöstapoja voit ehkä kirjoittaa vastausviestiksi "onnittelut!". Ei vie hirveästi aikaa.

Toisten ajatuksia on vaikea lukea. Joku voi taas loukkaantua jos se serkku/pikkuserkku ei ole mitään ilmoittanut koko vauvasta ja sitten kuulee asiasta muuta kautta. Vaikkei kaikkien sukulaisten tai vanhojen kavereiden asiat niin hirveästi kiinnosta niin kai se yleensä on kiva edes vähän tietää perhetilanteestaan ja lapsien määrästä. Ei ainakaan luulisi olevan haittaakaan tuosta.

Parhaimmillaan tuollaiset yhteydenotot voivat uudelleen herättää sitä yhteydenpitoa.

[QUOTE="vieras";28420654]Lapseton on automaattisesti katkera? Eikö surullinen ole parempi ilmaisu?[/QUOTE]

No katkera on ainut luonnetyyppi, jonka voisi olettaa pahastuvan kaikesta, joka viittaa siihen, että joku jossakin saa lapsen. Miksi surullinen ahdistuisi tekstarista?

• Tykkää
Reactions: moekoe ja Phoebsi
Voivoi. Muistan, kun serkkuni loukkaantui, kun olivat juuri ostaneet talon ja odottivat siis että kaikki onnittelevat heitä, niin miehensä sisko meni ja synnytti, ilmeisesti tahalleen, juuri samana iltapäivänä esikoisensa, joka oli isovanhemmille eka lapsenlapsi yms ja ilmeisesti kaikki talon ostoa varten varatut onnittelut menivätkin sinne vauvalle.

Olin ihan pieni, toisella luokalla kai ja silti mäkin tajusin, et nyt toi pöllö vouhkaa ja suuttuu ja itkee ja kiukuttelee ihan naurettavasta asiata.
Mutta kyllä se vaan niin mielensä siitä pahoitti.

[QUOTE="vieras";28420753]Etkö todellaan tajua, miksi lapseton nainen/mies voi olla surullinen lapsettomuudestaan? Ja voisi jopa ahdistua tuollaisesta tekstarista?[/QUOTE]

Mutta jos niille ei kerro syntymästä mitään, niin ne suuttuu (koettu sekin).

[QUOTE="vieras";28420753]Etkö todellaan tajua, miksi lapseton nainen/mies voi olla surullinen lapsettomuudestaan? Ja voisi jopa ahdistua tuollaisesta tekstarista?[/QUOTE]

Mä tajuan hyvinkin että voi ahdistua. Mutta en sitä että siitä tullaan tänne paasaamaan ja toivotaan että toiset ei kertois raskaudestaan. Joskus sille ahdistukselle ei voi muuta tehdä kun niellä sen kaikessa hiljaisuudessa ja yrittää keskittyä positiivisiin asioihin.

Näkisin kyllä ihan normaalina tapana ilmoittaa lapsen syntymästä.

Jos on surullinen lapseton joka ahdistuu noista viesteistä (tai ehkä ylipäätään siitä tiedosta että sukulaiset/tuttavat saavat lapsia) niin kannattaa sitten levittää tuttavapiiriin tietoa siitä ettei halua tuollaisista asioista kuulla. Muuten on vähän vaikea tietää kenelle voi ilmoittaa ja kenelle ei.

En ole lapsettomuudesta kärsinyt mutta kuvittelisin että jos tuo muiden lapsensaanti on kova paikka niin olisi helpompi saada se tieto tekstarilla jolloin voi vaikka itsekseen kotona itkeä ja kiukutella ja pystyy kuitenkin asiallisesti lähettämään sen onnitteluviestin takaisin. Luulisin että olisi kovempi paikka törmätä noin yllättäin kaupungilla tms tuohon kaveriin ja vauvaansa ilman että kerkeää yhtään valmistautua tuohon.

Kyllä aikuisen ihmisen pitäisi osata olla iloinen toisten ihmisten onnesta. Tuskin se lapsettomuus niiden lapsia saavien syy on. Vai meinaatteko että niitä hankitaan vain jotta saadaan kiusattua lapsettomia?

Mä tajuan hyvinkin että voi ahdistua. Mutta en sitä että siitä tullaan tänne paasaamaan ja toivotaan että toiset ei kertois raskaudestaan. Joskus sille ahdistukselle ei voi muuta tehdä kun niellä sen kaikessa hiljaisuudessa ja yrittää keskittyä positiivisiin asioihin.

Mä huomasin lapsettomuusvuosinani, että lähipiirin, sukulaisten ja tuttavien suhtautumista lapsettomuuteen, kyselyjä ja muuta kommunikaatiota helpotti huomattavasti se, että itse kerroin asiasta ja samalla mainitsin myös, jos oli erityisen ahdistavia asioita, joista en halunnut kuulla tai keskustella.

Jos ei avaa suutaan ja sano ahdistusta ja angstia aiheuttavista asioista, ei voi olettaa muiden osaavan niitä välttää ja varoa. Maailmassa on monia kipeitä aiheita, joista joku voi harmistua, eikä niitä kaikkia voi vältellä mainitsemasta pelkästä loukkaamisen pelosta.

Voivoi. Muistan, kun serkkuni loukkaantui, kun olivat juuri ostaneet talon ja odottivat siis että kaikki onnittelevat heitä, niin miehensä sisko meni ja synnytti, ilmeisesti tahalleen, juuri samana iltapäivänä esikoisensa, joka oli isovanhemmille eka lapsenlapsi yms ja ilmeisesti kaikki talon ostoa varten varatut onnittelut menivätkin sinne vauvalle.

Olin ihan pieni, toisella luokalla kai ja silti mäkin tajusin, et nyt toi pöllö vouhkaa ja suuttuu ja itkee ja kiukuttelee ihan naurettavasta asiata.
Mutta kyllä se vaan niin mielensä siitä pahoitti.

Minäkin pilasin (kuulemma) yhden morsiamen häävalmistelut sekä päivän kun ilmoitin raskaudesta polttarikutsun saadessani. Mahaa ei näkynyt vielä häissä, mutta muutama tiesi ja onnitteli siellä meitäkin. Morsian totesi onnittelujonossa jotain että "No, te ehditte sitten ensin!" Myöhemmin kuulin että oli tilittänyt siellä parille ystävälle siitä, kuinka vein huomion hänen päivästä ja miten oli jo valmistellessa vituttanut morsianta se, että minä olin ennen häntä raskaana.

En muuten tiennyt, että meillä siinä joku kisa ylipäänsä oli meneillään. :D

Alkuperäinen kirjoittaja khyyllä;28421034:
Minäkin pilasin (kuulemma) yhden morsiamen häävalmistelut sekä päivän kun ilmoitin raskaudesta polttarikutsun saadessani. Mahaa ei näkynyt vielä häissä, mutta muutama tiesi ja onnitteli siellä meitäkin. Morsian totesi onnittelujonossa jotain että "No, te ehditte sitten ensin!" Myöhemmin kuulin että oli tilittänyt siellä parille ystävälle siitä, kuinka vein huomion hänen päivästä ja miten oli jo valmistellessa vituttanut morsianta se, että minä olin ennen häntä raskaana.

En muuten tiennyt, että meillä siinä joku kisa ylipäänsä oli meneillään. :D

Olipa pikkumainen morsian. Siinä kohtaa olisit pilannut jos olisit ilmoittanut kesken hääjuhlien mutta ei tuo etukäteen kertominen voi kenenkään häitä pilata.

Minusta on ihanaa kuulla vauvauutisia - vaikka ne tulisivat ihan tuntemattomalta, väärään numeroon :D

Jotain niin suloista ja viatonta siinä lapsen syntymän ilossa.

Kyllä mä henkilökohtaisesti olisin saanut ihan tarpeettomasti paskan fiiliksen sillä että puolitutut ilmoittelevat vauvauutisistaan. Jonkun facebookin ymmärrän ja ne nyt on vaan pakko kestää mutta se että tulisi lapsettomalle joku tekstiviesti (ainoana yhteydenottona aikoihin), olisi vaan turhaa vittuilua.