Lapsen uhma koettelee parisuhdetta... muita?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "väsynyt"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

"väsynyt"

Vieras
Meidän 2 vuotiaalla on uhma hyvässä vaiheessa. Aikamoista väninää ja vininää ja raivoa on pitkin päivää. Mies ei oikeen osaa yhtään suhtautua lapsen kiukutteluun rauhallisesti, vaan omalla käytöksellään lietsoo sitä lapsen kiukkua. Itse en jaksa koko ajan olla se rauhallinen vanhempi, vaan toivoisin että mies välillä ottaa ns. vetovastuun kiukun tullessa, jotta itse voisin hengähtää välillä. Puhuminenkaan ei tunnu miehelle auttavan, vaan kiukuttelee sitten sen jälkeen minullekin. Muita joita uhma koettelee tai on koetellut näin? Etenkin aamut on raskaita, kun lapsi herää jopa jo klo. 5.30 ja heti alkaa kova väninä kun haluaa sitä ja tätä ja itsellä kestää hieman käynnistyä.

Yhteiset pelisäännöt kuntoon.
Musta on ainaki helpompi olla välittämättä siitä kiukusta ja pitää sanani ja sääntöni kuin mennä mukaan siihen uhmakiukkuun.

No se juuri, kun mies menee siihen mukaan. Alkaa tiuskimaan lapselle tms, joka vaan pahentaa lapsen käytöstä. Kun pitäisi vain sanoa rauhallisesti lapselle miten asia on ja sitten tarjota syliä ja antaa kiukuta kiukkunsa pois. Minulla on välillä ihan erotuomari olo, joka on naurettavaa tietenkin.

Hmm... hiukan joskus olut sama tilanne, mutta en minä siitä lasta tai lapsen uhmaa ole osannut syyttää. Uhma kuuluu lapsella tiettyyn ikävaiheeseen, mutta ei aikuiselle miehelle.

No ei tässä nyt olla lasta syyttämässä. Halusin vaan tuoda esille yksinkertaisesti sen mistä miehen kiukku johtuu ja miksi parisuhteessakin sitten hiertää.

Meillä on hankalaa 4- ja 7-vuotiaiden kanssa ja minä useimmiten olen se huonompi vanhempi. En vain jaksa raivoa, kiukuttelua ja riitelyä koko ajan vaan kiukuttelen takaisin. Välillä tietysti mieskin, ja toisinaan sanotaan puolin ja toisin jos toisen käytös menee liian huonoksi. Tyyliin "mene yläkertaan pahentamasta tilannetta, minä hoidan tämän nyt". Parisuhde tuntuu olevan aika suhteellinen käsite tässä tilanteessa kun kaikki vapaa-aika menee kiukkuja kestäessä. V###tuttaa.

Käy katsomassa MLL vanhempainnetti, siellä on infoa lapsesta eri aikakausina ja vinkkejä eri tilanteisiin. Nukkuko miehesi riittävästi, muutaman tunnin yöunilla on pinna kireänä.

Yhteistyössä