Lapsen valehtelu -- mikä seuraus ?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja äiti
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Ä

äiti

Vieras
Minun 7v tyttäreni on alkanut valehtelemaan.

On jäänyt kiinni pari kertaa :

Yhdelle kaverilleen neiti on kertonut että meillä olevan koiran vaikka näinhän ei ole. Tämä kaveri oli sanonut että olenhan minä käynyt teillä ja ei teillä ole ollut koiraa. Silti tyttö on inttänyt että on meillä koira. Miksi? Mitään lemmikin ruinausta ei ole ollut. Kaverin äiti tämän kertoi minulle.

Toinen tapaus taas on että yhdelle kaverilleen on kertonut minun ammattini olevan lastentarhanopettaja ja meillä on hoitolapsia, vaikka näinkään ei ole.
Tytön kaveri itse kertoi minulle meidän neidin sepostukset.

Tänään soitettiin sitten koulusta että neiti on jättänyt menemättä tykiopetukseen. Minulle on sanonut ettei opettajalla ole ollutkaan aikaa. :(

Siis mitä ihmettä minä teen. Koulu asiaa on nyt selvitettävä koulussa opettajan kanssa,mutta miten muutoin saan kitkettyä tuon valehtelun pois.
Olen jo sanonut sen olevan väärin ja selittänyt miksi.

Joillakin on vaan enempi mielikuvitusta kuin toisilla :)

Vakavasti ottaen, menee kyllä ohi. Valehtelu tuollaisista asioista on keino etsiä hyväksyntää tai arvostusta.

Valehtelu on kyl hankala juttu. Koska mitä isompi sanktio siitä tulee sitä parempi valehtelijasta tulee. Kaikki ei nimittäin välttämättä sanktion pelossakaan lopeta valehtelua.

minä valehtelin paljonkin, siinä 7-8 vuoden iässä. Kerran valehtelin joillekkin naapureille että meillä on maatila, jossa on hevosia ja lehmiä. Olivat kysyneet äidiltä ja saaneet sitten oikean vastauksen, eihän meillä mitään hevosia ja lehmiä ollunna :) hah! Ja kerran kavereille valehtelin että meillä on loukkaantunut varis ja äiti syöttää sille puuroa, hulluna kaikki naapurin lapset halus nähä variksen mutta en päästäny sisään....
hei, vilkas mielikuvitus se vain on!

Auttaisko yhtenä keinona se, että vaikka tyttö puhuisi jotain jonka tiedät varmasti todeksi, sanoisit ettet voi luottaa siihen että asia todella on näin. Jonkun etuisuuden saaminen voisi vaikka lykkääntyä hetken, koska joudut selvittämään ensin, onko asia kuten tyttö sanoo. Näin lapsi huomaisi, että valehtelu todella vaikuttaa luottamukseen ja siitä tulee itselle hankaluuksia.

Minä olen itse lapsena valehdellut myös koska joitain asioita perheen ainokaisena koska olin katelliinen kavereille joilla oli sisaruksia. Mitenhän selvitän neidin syyt valheille?
Täytyy saada keskustella rauhassa, toivottavasti sen ehtii tehä nyt koulun jälkeen ennen opettajan läsnäoloa.

Meillä eskaripoju on kova tarinaniskijä ja ollaan puhuttu tuosta valehtelusta ja kerrottu siitä, että jos joku tiedetään valehtelijaksi niin sitten hänen juttujaan ei uskota ja sekös harmittaa sitten siinä vaiheessa, kun tietää itse puhuvansa totta eikä kukaan ota kuuleviin korviinsa. Selitykseni päätteeksi vielä luin tarinan pojasta joka huusi sutta.

Mä just yhtenä päivänä selitin omille eskareille miksi ei kannata valehdella, siksi kun menee luottamus. Kannattaa keskustella asiasta lapsen kanssa ja tehdä hänelle selväksi, että jos valehteleminen ei kannata ja jos sitä jatkaa, niin luottamus menee josta seuraa mm. se ettei lapselle voi antaa mitään tehtäviä suoritettavaksi, vaan äidin on aina soitettava koululle ja kerrottava asia suoraan opettajalle jne... Yleensä tuon ikäinen lapsi haluaa jo vähän vastuuta, eikä tykkää jos hänelle ei anneta sitä.

Ihmettelen kyllä sitä, ettei lapsen tukiopetuksesta ole tullut kotiin mitään kirjallista viestiä, luottavatko he koulussakin niin paljon eka-tokaluokkalaisiin, etteivät laita reissuvihkoon tms. mitään asiasta? Omituista.

Hp : Tyttö on käynyt vain kerran sovitussa tukiopetuksessa ja on minulle sanonut ettei opettajalla olekkaan ollut muina kertoin aikaa. Minä laitoin viime viikolla viestiä opettajalle että tukiopetusta TODELLA tarvittaisiin ja voisiko niitä aikoja katsoja vielä uudestaan että saataisiin järjestymään. Tänään sitten tukiope soitti että on hän odottanut neitiä 4 kertaa mutta hän ei ole tullut! Kuukauden on petkuttanut eikä koulusta ole minulle kerrottu!

Yhteistyössä